Side 1 af 1

Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: man feb 19, 2018 12:30 pm
af Peter_C
Hej Volvosnak

Da jeg ved at der er elektronik-kyndige her på Volvosnak prøver jeg at lufte et lille problem jeg har, som ikke har ret meget med Volvo at gøre.

Jeg er kommet i besiddelse af en gammel boremaskine. En Bosch CSB 850-2 RLT. m. Torquecontrol
Den er fra omkring 1990 og var absolut spitzenklasse-topmodellen i den grønne serie dengang.

Den har problemer med "løs-forbindelse" i hastighedsknappen. Nogle gange tager den gassen, andre gange registrerer den ikke man trykker. Nogle gange er det sådan "midt imellem"

Jeg har prøvet at spraye elektronikrens i knappen og motionere den, og jeg synes det hjalp lidt, men slet ikke nok

Spørgsmål:
Hvad er jeg oppe imod? Er den slidt op og eneste løsning er udskiftning, eller kan den renses/repareres (og i givet fald hvordan)?
Udskiftning kommer ikke på tale da en ny kontakt koster mere end en ny boremaskine med samme kræfter.

MVH Peter

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: man feb 19, 2018 17:58 pm
af Claus
Mere kontaktrens og mere motion. Muligvis adskille så kontaktrens kan komme rigtigt ind og mulige spåner kan fjernes fra kontaktsættet..
Held og lykke med den. :D

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: man feb 19, 2018 20:35 pm
af Peter_C
Ville det give nogen mening at ultralydsrense den?
...og hvis "ja" skal det så bare være vand eller er der noget der er bedre (Sprit, rensebenzin ect.)

MVH Peter

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: tirs feb 20, 2018 13:27 pm
af oakey
Hej Peter,

Nej, det er med sikkerhed ikke det rigtige forum, men vi er her for at få hjælp eller for at hjælpe :mrgreen:
'Gaskontrollen' på boremaskiner er som regel udformet som en volumenkontrol i en gammeldags radio.
Dvs. en kulbane og en kommutator. Kommutaroren kan bevæges over kulbanen og derved variere modstanden...
Jeg er ikke tilfreds med den ovennævnte formulering, med jeg håber du forstår.
Det vigtige er, når denne kommutator bevæger sig over kulbanen så opslides kulbanen over tid.
Hvis du nogensinde har haft en gammel radio med en volumenknap har du måske oplevet at det knaser i højttalerne når man drejer på knappen.
Det er sikkert det samme der er sket med din boremaskine: Kulbanen er slidt op.
Problemet kan kun løses på en måde: Udskiftning.

Søg på nettet efter Bosch CSB 850-2 RLT og reservedele / spareparts / Ersatzteile.
Det er utroligt hvad man kan finde.
Jeg fandt en trykplade til en Bosch kompostkværn, - det havde jeg ikke forventet.

/oakey

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: tirs feb 20, 2018 17:05 pm
af Peter_C
Tak for svar trods Volvo-off-topic :-)

Søg på nettet efter Bosch CSB 850-2 RLT og reservedele / spareparts / Ersatzteile.
Det er utroligt hvad man kan finde.


Den nye kontakt ER skam fundet på eBay.
Problemet er at jeg kan købe en ny boremaskine for de penge sådan en koster.
Det er derfor jeg er nået til her hvor jeg er ... den SKAL ikke laves (for enhver pris), men i det mindste skal alt gratis være prøvet inden jeg opgiver den.
Jeg tror jeg er nogenlunde med på funktion og virkemåde som du beskriver, jeg var bare ikke klar over om der fandtes en superduper rensemetode eller en måde at "lægge ny kulbane på" eller hvad det nu end kunne være.

Jeg tror planen er:
1) Ultralydsrensning ... for at se om det tager noget snavs der ikke kunne komme af med elektronikrens-spray
2) Adskille og skrubbe med en tandbørste hvis ovenstående ikke er nok
3) ... og hvis det heller ikke virker så --> Smide den hen på hylden under "uopklarede sager" :)

MVH Peter

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: lør feb 24, 2018 18:23 pm
af Peter_C
Nu skal det her jo ikke udvikle sig til et elektronikforum, men jeg tænker at nogen måske kunne have glæde af mine erfaringer til kontakter ect. i Volvoer

Det lader til at ultralydsrensning i karburatorsprit er ret så effektivt overfor indre snavs i kontakter

Ultralydsrenseren er bare sådan en billig en (den fruen bruger til smykker) og det med at bruge karburatorsprit var noget jeg googlede mig frem til, hvor nogle elektronikfolk snakkede om væsker til at afrense print med. Det skulle angivelig være den reneste form for sprit man sådan nemt kan få fat i.

Den fik 5x 3 minutter med behørig motionering af kontakten i "halvegene".
Derefter blev den gennemsprayet med kontaktrens (for at fjerne rester af karburatorsprit hvis nu det skulle betyde noget) og til sidst trykluft til jeg mente den var gennemtør.

Samle boremaskinen igen og sørme om det ikke havde hjulpet. Jeg vil mene den kører næsten fejlfrit nu.

8)

MVH Peter

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: søn feb 25, 2018 14:35 pm
af jimDK
smart :D

Har kigget efter sådan nogle apparater tidligere, syntes de var lidt pebrede (~2000kr).

Er det noget i den her stil du har brugt?
https://www.harald-nyborg.dk/p2985/ultr ... er-hb2818b

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: søn feb 25, 2018 16:25 pm
af Peter_C
Er det noget i den her stil du har brugt?

Ja de er vist nærmest identiske.

Jeg skal måske lige tilføje at det røde karburatorsprit jeg brugte farver alt lyst, lyserødt.
Tandbørsten jeg skrubbede udvendig med, men også de hvide påmalede numre på kontakten er fine lyserøde nu.
Man skal nok passe på med at komme instrumentbordskontakter i rød karburatorsprit ... i hvert fald hvis de har hvidt tryk på.

MVH Peter

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: søn feb 25, 2018 22:06 pm
af Claus
Godt gået :D

Re: Boremaskine - Reparere hastighedskontakt?

Indlæg: lør mar 31, 2018 2:13 am
af Ulrik Friis
I Frit Emne er der da ikke noget, der er off-topic. Man skal da også bore hul i sin Volvo en gang imellem. Eller rense en flange for rust med en roterende stålbørste, inden man sætter hjulet på igen.