Undskyld til Claus.

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Undskyld til Claus.

Indlægaf Klågem » tors dec 05, 2013 11:47 am

ssn skrev:Hej
Hvad er forskellen på ????????
viewtopic.php?f=9&t=9388
Søren

Hvad mener du.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Undskyld til Claus.

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 09, 2013 22:31 pm

Jeg tror godt jeg ved hvad Søren spørger efter.

Forskellen på en "chip fra hylden" og en mapning. Korrekt, Søren?

En "chip fra hylden" eller det tuningssoftware man uploader i ECM er ens for alle der køber det. Her har producenten justeret softwaren, så turbotrykket er lidt højere og der sprøjtes mere brændstof igennem dyserne og det spreder man så udover omdrejningerne og belastningen. Typisk har producenten haft nogle biler på et dynamometer rukkefelt og mappet dem. Og resultatet fra disse biler tilpasser han til en masseproduktion. Softwaren han fremstiller og loader op i chippen på den ene eller anden måde er fremstillet efter de biler han har afprøvet det på.

En mapning tager udgangspunkt i kun din bils motor. Bilen kommer op på et dynamometer rullefelt, hvor den bliver bliver udsat for belastninger, som om den kørte på vejen. Dvs. sådan noget som luftmodstand indregnes som en belastning, men stigninger lægges også ind. Herefter tryller tuneren med softwaren på en computer, så den ydelse man er ude efter bliver afleveret på den rigtig måde af motoren, nemlig som en jævn effektforøgelse over hele registret. Det hele afhænger af manden med computeren. Han har selvfølgelig (forhåbentlig) prøvet det mange gange før, og han har også lavet sig en skabelon for, hvor meget han skal hæve/sænke værdier for de forskellige parametre han piller ved. Han kan så direkte se resultaterne af det han sidder og laver i udlæsningerne fra rullefeltet og tilpasse ift. din motor.

Lige et par ord om luftmodstanden, som er den største modstand en bil skal overvinde. Især ved høje hastigheder. Jeg skal spare jer for diverse udregninger, men en bil med en luftmodstandskoefficient (Cw) på 0,35, skal bruge 20 hk til at holde en bilen kørende ved 80 km/t. Ved 210 km/t skal der bruges 150 hk. Dertil skal så lægges rullemodstand, transmissionstab mv. Men disse faktorer øger ikke på samme stejle måde som luftmodstanden.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Undskyld til Claus.

Indlægaf Klågem » tirs dec 10, 2013 0:39 am

Ja Ulrik
Luftmodstanden er nok den største faktor ved høje hastigheder.
Jeg kan huske min kammerat havde en BMW 325 (e30)
Den gik Iflg speedometer 225.
Så kørte han en ræv ned og smadrede frontspoileren.
Uden spoiler og kofanger kunne man ikke tvinge den over 200.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Foregående

Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster