Justering af B-20 motor

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Justering af B-20 motor

Indlægaf amazonen » tirs aug 18, 2009 8:57 am

Skulle der mon blandt de talrige volvokyndige være en person som mod passende betaling kunne justere en B-20 motor af E typen. Den er i stedet for indsprøjningssystemet udstyret med 2 Su karburatorer Hif 6. Motoren har før kørt ganske glimrende med systemet, Vognen der er 210 pick-up, der er blevet renoveret, og derfor har været adskilt, Man kan simpelthen ikke finde værksteder der kan foretage en kvalificeret justering af de gamle maskiner. Det skal tilføjes at motoren er absolut tæt, og kompressionen er ens og høj på alle cylindrerne.
venlih hilsen
Claus Christiansen. 43523264
amazonen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: TÅSTRUP, (KØBENHAVN)

Re: Justering af B-20 motor

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs aug 18, 2009 10:26 am

Hej,

Jeg kan jo starte med at spørge til, om du kender SU'ernes kondition? Er der rette nåle i? (i forhold til kompression og motorvolume?) Hvilken knastaksel er der monteret?

Det giver eksempelvis ikke meget mening at justere på karburatorerne hvis de alligevel er slidte/er forkert opsat.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » tirs aug 18, 2009 12:14 pm

Hvad er grunden til at motoren behøver justering?

Det eneste du skriver er at motoren har kørt ganske glimrende. Hvad er der sket siden det har ændret sig, og hvad er det, der har ændret sig? (Hvis du kan svare på det altså.)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf amazonen » tirs aug 18, 2009 12:19 pm

Tak for svaret hr. småsur.
Karburatorerne sad på ved afmonteringen, og da kørte maskinen meget fint. Jeg har jo nok gjort en fejl, idet jeg adskilte og rensede dem. Det eneste der ikke blev adskilt var spjældakslerne. motoren kan da osse starte, men har en lidt ujævn gang. Knastakslen er den originalmonterede. Hvad den hedder ,ved jeg ikke.
Undskyld tituleringen
venlig hilsen
amazonen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf amazonen » tirs aug 18, 2009 12:23 pm

Hej Andreas.
Bilen har været totalt adskilt, motoren ude osv. med renovering for øje,derefter samlet igen
venlig hilsen Claus
amazonen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs aug 18, 2009 12:30 pm

Man kan jo "sagtens" lave en grov indjustering - i det mindste så bilen kan køre - men det bliver IKKE en "rigtig" justering - dét kan altså tage tid.

Uanset om du har rengjort tingene og de før har kørt "fint" - kan der jo stadig være rigtig mange små ting der i samspil skaber et større rod - oftest er det dét der er problemet - og ofte er det dét de fleste har svært ved at forstå. Det jeg siger er, at en "rigtig" justering kan kræve indkøb af nåle og andre smådele - det kan koste 8 timers arbejde - og alligevel er det IKKE en konstant løsning der holder 15000 km. - SU'ere der er "gamle" kræver tålmod og en oftere justering.

Endvidere kan det jo ligefrem ende med at man må skifte en karburator etc. etc. - jeg maler ikke fanden på vægen - jeg prøver bare at gøre dig klart - at folk der kan (!) som regel ikke gider uden at "kunden" har indstillet sig på, hvilken opgave han/hun iværksætter.

Du skal da ikke undskylde noget - i den elektroniske verden vælger vi jo selv vores navne :)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Ingemann » tirs aug 18, 2009 12:35 pm

Har du grund-justeret kaburatorne ens?
Hvad med tænding? Står den som den skal?

Jeg har hørt om mand, der bor i Kvanløse ved Holbæk. Han skulle eftersigende kunne justere de gamle Volvo'er og han gør det på rullefelt med CO-måling og det hele.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf amazonen » tirs aug 18, 2009 19:54 pm

Tak til både Andreas og Hr småsur i jeres bestræbelser for at yde førstehjælp.

Som småsur skriver kan man sagtens foretage en grovjustering for at få skidtet startet. Det har jeg da osse gjort. efter volvos egne foreskrifter, hvilket vilsige at justerskruerne skal skrues omkring 2,5 gange udad efter at have været lukket helt til. Tændingen er sat til 10 grader før top ved 900 omdr., hvilket skulle være i orden for denne motor. Manden i Kvanløse ved Holbæk kan jo nok blive svær at hitte, men jeg vil da prøve. Jeg har foriøvrigt en enkelt 2 tommer su karburator fra en Jaguar som er i meget fin stand. Flancerne er de samme som på 1,75 tommeren.Hvis det andet glipper mener i så man evt. kananvende den, selvfølgelig med en anden manifold.
Passer det at du virkelig er småsur hr Småsur. Du har da en venlig attitude
Venlig hilsen til begge
amazonen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » tirs aug 18, 2009 22:23 pm

Der var nogen, der snakkede om ham på HMS.dk
Skal nok lige prøve at finde ud af noget!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Ingemann » tirs aug 18, 2009 22:26 pm

Den mystiske mand fra Kvanløse, Kim Bonde med tlf. 21430483

Prøv at ringe til ham :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Sander » ons aug 19, 2009 22:30 pm

amazonen skrev:efter volvos egne foreskrifter, hvilket vilsige at justerskruerne skal skrues omkring 2,5 gange udad efter at have været lukket helt til. Tændingen er sat til 10 grader før top ved 900 omdr., hvilket skulle være i orden for denne motor.

Uden at skulle klåge mig så vil jeg sige at det du har foretaget dig kun er 1/3 igennem en ordentlig justering. Jeg har fået hele justeringen gennemgået af en tidligere Austin mekaniker, på 10 min. Ja det sku mange detaljer han nåede at komme med. Men i meget grove træk ( jeg kan heller ikke huske mere) så var den nævnte handling "drej lige meget på begge justerskruerne så bilen kan starte" første trin, ja faktisk skulle man da også lige huske at fjerne forbindelses stangen mellem de 2 karburatorer forinden, herefter var der et par procedure mere og heletiden efter kutymen "hvad du gør på den ene gør du på den anden" til sidst på med vacummeter og juster og monter forbindelsesstangen. Her kunne Austin-mekanikeren så lige tilføje at det med urene tog for lang tid, med en stump haveslange til øret og ned til den enkelte karburator kunne han få en lige så fin justering,
Som Hr SmåSur nævner at ned tiden så kan der komme slidte nåle mv. ind og skabe problemer

Forøvrigt så havde Volvo ikke selv vacummetere som volvoværktøj. Så volvomekanikerne måtte låne sig frem hos Austin eller sende arbejdet ud i byen.

Håber du får dem justert tilbage igen
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Ingemann » ons aug 19, 2009 22:51 pm

En flowmåler kan sige ret meget tror jeg! Nu har du godt nok kun 2 kaburatorer at justere, men os, som har 4 bliver nødt til at bruge sådan et apperat for at synkronisere dem. Det er sådan en fætter man sætter ind i studsen på kaburatoren og så måler flowet. Det skal være ens på begge.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf amazonen » tors aug 20, 2009 12:55 pm

I skal allesammen have tak for jeres hjælpsomhed.
Til spørgsmålet 0m at skrue justerskruerne udaf 2,5 gange, ved jeg godt at der efterfølgende skal den egengtlige justering foretages. det er blot for at få startet motoren at det er udgangspunktet. Jeg har ikke et flowmeter, og den med slangen som Austinmekanikeren lytter efter i indsugningerne, er kun for de virkelig trænede, og den evne besidder jeg desværre ikke, jeg har prøvet. Jeg synes det lyder ens, uanset hvorledes der bliver justeret. Jeg har prøvet flere gange forgæves at få fat i Kvanløsemanden,
Venlig hilsen
amazonen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Sander » tors aug 20, 2009 14:26 pm

Ingemann skrev:En flowmåler kan sige ret meget tror jeg! Nu har du godt nok kun 2 kaburatorer at justere, men os, som har 4 bliver nødt til at bruge sådan et apperat for at synkronisere dem. Det er sådan en fætter man sætter ind i studsen på kaburatoren og så måler flowet. Det skal være ens på begge.

Ja så er den gal igen med ord der ikke accepteres . Jeg havde i mit indlæg der hvor der er stjerner ´dvs i sætningerne til sidst på med * og juster samt
Forøvrigt så havde Volvo ikke selv * som volvoværktøj skrevet ordet v a c u m m e t e r. Det har Hr. SmåSur nok regnet ud
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Hr. SmåSur » tors aug 20, 2009 20:47 pm

;) Sander!...

Man må gerne skrive "slut" (amerikansk engelsk nedsættende for "billig"/"luder") - men man må ikke skriv C U M ((uden mellemrum)engelsk for seksuelt at komme/mandlig ejakulering).

Sjovest af det hele er, at skriver man A S S H O L E (uden mellemrum) - bliver det til: * - altså en STJERNE! Ha-Ha-Ha - er det ikke hylende grinagtigt?
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Næste

Tilbage til Frit emne