Tændingsindstilling på B20A motor

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Søren B » tirs jan 31, 2006 2:25 am

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe tændingsindstillingen an på min B20A motor m. Bosch strømfordeler!?!
Hvis vi antager at motor og strømfordeler er i god form, ventilerne og platinerne er justeret korrekt, så er spørgsmålet; hvilken fremgangsmåde der så er bedst derfra?

Den engelske ”Haynes” foreskriver en grundindstilling som lyder, at platinerne skal åbne 10° før øverste dødpunkt i kompressionsslaget på 1. cylinder med slukket motor.
Dernæst køres en tur, og med varm motor accelereres der i 4. gear fra ca. 50 til 80 km/t, hvorpå der lyttes efter evt. ”pinking”. Hvis der høres ”pinking” sænkes tændingstidspunktet til ”pinking” ophører.
Er det bare dét? Er det præcist nok? Jeg er ikke sikker på, at jeg ved hvordan denne ”pinking” lyder?!?

Eller bør jeg investere i en tændingspistol med omdrejningstæller?
I så fald, hvor mange grader skal 1. cylinderen så tænde på ved hvor mange omdrejninger?
Hvor mange omdrejninger bør motoren ”står” på i tomgang? (Den er ikke voldsomt slidt!)

Eller er der en helt anden måde at gribe det an på?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Kristian » tirs jan 31, 2006 17:51 pm

Man kan godt bruge de 10 grader som grundindstilling, men den korrekte indstilling er 14 grader v/ 800 omdr. (tomgang) og frakoblet vacuum. Derfor er det bedst at bruge tændingspistol.
Pikning = tændingsbanken og kan bedst beskrives som hurtige slag med en lille hammer, hvilket kun må forekomme når man kører for langsomt i højt gear.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Re: Tændingsindstilling på B20A motor

Indlægaf Gæst » fre sep 01, 2006 21:50 pm

Hej Søren,

jeg kigger lidt historien igennem. Her siger du stadig B20A. Kan du ved lejlighed give en liste over al dine komponenter, som:

stømfordelernes sidste 3 tal? (077, 078, 099???)
topstykkets højte?
karburatorerne (var SU HIF6, ja?) hvilke nådler??
Har den kun en choker eller to?
knastaksel (efter du har prøvet)
toppaknings højte (hvis du kan finde ud at det. det er jo ikke så nemt at se)
tændrørene
udblasningsmanifolden (enkelt eller dobbelt udgang), eller har du maaske den fra 71 med den virkantede kasse med tilbageføring og ekstra spejle?? den er nemligt ikke nøget værd og kan godt give problemer.

Nu kommer jeg nemligt lidt i tvivl om dit problem i den anden thread: pikkning, tikke-lyd du ved. Hvis du har en orginal B20B, så skal nemligt tændingen står ved 10 grader ved 800 rpm uden vakuumslange. og vakuumslange kan du alligevel taget fra. (Hvis du gøre det, skal du selvfølgeligt sætte en prop på karburatoren; ikke på strømfordeleren). Men lav dog lige høre hvad det er du har.

hilsen
Thomas
Gæst

Indlægaf Søren B » lør sep 02, 2006 15:19 pm

Hej Thomas!

Ja, nu kan det jo tænkes, at situationen er en anden, nu hvor alt tyder på at det er en B20B motor og ikke B20A!
Da den sidst blev justeret i tændingen, var på et volvo-værksted, da bremserne alligevel blev tjekket forud for periodisk syn. Grunden til at jeg ved samme lejlighed bad mekanikeren om at stille tændingen, var, at jeg ikke selv vidste, hvordan jeg lige skulle gribe det an. Han spurgte ikke til knastaksel el. andet. Han monterede bare alle de forskellige instrumenter der blandt meget andet målte kamvinklen. Karburatorerne blev også synkroniseret i samme omgang. Forud for alt dette havde jeg justeret ventilerne til 0,45mm. CO2-tallet blev ved den lejlighed osse så lavt, som det nu kunne lade sig gøre, og jeg var klar til at køre til syn.
Grunden til at jeg spørger til tændingsindstilling herinde, er at jeg gerne selv vil kunne justere tændingen. Jeg har dog ikke fået købt en tændingspistol endnu, men måske tiden snart er inde.
Jeg vil inden længe så vidt muligt svare på dine forspørgsler vedr. div. motoroplysninger.
Jeg er ret sikker på, at det er tikkelyd, der er problemet, og ikke "pinking". Se den anden tråd! Så vidt jeg kan forstå, så er pinking det samme som "tændingsbanken", og det kender jeg fra min Nimbus.
(Til nye læsere: Se indlæg om "B20 med kraftig tikkelyd" under rubrik "Motor, gearkasse og bagtøj")

Tak for interessen!

Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Søren B » ons sep 06, 2006 19:02 pm

Hej Thomas!

Her har du de data, som jeg umiddelbart kan måle og aflæse.

Strømfordelers tre sidste cifre:
Kan ikke umiddelbart se tallene nogen steder. Skal den afmonteres for at man kan se tallene?
I øvrigt er det den Bosch strømfordeler, der er typisk for hhv. B20A og B20B motorer! (Er afbildet i ”Haynes 120 & 130 series”, side 85)

Topstykkets højde: ca. 88mm

SU HIF6-nåle: På nålene står der: BBZ

Der er et choker-træk på hver karburator.

Toppakningstykkelse: ca. 1mm

Tændrørene: NGK BP6H

Udblæsningsmanifolden er uden den firkantet kasse med div. udstyr. I støbegodset nær samling til udstødningsrøret er bogstavet: K

Håber dette er tilstrækkeligt!

Med venlig hilsen
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Gæst » lør sep 09, 2006 22:13 pm

Hej Søren,

Det ser ud som om, en komplet B20B fra en 140 (1972 eller sener) blev set ind i din Amazon. Og der er en go løsning. Så den er ikke puzzle sammen med forskelige komponenter som ofte. Fordeleren er derved sikkert også ok og svar til en 099er. Den er uden skilt og nummeret er slået ind. Det er svært at læse uden at afmonter den. Hvis den ligner mest Fig 4.5 i Haynes (side 85), så er det den. Hvis vakuumdosen sider dog på den anden side, som i Fig 4.3, så er det den forkerte. Og så ville det muligvis være en god ide at skifte den. Eller minst skulle du tag vakuumslangen af og sætte en prop på kaburatoren (ellers suger den der luft).

Dit problem med tikkelyden skyldes dog desværre sikkert en slidt knast. Desværre. En knastaksel er dog ret nemt skiftet. I princippet skal du bare tag topstykket af, tag ventilløftere ud og tag knastakseln ud fra forsiden bag "timing gear". Men være opmærksom på at købe en go kvalitet. Jeg har nu fornyligt igen hørt fra én, som har kørt 20000 km efter en kompletrenovering og en knast var slidt igen. Det sker altså.
Jeg ville i hvert fald måle komressionen på alle cylinder før (på varm motor og speederen i bunden) for at være sikker på at motoren ikke behøver den helt stor indstandsættelse før du skifter knastakseln.

(Til tændingspunktet instiller du i tomgangen (800 rpm) på 10 grader før 0. Jeg købt fornyligt en tændingspistol fra biltema. Den er go nok og koster 200 kr.)

hilsen
Thomas
Gæst

Indlægaf Søren B » søn sep 10, 2006 23:27 pm

Hej Thomas!

Tak for diverse tips!
Jeg har i mellemtiden fundet ud af, hvor min motor kommer fra.
Mit motor-nr. er 4969 22... Motoren har dermed siddet i en P1800, og var/er(?) en B20B med c-knast og har 118 HK.
På følgende site er det muligt at se diverse B18 og B20 motores oprindelsessted:
http://www.scandcar.nl/tiptype.htm

Tak til Jeppe for dette link!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Gæst » man sep 11, 2006 21:54 pm

Søren, SU HIF6 fandts aldrig på en P1800. Jeg fandt dog også i en lignende tabelle, at efter motornummeret kommer din motor fra en P1800 (USA modell) men med 2 Strombergkarburatorer. Så den er faktisk blevet lavet om. Og det er godt. Fordi ellers ville du også have en udblasningsmanifold med forvarmning og tilbageføring. Det her er den meget bedre løsning og spidser mindre.

En hel anden sag: Jeg læst det her fra starten igen: Jeg vil ikke bare tror på en værkstedmester som instiller min gamel Volvo uden at kigge i nogle bøger, medmindre han gøre ikke noget andet end gamle Volvoer. Og hvis han gøre det, så ville han spørge dig, hvordan (!) du har instillet ventilerne. Det har du jo sikkert sagt til ham, at du har. Og så ville han blive kritisk, fordi 0.4 - 0.45 mm var forkert. :D

Jeg ville tjekke hele instillingen en gang til. Bare for at hente det bedste ud af motoren.

hilsen
Thomas[/b]
Gæst

Indlægaf Søren B » tirs sep 12, 2006 14:02 pm

Hej Thomas!

Interessante meldinger om motorens historie. At den er ændret overrasker selvfølgelig ikke.
Mekanikeren er en mand på ca. 65 år, der gik på pension for nyligt; men som siden sine unge dage tidligt i tresserne, har været Volvo-mekaniker. Derfor gik jeg ud fra, at han virkelig vidste hvad han havde med at gøre. Jeg har muligvis sagt til ham, at det var en B20A, da det jo var det, jeg troede det var. Og så har han indstillet tændingen efter det.
Jeg tror også det er en go' idé, at tjekke tændingsindstillingen igen, ud fra de nye retningslinier.
Ja..! Der kommer et tidspunkt i enhver hjemmemekanikers liv, hvor han må ud i verden og anskaffe sig en tændingdpistol. Dette tidspunkt er for mit vedkommende kommet nu... :D

Tak for nu!

Med venlig hilsen
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter