Redaktører og brugersikkerhed på Volvosnak.dk

Vi er altid åbne over for forslag, også kritik.
Vi vil gerne have jer brugere til at hjælpe med at gøre forummet bedre.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Redaktører og brugersikkerhed på Volvosnak.dk

Indlægaf Hr. SmåSur » fre aug 17, 2007 10:21 am

Hej Anders og ejer af volvosnak.dk,

På den svenske Amazonklub's forum var der for en tid siden en meget heftig og alvorlig diskussion omkring brugersikkerheden mv. på forummet (som er af samme type som der anvendes på volvosnak.dk).

Jeg har netop oplevet, at en redaktør har ændret i et af mine indlæg, hvor der efter min opfattelse IKKE overhovedet er belæg for at rette, så med den svenske diskussion in mente, vil jeg gerne bede om nogle svar/kommentarer.

Jeg vil gerne udbede mig svar på følgende:

- de nye redaktører, hvilke rettigheder og tekniske muligheder har disse?
- kan redaktører udover at rette i medlemmers indlæg også se medlemmers private mail-bokse?
- kan redaktører se medlemmers bruger-info? -herunder medlemmets login-kodeord mv.?

Vi skal ikke diskutere en konkret sag, jeg vil dog bare påberåbe mig helt elementær ytringsfrihed, og sålænge et medlem (af volvosnak.dk) ikke bryder gældende dansk lovgivning, skal en redaktør IKKE efter min mening blande sig og SLET ikke redigere i dettes medlems indlæg!

Jeg vil gerne udbede mig en stillingtagen fra ejer/adm.'s side - det er ikke uvæsentligt for forummets leben, hvis ikke der levnes plads til forkelligheder og "politiske" holdninger - et censureret forum skræmmer hurtigt alsidigheden langt væk og alt der bliver tilbage er dødssyg politisk korrekt rygklapperi.

Med andre ord - uddelegerer man et ansvar (læs: lader redaktører varetage "pasning" af forummet), må der også opstilles et sæt spilleregler.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Eg » fre aug 17, 2007 13:28 pm

HØRT, der bør og skal være plads til uenighed.
Så længe tonen er sober og af en karakter så sarte sjæle osse kan læse med. Mener det er forkert at rette i andres indlæg.
Bryder man sig ikke om den enkelte skribents ytringer bør man ignorere dem, ellers må det være op til de enkelte at give svar på tiltale.
(et indlæg bør være synligt for alle, så længe de ikke er direkte ulovlige fx trusler og hvad der ellers kan tænkes inden for den kategori)
En heftig debat skaber et godt forum :wink: det viser jo blot at folk engagere sig i emnet. :lol:
Eg
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: tirs jul 17, 2007 20:59 pm

Indlægaf Bording » fre aug 17, 2007 14:14 pm

Helt enig, de nye redaktører SKAL og MÅ IKKE kunne redigere i andres indlæg, det gælder også at de ikke må kunne rette og fjerne noget der engang er skrevet i deres egne indlæg.

Har selv været ude for lidt i den retning her under køb/salg.

Så en annonce med vinterhjul, som jeg var interesseret i og sælger lagde i flere indlæg billeder ud med fælge og dæk og det så rigtig godt ud det hele. Da jeg så modtager det købte ser jeg at det ikke helt er i overensstemmelse med hvad der er beskrevet i annoncen. Og vupti så blev alle indlæg med billeder og tekst fjernet her fra forummet og tilbage er kun det oprindelige startindlæg.
Behøver jeg at nævne, at sælger er redaktør!!!!!
Hilsen

Richard

V70 2002 D5 manuel gear + en masse ekstraudstyr.

Forskellen på drenge og mænd, er prisen på deres legetøj!
Brugeravatar
Bording
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: man jun 25, 2007 18:39 pm

Indlægaf peloengel » fre aug 17, 2007 16:59 pm

Der er kun en ting at sige:FULDSTÆNDIG ENIG!!
MVH Peter.
peloengel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: søn sep 03, 2006 22:23 pm
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Tubesnake » fre aug 17, 2007 17:26 pm

Jeg har tilladt mig at svare i den tråd jeg formastede mig til at rette i:
http://volvosnak.dk/viewtopic.php?t=915
Venlig Hilsen Carsten
Brugeravatar
Tubesnake
Redaktør
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre feb 09, 2007 0:05 am
Geografisk sted: Right behind you ;)

ENIG

Indlægaf Klågem » fre aug 17, 2007 18:54 pm

Helt enig herfra. man må kunne sige sin mening... meeen i en ordentlig tone.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Eg » fre aug 17, 2007 19:13 pm

Nå skal vi gå tilbage til det, det hele handler om :lol:

Nemlig de dejlige volvo´er og den gode diskussion.... :P
Eg
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: tirs jul 17, 2007 20:59 pm

Re: Redaktører og brugersikkerhed på Volvosnak.dk

Indlægaf Ingemann » fre aug 17, 2007 19:38 pm

Hr. SmåSur skrev:Jeg vil gerne udbede mig svar på følgende:
- de nye redaktører, hvilke rettigheder og tekniske muligheder har disse?
- kan redaktører udover at rette i medlemmers indlæg også se medlemmers private mail-bokse?
- kan redaktører se medlemmers bruger-info? -herunder medlemmets login-kodeord mv.?


Vi har vel i princippet de samme rettigheder som jer andre, men vi skal holde ro og orden, og det er os, folk henvender sig til hvis der er noget, de er i tvivl om, vil have ændret eller lign. Som fx at slette eller ændre indlæg.

Nej vi kan ikke kigge i jeres private post.

Nej, kan ikke se jeres brugerinfo.

Kender ikke den konkrete sag, men jeg vil altid føle mig i min fulde ret til at ændre eller fjerne noget, som jeg ikke mener skal være der. Hvis fx to medlemmer sviner hinanden fuldstændig til, så fjerner jeg det og sætter en påmindelse om at huske godt sprog, samt give dem en røffel. Og så sender jeg dem højst sandsynligt videre til Anders. Jeg har ikke været ude for sådan en situation endnu - heldigvis.

God aften! :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Bording » fre aug 17, 2007 22:05 pm

Er fuldstændig uenig i Ingemanns og Tubesnakes holdning til det at være redaktør.

Ingemann skriver:
"Jeg vil altid føle mig i min fulde ret til at ændre eller fjerne noget, som jeg ikke mener skal være der".

Det er ikke redaktørernes rolle at rette og fjerne indhold i forumindlæggene, det er ene og alene administrators opgave. Hvis noget andet er tilfældet, må administrator offentliggøre hvilke beføjelser redaktørerne har fået tildelt. Og i så fald tror jeg ikke at volvosnak.dk har nogen fremtid, når der er en flok redaktører der frit kan lege politi på forummet.
Hilsen

Richard

V70 2002 D5 manuel gear + en masse ekstraudstyr.

Forskellen på drenge og mænd, er prisen på deres legetøj!
Brugeravatar
Bording
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: man jun 25, 2007 18:39 pm

Enig

Indlægaf Klågem » fre aug 17, 2007 22:22 pm

Jeg kan kun sige at jeg er helt enig med Bording.
Jeg syntes dog at de må fjerne indlæg hvis de er meget grove og chikanerende over for andre. Jeg har bla. fået fjernet et indlæg fra en anden bruger der ikke kendte til takt og tone..
Men pga at der er en diskusion igang skal der ikke fjernes noget som helst. For så mister det måske en væsentlig detalje.
Det som udløste denne tråd var jo bare at en bruger havde lavet en tråd under et forkert emne.. redaktøren flytter den til det rigtige emne og samtidig fjerner han noget af Hr småsur´s indlæg fordi at han mener det er irrelevant... Det gør man bare ikke
Jeg forstår sgu godt at han hedder HR storgal nu :lol:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf B23Trige » fre aug 17, 2007 22:47 pm

Bording og Klågem skal begge have lidt ret her.

Jeg mener at det som hovedregel bør være administrator der vurderer om takt og tone. Og en redaktør må aldrig tro at han er administrator.

Jeg syntes at målet med redaktørerne var at holde orden i den store del af spam der af og til forvilder sig vej ind i vores alle sammens lille øjesten her.

Som jeg skrev i tråden om redaktørerne der var blevet udnævnt, så skal man bruge sin sunde fornuft, og er man i tvivl skal man kontakte administrator.

I omhandlende sag ville jeg nok personligt have opfordret Hr. Småsur til at man kunne flytte eller rette indlægget for ham, og samtidig have spurgt administrator til råds om det var iorden at man gjorde det.

Omvendt vil jeg sige at redaktøren gjorde dette her i bedste henseende for Hr. Småsur, og han har undskyldt for sagen i tråden.

Alle kan lære af sådan en sag her, det gælder både brugere og redaktører, så jeg håber på alles vegne at sagen her kan løses i fordragelighed.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Re: Enig

Indlægaf Ingemann » fre aug 17, 2007 23:49 pm

Klågem skrev:Det som udløste denne tråd var jo bare at en bruger havde lavet en tråd under et forkert emne.. redaktøren flytter den til det rigtige emne og samtidig fjerner han noget af Hr småsur´s indlæg fordi at han mener det er irrelevant... Det gør man bare ikke
Jeg forstår sgu godt at han hedder HR storgal nu :lol:


Nu ved jeg ikke hvad der var, som der blev vurderet som irrelevant, men hvis det var noget i stil med en halvnedladende kommentar om trådens placering, må jeg da indrømme at jeg havde gjort det samme. Jeg ville føle mig stemplet som en smule uintelligent, hvis det var mig, som havde lavet fejlplaceringen, som bruger, og derfor ville jeg fjerne den lille detalje for at skåne brugeren. Er det også forkert?

Det er ikke meget mening i at være redaktør, hvis I ikke mener at man skal styre bare lidt hvad der sker her på stedet!

Anders spurgte vel om redaktører for at få noget hjælp med at holde styr på sitet? Jeg siger ikke at det gør os til administratore!
Hvis vi hele tiden skal spørge de "højere magter" om det er OK at vi flytter, sletter eller redigere ting, så kunne han jo ligeså godt selv gøre det, vil jeg mene, og så er vores titel mere eller mindre nyttesløs.

Herfra lader jeg Anders tale sagen, for det er i sidste ende ham der bestemmer og sætter reglerne op.

God aften!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Enig

Indlægaf B23Trige » lør aug 18, 2007 17:49 pm

Ingemann skrev:
Det er ikke meget mening i at være redaktør, hvis I ikke mener at man skal styre bare lidt hvad der sker her på stedet!

Anders spurgte vel om redaktører for at få noget hjælp med at holde styr på sitet? Jeg siger ikke at det gør os til administratore!
Hvis vi hele tiden skal spørge de "højere magter" om det er OK at vi flytter, sletter eller redigere ting, så kunne han jo ligeså godt selv gøre det, vil jeg mene, og så er vores titel mere eller mindre nyttesløs.

Herfra lader jeg Anders tale sagen, for det er i sidste ende ham der bestemmer og sætter reglerne op.

God aften!


Som tidligere nævnt kom tanken med redaktører på banen, da vi "brugere" syntes det var irriterende at vores forum blev misbrugt til spam om 6piller, 6 og russiske damer.

Men ja, du har helt ret, som jeg også nævnte helt fra start efter vores udnævnelse til redaktører, så ville det være en rigtig god ide om Anders ville skitsere hvad formålet og vores opgave var. Men lad os håbe at Anders har tid til at svare på tråden her hurtigst muligt.

Jeg mener stadig ikke at der er noget at blive uenige om, man skal altid bruge sin sunde fornuft, og jeg er sikker på at det gjorde redaktøren også, og efterfølgende undskyldte han for sagen.

Hr. Småsur føler sig trådt over tærerne, og det skal tages til efterretning uanset om vi kan lide det eller ej. Så er det blot et spørgsmål om hvor seriøse vi redaktører hver især er, til at efterkomme brugerne, også selv om de hakker os over næsen en gang imellem, for det sker for redaktører og administratorer, det er øretævernes holdeplads at være ophøjet over andre, sådan et det nu engang.

Men jeg forstår slet ikke at det skal diskuteres som et kæmpe problem, for det mener jeg stadig ikke at det er.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Ingemann » lør aug 18, 2007 19:04 pm

Jeg synes bestemt heller ikke at det er et kæmpe problem, men det virker som om at Hr. SmåSur vil gøre det til et.

Jeg synes at Tubesnake gjorde det helt rigtige. No doubt!

Synes ikke der er noget at føle sig trådt over tærene over, og må indrømme at det gør mig en smule sur og negativ at høre på det brok som kommer.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf B23Trige » lør aug 18, 2007 19:53 pm

Ingemann skrev:må indrømme at det gør mig en smule sur og negativ at høre på det brok som kommer.


Det kan man jo godt forstå det, på det du skriver, men det er jo netop det man skal kunne tilsidesætte som redaktør/administrator, er det ikke vigtigt, så lader man det ligge ved at give et kort svar, og så færdig?

Hr. Småsur har (som han selv engang skrev) måske en anden måde at ytre sig på end mange af vi andre, og det skal der i og for sig også være plads til i et forum som vores.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Næste

Tilbage til Forslag til Volvosnak.dk samt teknisk support

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst