Vinteropbevaring

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Vinteropbevaring

Indlægaf greatdanedmj » lør okt 23, 2010 3:27 am

Nu har jeg kørt 210´er siden 1980, men efter den store restaurering, skal Vollen nu i vinterhi.
Det er en helt ny situation både for den og for mig. Hvad skal jeg specielt tage hensyn til, når den skal stå stille så længe?
Venlig hilsen
Dorthe
greatdanedmj
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 3:11 am

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf Ingemann » lør okt 23, 2010 11:35 am

Det bedste ville at den blev opbevaret på samme måde som konserves - primært tørt :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf greatdanedmj » lør okt 23, 2010 17:48 pm

Mange tak. Det havde jeg ligesom regnet ud. (Fnis)
Jeg vil lige starte den op en gang om måneden og køre tre meter (det er der lige plads til :-), men ellers bliver den bare dækket til for støv og sat ind. Jeg mente nærmest, om der var noget ANDET, jeg specielt skulle tage hensyn til.
Volvohilsen fra Dorthe og Røde Arnold
greatdanedmj
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 3:11 am

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf Ingemann » lør okt 23, 2010 23:37 pm

Der er ingen grund til at starte den op. Sådan nogle små-starter er generelt ikke godt for en motor.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf nj » søn okt 24, 2010 12:20 pm

Velkommen her til siden, det er altid rart med nye brugere :D
Jeg mener også det bedste er at undlade at starte motoren, men derimod dreje den rundt nogle gange med selvstarteren (med afmonteret tændingskabel) for at opbygge olietryk så kondens undgås i oliekanalerne og stemplerne ikke sætter sig.
Så kan du jo skubbe den de tre meter frem og tilbage, også en god idé. Og undlad at trække håndbremsen :idea:
Batteriet skal også holdes fuldt opladt.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf Klågem » søn okt 24, 2010 14:16 pm

Velkommen til.
Jeg ville måske klodse bilen op så dækkene ikke bliver "flade" der hvor den står. Og så fyld tanken op så der ikke kommer kondens i den.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf jimDK » man okt 25, 2010 15:05 pm

undskyld, ikke for at være pedantisk :wink:

Men, hvis vi snakker koldstart en gang om måneden, så bliver det vel til 4 koldstarter på et vinter-hi. Kan det virkelig trække levetiden ned?

Man kan også sige, "jamen, der er slet ingen grund til at starte bilen" :-) og så er det jo overflødigt, uanset koldstart argumentet.

Jeg funderer lidt over hvor skadeligt det rent faktisk er (hver gang bilen startes), fordi man tit hører at man skal undgå koldstarter.
(Feks min bil, startes vel ca 600 gange om året.)

Hukker man feks 1000 km af motorens levetid, for hver start? Eller måske nærmere 100 km?
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf Klågem » man okt 25, 2010 17:40 pm

jimDK skrev:undskyld, ikke for at være pedantisk :wink:

Men, hvis vi snakker koldstart en gang om måneden, så bliver det vel til 4 koldstarter på et vinter-hi. Kan det virkelig trække levetiden ned?

Man kan også sige, "jamen, der er slet ingen grund til at starte bilen" :-) og så er det jo overflødigt, uanset koldstart argumentet.

Jeg funderer lidt over hvor skadeligt det rent faktisk er (hver gang bilen startes), fordi man tit hører at man skal undgå koldstarter.
(Feks min bil, startes vel ca 600 gange om året.)

Hukker man feks 1000 km af motorens levetid, for hver start? Eller måske nærmere 100 km?

En varm motor bliver stort set ikke slidt.
Men en kold motor bliver slidt meget hurtigt.
Personligt vil jeg hellere eje en bil som har kørt 200000 km Danmark - Spanien end en der har kørt 100000 km hjem - bageren hver dag.
Og en kold motor soder også til. Og forurener mere end en varm
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf jimDK » tirs okt 26, 2010 9:27 am

Enig, jeg ville også tage 200.000km bilen, som har kørt meget lange ture (det har været mit princip med de to nuværende).

Der har været meget færre kold-starter på den bil som kører lange ture. Når vi er på den skala kan jeg forstå det :-)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf nib » tirs okt 26, 2010 17:42 pm

Men ligefrem at gøre koldstarter til et stort problem er vist at overdrive en anelse.
Jeg ville hellere tage bilen med 100.000 km, for den fremstår meget flottere og mindre slidt, kun min økonomi gør jeg må tage en der har kørt noget længere. Motoren i den holder alligevel længe nok til bilen alligevel er rustet op inden.
nib
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 307
Tilmeldt: fre maj 08, 2009 16:09 pm
Geografisk sted: Værløse

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf nj » tirs okt 26, 2010 23:55 pm

Der har aldrig været tale om at mindske livslængden i store mængder ved disse vinterstarter. Spørgsmålet var hvad der var bedst i den givne situation, og da der ingen grund er til at starte motoren, kan man jo ligeså godt lade være.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf oakey » ons okt 27, 2010 8:57 am

Hej Dorthe,

Hvis vi koncentrerer os om motoren først så er det en god ide at få kørt den rigtig varm før bilen kommer i 'cold storage'.

En køretur på et par timer vil sikre at den meste fugt kommer ud af motorolien.

Skift motorolie og oliefilter.
Tag tændrørerne ud af topstykket og placer dem i tændkablerne igen, sørg for at tændrørene har forbindelse til motorblokken eller anden stel.
Giv hver af cylindrene et svat ny motorolie gennem hullerne til tændrørerne, 1ml er passende.
Brug startmotoren til at rotere motoren i 10 - 15 sek så den nye olie kommer ud i alle lejer.
Monter tændrør og tændkabler igen.

