Nu har jeg kørt 210´er siden 1980, men efter den store restaurering, skal Vollen nu i vinterhi.
Det er en helt ny situation både for den og for mig. Hvad skal jeg specielt tage hensyn til, når den skal stå stille så længe?
Venlig hilsen
Dorthe
Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
jimDK skrev:undskyld, ikke for at være pedantisk
Men, hvis vi snakker koldstart en gang om måneden, så bliver det vel til 4 koldstarter på et vinter-hi. Kan det virkelig trække levetiden ned?
Man kan også sige, "jamen, der er slet ingen grund til at starte bilen" og så er det jo overflødigt, uanset koldstart argumentet.
Jeg funderer lidt over hvor skadeligt det rent faktisk er (hver gang bilen startes), fordi man tit hører at man skal undgå koldstarter.
(Feks min bil, startes vel ca 600 gange om året.)
Hukker man feks 1000 km af motorens levetid, for hver start? Eller måske nærmere 100 km?
oakey skrev: Der er flere grunde til at du ikke skal starte motoren kortvarigt i løbet af vinteren.
Når en kold motor startes vil en del af benzinen kondensere på cylindervæggene og vaske oliefilmen af.
Hvis motoren ikke bliver rigtig gennemvarm vil denne oliefilm ikke nå at komme tilbage og du har en ubeskyttet cylinder.
Det bliver værre hvis du starter motoren flere gange kortvarigt i løbet af perioden.
Når man forbrænder benzin dannes der CO2, vand og diverse andre forbrændingsprodukter.
Mens motoren er kold vil mængden af disse forbrændingsprodukter være ekstra stor og sammen med vandet danne diverse ætsende produkter der ender i udstødningen.
og der vil de forblive indtil hele udstødningen bliver gennemvarm med forøget tæring som resultat. oakey
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster