oakey skrev:Min kones 940 kommer af og til over grænsen til Tyskland i vinterhalvåret og hvis føret er godt kan hastigheden nemt komme over 160kmt, - derfor dæk med V mærkning.
Som jeg læser Balders indlæg bliver dæk generelt hårdede jo højere hastighed de er designet til, - er det korrekt forstået?
Klågem anbefaler Goodyear Ultragrib 8, Ulrik Michelin Alpine, Balder Nokian og ADAC ContiWinterContact TS850.
Ved gennemlæsning af flere dæk tests over årene har jeg bemærket at det ikke er det samme produkt der topper i de forskellige dimensioner.
Måske ville de vinterdæk der hitter i år i ADAC's test falde fuldstændig igennem hvis de bleve testet på en gammel V945 med 195/65 R15!!!
Hvad skal man tro på?
/oakey
Hvis du kun kører i DK og D i vinterperioden, skal du vælge friktions- og lameldæk fra et af de førende mærker: Continental, Michelin, Good Year, Dunlop, Bridgestone. Firmaerne er på sær vis linket sammen "omme bagved", så udviklingsafdelingerne udveksler alligevel tips og tricks, hvis ikke de bruger samme udviklere. Disse dæk er lavet til det føre som vi har, hvor sne ikke er den dominerende faktor. Forskellene er små.
Mine Micheliner er nu på 4. (og sidste) sæson, selvom de har masser af slidbane efter 50.000 km. Med andre ord har de været meget slidstærke. Og de er teknologisk håbløst bagud ift. de sidste nye dæk fra Continental, som pt. har førertrøjen. Før det var det Good Years Ultragrip der havde den. Men vi skifter jo ikke dæk hver vinter. Man skal "bare" sørge for at købe det beddst tilgængelige dæk når man skifter.
Skal du køre i Sverige, Norge og Finland om vinteren, skal du vælge de særlige nordiske versioner fra de samme fabrikanter samt Nokian og Gislaved. Evt. med pigge i. Her er det dominerende underlag sne og is og så kommer de vinterdæk, vi normalt kører på, til kort ift. de særlige nordiske versioner vinterdæk.
Det er altid med en vis skepsis jeg læser dæktests. Man kan af gode grunde ikke teste alt og alle, og nogle gange afspejler udvalget ikke hvad man kan købe herhjemme, men det man kan købe i Tyskland. Hver gang har "man" imidlertid en eller anden form for nyhed, det kan være nye tilsætningsstoffer i gummiet, som giver større bremseevne i vådt føre, indførelsen af lameller eller noget andet smart. Og så skal man købe de dæk, som har disse nye teknologier.