Veteranregler og vægtafgift

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Veteranregler og vægtafgift

Indlægaf Tom » man okt 28, 2013 15:36 pm

Som den glade ejer af en 1967 Cadillac ved siden af V70'eren er det ikke min oplevelse at der er "mange" veteran registrerede og forsikrede(!) amerikanerbiler der kører rundt med kraftige modifikationer.
Forsikringsreglerne for veterankøretøjer generelt er meget stramme mht. ombygning og modernisering og ændringer skal være tidstypiske for køretøjets årgang for at blive godkendt aF forsikringen.
Desuden er politi og skat ret aktive til træf og arrangementer.

Jeg vil gætte på at der kører væsentlig flere Volvoer rundt med ulovlige turbo-, chip- og andre modifikationer end ulovligt modificerede amerikanerbiler, men det er jo sjovere at have fordommene på plads end at kigge på "sine egne" :roll:
Tom
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors jun 27, 2013 14:12 pm
Geografisk sted: Holte

Re: Veteranregler og vægtafgift

Indlægaf 10musse » man okt 28, 2013 16:06 pm

Tjooo - nu ikke fordi det kan pisse mig af.

Med som et ganske aktivt medlem i Dansk Veteranbil klub og dermed også en del træf i både ind-/udland, må jeg tilstå, at jeg p.t. endnu ikke har set et eneste automobil der står 100% som ved 1 reg. Og som tidligere ejer af flere Amerikaner automobiler, må jeg tillige også indrømme, at jeg ligeledes her aldrig har set et automobil fremstå som 100 % org.

Og et eller andet sted er vel svært, eller nærmest umuligt, at overholde dette. For hvad ligger der i 100% som ved 1 reg. ?

Mht. tun, turbo mv. på den org. volvo motorblok er vel egentligt stadig lovligt - eller ? (har ikke fuldt med de sidste mange år) blot så længe det er den org. blok.

God dag -
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 751
Tilmeldt: søn jun 17, 2012 18:57 pm
Geografisk sted: Nord Sjælland.

Re: Veteranregler og vægtafgift

Indlægaf teamdunk » man okt 28, 2013 18:33 pm

det må da være på sin plads vis et køretøj er tunet med tidssvarende eller model tilpasset udstyr, i volvos tilfælde dobbelte solex karburatorer, AT turbo kit og alt andet godt fra volvo rsport..

og forskelligt udstyr i almindelighed sportsrat sænkningsfjedre og den slags...
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: fre jul 22, 2011 15:15 pm
Geografisk sted: 4281 Gørlev

Re: Veteranregler og vægtafgift

Indlægaf 10musse » man okt 28, 2013 20:45 pm

JA da.

Men må man ikke tune alt det man kan/vil så længe det sker på den org. motorblok ? Det måtte man da engang !i gamle dage".

God aften -


teamdunk skrev:det må da være på sin plads vis et køretøj er tunet med tidssvarende eller model tilpasset udstyr, i volvos tilfælde dobbelte solex karburatorer, AT turbo kit og alt andet godt fra volvo rsport..

og forskelligt udstyr i almindelighed sportsrat sænkningsfjedre og den slags...
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 751
Tilmeldt: søn jun 17, 2012 18:57 pm
Geografisk sted: Nord Sjælland.

Re: Veteranregler og vægtafgift

Indlægaf Pede66 » tirs okt 29, 2013 14:01 pm

Du får automatisk veteran status når bilen er gammel nok og den er synet.
Skat er fuldstændig ligeglade.
Det er her synshallen kommer ind i billedet, hvis han kan syne bilen er du berettiget til veteranstatus, hvis ikke, og den er ændret meget, kan du måske få den synet ved at betale afgift.
Men så er den jo heller ikke som ved 1 registrering og så bortfalder veteran statussen.
Så skat lægger sin lid til at synsmanden gør sit job som foreskrevet.

Noget andet er forsikrings selskabet, de har alle lidt forskellige regler for hvornår de vil forsikre bilen som veteranbil.

GF skriver følgende i deres brochure.

• Alle køretøjer behandles individuelt.
• Forsikringstager og den faste bruger er fyldt 30 år.
• Veteranbil/-motorcykel er ældre end 35 år
fra første indregistrering.
• Klassisk bil/-motorcykel er ældre end 25 år
fra første indregistrering.
• Harley Davidson efter 1949 forsikres ikke.
• Porsche og Ferrari efter 1955 forsikres ikke.
• Amerikanerbiler forsikres kun efter særlig vurdering.
• Køretøjer med mere end 100 hk forsikres kun efter
særlig vurdering.
• Busser og lastbiler kan ikke forsikres.
• Køretøjer, der anvendes erhvervsmæssigt, kan ikke
forsikres.
• Firehjulstrækkere og terrængående køretøjer kan
ikke forsikres.
• Kun køretøjer, der fremtræder i samlet og køreklar
stand, kan forsikres.
• Køretøjet skal være historisk korrekt og i original stand.
• Med begæringen skal følge 2 fotos (skråt forfra til
højre og skråt bagfra til venstre).
• Køretøjet skal tilstræbes opbevaret i lukket og aflåst
garage.
• Der er indberetningspligt, hvis du har flere end 3
klassiske-/veterankøretøjer under samme tag.
• Der skal indhentes særlig tilladelse i klubben til kørsel
med brudepar og lignende.
• Forsikringssummen fastsættes efter køretøjets
dagsværdi/handelsværdi.
• Veteranbiler skal være forsynet med en 2 kg ildslukker.
Kontakt GF Veteran på 39 10 11 50 eller veteran@gfforsikring.dk
eller få mere information om Veterankøretøjsforsikringen på www.gf-veteran.dk.
GF Veteran, Strandvejen 59, 2100 København Ø.
Hvad gør du nu?
Vilkår for at tegne forsikring
hos GF Veteran
• Forsikringen kan tegnes enten som ansvarsforsikring,
ansvars- og kaskoforsikring eller for uindregistreret
køretøj som stilstandsforsikring.
• Køretøjet kan anvendes til hobbykørsel i perioden fra
15. marts til og med 31. oktober. I perioden fra 1.
november til og med 14. marts er køretøjet udelukkende
forsikret mod brand, eksplosion, kortslutning,
lynnedslag, røveri, tyveri og hærværksskader. Har du
undtagelsesvis brug for at køre i denne periode, skal
der rettes henvendelse til klubben med henblik på
udstedelse af en køretilladelse (syn, salg m.v.).
• Der kan ikke deponeres nummerplader.
• Der er selvrisiko på ansvars-, kasko- og stilstandsforsikring.
• Det er et krav, at du også har registreret en bil til
daglig brug.
• Det klassiske-/veterankøretøj må ikke anvendes som
dagligt befordringsmiddel.
• Der må maksimalt køres 6.000 km årligt med køretøjet.
• Kun veterankøretøjer og klassiske køretøjer med en
dagsværdi indtil 500.000 kr. kan forsikres.
For at kunne tegne stilstandsforsikring
skal følgende også være opfyldt:
• Veterankøretøjet eller det klassiske køretøj skal fremstå
som et samlet køretøj uden nummerplade.
Selvrisiko
Der er selvrisiko på kr. 1.794,- på alle skader (basisår 2013).
Uagtet ovenstående vilkår forbeholder klubben sig ret til at afvise forsikringsbegæringer, hvis særlige forhold taler for det.

Har lige været møllen igennem med min Morris Minor

MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Veteranregler og vægtafgift

Indlægaf 10musse » tirs okt 29, 2013 18:34 pm

Waaauuuu for en lang smøre, det var da for vildt. Jeg har mine forsikret i ETU forsikring som samarbejder med Dansk Veteranbil klub hvor også forsikringen tegnes igenemmn, det var nemt og hurtigt.

Kun krav til 2 kg. slukker og GPS tracker.

