af Ulrik Friis » man dec 09, 2013 22:31 pm
Jeg tror godt jeg ved hvad Søren spørger efter.
Forskellen på en "chip fra hylden" og en mapning. Korrekt, Søren?
En "chip fra hylden" eller det tuningssoftware man uploader i ECM er ens for alle der køber det. Her har producenten justeret softwaren, så turbotrykket er lidt højere og der sprøjtes mere brændstof igennem dyserne og det spreder man så udover omdrejningerne og belastningen. Typisk har producenten haft nogle biler på et dynamometer rukkefelt og mappet dem. Og resultatet fra disse biler tilpasser han til en masseproduktion. Softwaren han fremstiller og loader op i chippen på den ene eller anden måde er fremstillet efter de biler han har afprøvet det på.
En mapning tager udgangspunkt i kun din bils motor. Bilen kommer op på et dynamometer rullefelt, hvor den bliver bliver udsat for belastninger, som om den kørte på vejen. Dvs. sådan noget som luftmodstand indregnes som en belastning, men stigninger lægges også ind. Herefter tryller tuneren med softwaren på en computer, så den ydelse man er ude efter bliver afleveret på den rigtig måde af motoren, nemlig som en jævn effektforøgelse over hele registret. Det hele afhænger af manden med computeren. Han har selvfølgelig (forhåbentlig) prøvet det mange gange før, og han har også lavet sig en skabelon for, hvor meget han skal hæve/sænke værdier for de forskellige parametre han piller ved. Han kan så direkte se resultaterne af det han sidder og laver i udlæsningerne fra rullefeltet og tilpasse ift. din motor.
Lige et par ord om luftmodstanden, som er den største modstand en bil skal overvinde. Især ved høje hastigheder. Jeg skal spare jer for diverse udregninger, men en bil med en luftmodstandskoefficient (Cw) på 0,35, skal bruge 20 hk til at holde en bilen kørende ved 80 km/t. Ved 210 km/t skal der bruges 150 hk. Dertil skal så lægges rullemodstand, transmissionstab mv. Men disse faktorer øger ikke på samme stejle måde som luftmodstanden.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002