Nu har du en motor der stort set ikke indeholder vand hvor der ikke skal være vand og olien er fri for forbrændingsprodukter der ellers kan tære på motorens metal dele.

Mens motoren står stille vil den oliefilm der er på cylindervæggene og i lejerne stille og roligt løbe væk.

Det betyder at før du skal starte motoren første gang til næste år er der en risiko for at diverse lejer og cylindrene ikke er smurt.
Så før du starter motoren igen skal tændrørerne ud og motoren roteres som beskrevet før, - du skal ikke addere olie til cylindrene denne gang.
Tændrør i motoren og du er klar.

Nu kan du start motoren, - den vil ryge lidt i starten fordi den olie du kom i cylindrene tidligere skal brændes af.

Der er flere grunde til at du ikke skal starte motoren kortvarigt i løbet af vinteren.

Når en kold motor startes vil en del af benzinen kondensere på cylindervæggene og vaske oliefilmen af.
Hvis motoren ikke bliver rigtig gennemvarm vil denne oliefilm ikke nå at komme tilbage og du har en ubeskyttet cylinder.
Det bliver værre hvis du starter motoren flere gange kortvarigt i løbet af perioden.

Når man forbrænder benzin dannes der CO2, vand og diverse andre forbrændingsprodukter.
Mens motoren er kold vil mængden af disse forbrændingsprodukter være ekstra stor og sammen med vandet danne diverse ætsende produkter der ender i udstødningen.
og der vil de forblive indtil hele udstødningen bliver gennemvarm med forøget tæring som resultat.


Med hensyn til selve opbevaringen, så:

En bilvask med det hele til en start. Så skal bilen for-tørre, hvilket den gør bedst i en carport eller i en åben garage.

Derefter:
Først tør, så kold.

Den allerbedste opbevaring er i en garage med fugtfjerner, f.eks dem man kan købe os Matas, - hvis du bruger dem skal du huske at de skal skiftes ind imellem.
I den første måneds tid er det bedst at holde stue temperatur i garagen så den fugt der altid er rundt omkring i karosseriets hulrum kan emme ud og det sker mest effektivt ved høj temperatur.
Lad døre og motorhjælm stå på klem i denne periode så også kabine og motorrum kan blive gennemtørre.
I resten af opbevaringsperioden er det bedst med en kold garage.

Hvis du ikke lige har en opvarmet garage går det også uden.
Hvis du ikke har lyst til at bruge en formue på fugtfjerner skal garagen være gennemluftet i tørre perioden.

Det du ikke skal gøre er at sætte din bil i en (varm) tæt garage uden affugtning eller gennemluftning.
De fleste kemiske reaktioner sker hurtigere jo højere temperaturen er og det gælder i særdeleshed for korrosion.
En tæt garage (eller en presenning) vil holde på fugtigheden så vandet bliver hvor det er, - i hulrummene.

Det er klogt at holde akkumulatoren opladet, men pas på. De billige ladere kan godt destruere en akkumulator over en vinter, de holder aldrig helt op med at lade.
Den strøm man sender igennem en akkumulator efter den er helt opladet medvirker til uønskede kemiske reaktioner....


oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf nj » ons okt 27, 2010 11:17 am

oakey skrev: Der er flere grunde til at du ikke skal starte motoren kortvarigt i løbet af vinteren.

Når en kold motor startes vil en del af benzinen kondensere på cylindervæggene og vaske oliefilmen af.
Hvis motoren ikke bliver rigtig gennemvarm vil denne oliefilm ikke nå at komme tilbage og du har en ubeskyttet cylinder.
Det bliver værre hvis du starter motoren flere gange kortvarigt i løbet af perioden.

Når man forbrænder benzin dannes der CO2, vand og diverse andre forbrændingsprodukter.
Mens motoren er kold vil mængden af disse forbrændingsprodukter være ekstra stor og sammen med vandet danne diverse ætsende produkter der ender i udstødningen.
og der vil de forblive indtil hele udstødningen bliver gennemvarm med forøget tæring som resultat. oakey

Lige præcis. Det er fuldstændig korrekt alt det du skriver og der er så forklaringen på hvorfor man ikke skal starte motoren under vinteropbevaringen.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf jimDK » ons okt 27, 2010 14:38 pm

Jeg synes det giver rigtig god mening. igen har jeg lært noget nyt :-)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Vinteropbevaring

Indlægaf Chavez » søn jan 06, 2013 21:09 pm

Hey.

Jeg blander mig også lige her, da jeg gerne vil vide, hvor startmotoren sidder i en V70 1999...

Jeg har aldrig haft bil før, og aner ikke en dyt om biler eller mekanik. Men vil gerne holde liv i bilen resten af min tid, da jeg jo ikke bare kan gå ud og købe en ny af den model.

Og så er jeg frygtelig sart over for den, og vil gerne bevare den så godt som muligt om vinteren. Nu har jeg desværre kun en carport, og farer rundt og tørrer den af, bare der er kommet et snefnug på den. Det er jo et kæmpe arbejde, at styrte rundt der hver dag om vinteren og holde den fri for tåge, dis, frost, regn og sne.

Bilen har nok bedst af at blive brugt, men jeg vil helst kun køre i den et par gange om sommeren, så jeg er fri for at vaske den og tørre den af, hver gang den har været ude.

Så hvordan laver jeg lige det trick med at køre motoren rundt nogle gange, for at få olien hele vejen rundt om hjørnet?

Tak - og jeg hører gerne flere tips og tricks :wink:

Mvh. Chavez
V70 * 2,5 * 20v * aut. * 1999
Brugeravatar
Chavez
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2012 18:49 pm
Geografisk sted: Nørrejylland

Næste

Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster