Onsdag morgen da jeg skulle på job kom jeg ud til min bil og kunne se at døren ikke var lukket helt , " hvad laver du " tænkte jeg " du må se at få lukket døren ordentligt når du går " , så kiggede jeg en ekstra gang på døren og kunne se at den faktisk stod åben , og så var jeg sikker på at der havde været en eller anden forbi , for låst den det havde jeg , 100%.
Mørkt var det så jeg rodede rundt med en lille lygte jeg har i nøglerne til bilen og så kunne jeg se at der lå stumper af ratlåsen på gulvet , ud igen og tjekket dørlåsen , jo den var god nok et rigtigt amatør projekt med en kæmpe skruetrækker hamret ind i døren men de havde da fået døren op og leveret en kæmpe ridse hen af døren , tændingslåsen kunne ikke drejes , jeg kunne få nøglen i men ikke dreje den eller lirke den på nogen måde så jeg i det mindste kunne komme på arbejde , plastiken rundt om tændingslåsen var også smadret og de stumper lå også rundt omkring på gulvet , ratlåsen var stadig aktiveret så de har ikke på noget tidspunkt haft tænding på bilen.
Jeg måtte opgive at komme på arbejde i bil og ned i kælderen efter konens cykel og så afsted , heldigvis har jeg verdens bedste chef og han tilbød at sende nogen forbi og hente mig men da jeg jo også skulle hjem valgte jeg at tage cyklen , da jeg kom hjem og det var lyst kunne jeg se mærker efter hvad jeg tror er en aftrækker der er ihvert fald hakker på toppen og i bunden af selve cylinderen af tændingslåsen , jeg havde taget det store værktøj med ud og den største hammer jeg havde og alligevel tog det mig næsten 1 time at få smadret så meget mere af tændingslåsen at jeg kunne få tænding på bilen og jeg kunne køre den ud på mit eget værksted.
Meget irriterende at man skal til at finde dele til en halv gammel bil fordi en flok knægte der ikke ved en skid om biler lige syntes at den der bil tager vi lige til en aften tur , her hvor jeg bor er der andre der har klassiske eller i hvert fald ældre biler uden startspærrer , og jeg fik snakket med den ene af dem , han har en bobbel fra 69 og den var forsøgt stjålet for 14 dage siden , her havde de smadret en dørlås og en siderude , i både hans og mit tilfælde var der intet taget fra bilerne i begge biler lå der CD , der var anlæg med CD og alt muligt andet , men intet var rørt overhovedet , det siger mig at det er nogen der vil ud og køre og egentlig er ligeglade med hvad det er for en bil og hvad der er i den , det eneste der er vigtigt er at den er nem at gå til og der formodenligt ikke er startspærrer i den.
Nu sidder der en ny dørlås i bilen , tændingslåsen er desværre en universalmodel indtil jeg får fat i en der virker , men hvis de kan få den bøjlelås af som jeg nu har sat på rattet så er de sgu gode ( det tror jeg nu ikke) oven i det har jeg lavet en lille teknisk detalje så selv om de får tænding på bilen vil den ikke kunne starte
Så til alle jer med biler uden startspærrer , se lige for jeres egen skyld at få lavet nogle tiltag der gør at de tager den bil der holder ved siden af eller at de helt opgiver ved bare at kigge ind i bilen , en ratlås monteret på rattet er ikke en dårlig løsning.
mvh Grønke