God aften

Pede66 skrev:Du får automatisk veteran status når bilen er gammel nok og den er synet.
Skat er fuldstændig ligeglade.
Det er her synshallen kommer ind i billedet, hvis han kan syne bilen er du berettiget til veteranstatus, hvis ikke, og den er ændret meget, kan du måske få den synet ved at betale afgift.
Men så er den jo heller ikke som ved 1 registrering og så bortfalder veteran statussen.
Så skat lægger sin lid til at synsmanden gør sit job som foreskrevet.

Noget andet er forsikrings selskabet, de har alle lidt forskellige regler for hvornår de vil forsikre bilen som veteranbil.

GF skriver følgende i deres brochure.

• Alle køretøjer behandles individuelt.
• Forsikringstager og den faste bruger er fyldt 30 år.
• Veteranbil/-motorcykel er ældre end 35 år
fra første indregistrering.
• Klassisk bil/-motorcykel er ældre end 25 år
fra første indregistrering.
• Harley Davidson efter 1949 forsikres ikke.
• Porsche og Ferrari efter 1955 forsikres ikke.
• Amerikanerbiler forsikres kun efter særlig vurdering.
• Køretøjer med mere end 100 hk forsikres kun efter
særlig vurdering.
• Busser og lastbiler kan ikke forsikres.
• Køretøjer, der anvendes erhvervsmæssigt, kan ikke
forsikres.
• Firehjulstrækkere og terrængående køretøjer kan
ikke forsikres.
• Kun køretøjer, der fremtræder i samlet og køreklar
stand, kan forsikres.
• Køretøjet skal være historisk korrekt og i original stand.
• Med begæringen skal følge 2 fotos (skråt forfra til
højre og skråt bagfra til venstre).
• Køretøjet skal tilstræbes opbevaret i lukket og aflåst
garage.
• Der er indberetningspligt, hvis du har flere end 3
klassiske-/veterankøretøjer under samme tag.
• Der skal indhentes særlig tilladelse i klubben til kørsel
med brudepar og lignende.
• Forsikringssummen fastsættes efter køretøjets
dagsværdi/handelsværdi.
• Veteranbiler skal være forsynet med en 2 kg ildslukker.
Kontakt GF Veteran på 39 10 11 50 eller veteran@gfforsikring.dk
eller få mere information om Veterankøretøjsforsikringen på http://www.gf-veteran.dk.
GF Veteran, Strandvejen 59, 2100 København Ø.
Hvad gør du nu?
Vilkår for at tegne forsikring
hos GF Veteran
• Forsikringen kan tegnes enten som ansvarsforsikring,
ansvars- og kaskoforsikring eller for uindregistreret
køretøj som stilstandsforsikring.
• Køretøjet kan anvendes til hobbykørsel i perioden fra
15. marts til og med 31. oktober. I perioden fra 1.
november til og med 14. marts er køretøjet udelukkende
forsikret mod brand, eksplosion, kortslutning,
lynnedslag, røveri, tyveri og hærværksskader. Har du
undtagelsesvis brug for at køre i denne periode, skal
der rettes henvendelse til klubben med henblik på
udstedelse af en køretilladelse (syn, salg m.v.).
• Der kan ikke deponeres nummerplader.
• Der er selvrisiko på ansvars-, kasko- og stilstandsforsikring.
• Det er et krav, at du også har registreret en bil til
daglig brug.
• Det klassiske-/veterankøretøj må ikke anvendes som
dagligt befordringsmiddel.
• Der må maksimalt køres 6.000 km årligt med køretøjet.
• Kun veterankøretøjer og klassiske køretøjer med en
dagsværdi indtil 500.000 kr. kan forsikres.
For at kunne tegne stilstandsforsikring
skal følgende også være opfyldt:
• Veterankøretøjet eller det klassiske køretøj skal fremstå
som et samlet køretøj uden nummerplade.
Selvrisiko
Der er selvrisiko på kr. 1.794,- på alle skader (basisår 2013).
Uagtet ovenstående vilkår forbeholder klubben sig ret til at afvise forsikringsbegæringer, hvis særlige forhold taler for det.

Har lige været møllen igennem med min Morris Minor

MVH Pede
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 751
Tilmeldt: søn jun 17, 2012 18:57 pm
Geografisk sted: Nord Sjælland.

Foregående

Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster