Volvo 850 vil ikke over ca. 3000 omdr.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 850 vil ikke over ca. 3000 omdr.

Indlægaf Volsholt » søn jun 07, 2009 19:08 pm

Jeg oplevede den anden dag, at min Volvo 850 GLE stc. med automatgear, opførte sig underligt ude på motorvejen. Jeg ville overhale en bil, og trykkede lidt mere på speederen, hvad der selvfølgelig resulterede i at den hoppede et gear ned, men det var lige som om, bilen "hang" fast i gearet, og ikke ville skifte op igen. Ligeledes blev omdrejningstælleren ved med at stå på ca. 3000 omdr. og ville ikke længere op. Jeg blev så nødt til at trække ind igen, og fortsatte med en lidt nedsat fart. Da jeg kom af motorvejen, prøvede jeg at accelere rimelig kraftigt, og da jeg kom op på i omdrejninger, skete der nøjagtig det samme igen. Bilen "hang" fast i gearet, og ville ikke øge omdrejningerne. Jeg prøvede at slippe speederen lidt, og så skitede den fint gear, og accelerede lagsomt. Jeg prøvede at holde ind til siden, sætte bilen i neutral, og trykke speederen ned. Det går fint, hvis ikke jeg giver mere end ca. 50% gas, så går den op på de 3000 omdr. Giver jeg mere gas, begynder bilen at sætte ud. Slipper jeg speederen hurtigt, går bilen i stå, men tager jeg langsom gassen af, går den ganske normalt. Jeg har nu skiftet tændrør, rotor, strømfordelerdæksel og tændkabler, men intet hjælper. Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt? Jeg har udlæst koden fra computeren, og den siger 111, altså ingen fejl. Det kan godt virke som om bilen, faktisk "drukner", når man giver for meget gas, eller kommer over 3000 omdr., men det kan vel også skyldes tændingfejl, den lyder sådan? :(
Volsholt
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Hjørring

Re: Volvo 850 vil ikke over ca. 3000 omdr.

Indlægaf Morten VJ » søn jun 07, 2009 20:19 pm

Luftmassemåler kan være et bud.
Eller tændspolen.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volsholt » søn jun 07, 2009 20:41 pm

Hvis det skal være luftmassemåleren, burde der så ikke komme en fejlkode i styringen?
Volsholt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf hhgrand » søn jun 07, 2009 23:24 pm

Jeg havde samme symptomer på min 2.5 tdi sidste år. det var luftmassemåleren. Tjek www.landberg.dk. de sælger dem uoriginalt til en rigtig god pris!
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Indlægaf VolvoSport » man jun 08, 2009 0:05 am

Mig bekendt har en B5252S motor (som jo sidder i en GLE) ikke nogen luftmassemåler. Den har kun en lufttemperaturføler.
Jeg tror du skal rette fokus mod tændingsanlægget til at starte med.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Janus » man jun 08, 2009 14:29 pm

Tror også det er omkring tændingen du skal finde problemet.

Når du skriver at det kommer over 3000 omdr. vil jeg mistænke bankesensoren.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Volsholt » man jun 08, 2009 21:17 pm

Nu er jeg desværre ikke mekaniker, men elektrikker. Måske det forklarer hvorfor jeg ikke kan finde fejlen? :wink: Hvor sidder bankesensoren henne, og er det muligt at måle om den virker? Hvis den er defekt, vil der så ikke være en fejl på motorstyringen? Jeg har i dag, købt en ny tændspole, men har desværre ikke fået den monteret endnu, men vender tilbage, så snart jeg har fået det gjort.
Volsholt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf VolvoTossen » tirs jun 09, 2009 21:42 pm

Kan du heller ikke presse den over 3000 omd hvis du gir den langsomt gas ?.. f.eks i 1 gear ?

Eller hvad hvis du holder den i 1 og bare trykker pedalen i bund.. trækker den så helt fra bunden til 3000 omd eller dør den allerede ved bundgas i starten ?

Hvis det er omdrejnings relateret.. så vil jeg få tjekket OT giveren ( krumtap giveren ).. de har det med at drille hvis ikke den kan "læse" omdrejningerne ( har set problemet på nogle golf 3'ere.. ved højere omdrejningstal.
Jeg tvivler på at bankesensorene fejler.. og jeg er meget i tvivl om de i det hele taget sidder på en GLE.. men ellers sidder de foran på motoren under indsugningsmanifolden.. det er et helvede at komme til dér :-(

Hvis det er gas relateret , så vil jeg tjekke MAP-sensoren..(mener der sidder sådan én på en GLE model ) det er en firkantet kasse med en vacuum slange på.. den fortæller ecu hvor meget undertryk der er i indsugningen.. evt gå vacuum slanger igennem for revner ( utætheder)

Jeg har vedhæftet billeder af de enheder du skal chekke.

Hvad har den kørt ?

"tossen"
Vedhæftede filer
mapsensor.jpg
mapsensor.jpg (4.2 KiB) Vist 12347 gange
krumtapsensor.jpg
krumtapsensor.jpg (2.92 KiB) Vist 12349 gange
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » tirs jun 09, 2009 22:33 pm

Der sidder netop en MAP-sensor på en B5252S motor.
Det er nemlig den, (der sammen med temperaturføleren i indsugningen), registrerer hvor meget luft der bliver trukket igennem indsugningen, hvor det på f.eks. B5254 (GLT) registreres af luftmassemåleren.
De to er forbundet med vakumslanger og en anordning (som jeg ikke kender navnet på), som giver signal til motorstyringen. Og den kan også blive deffekt. Den sidder over kølervingen ved relæeren.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volsholt » søn jun 14, 2009 17:39 pm

Hvis jeg træder pedalen i bund, tager den gassen, helt nede fra tomgang. Dog er den langsommere til at komme op i omdrejninger end den plejer at være. Jeg kan ikke få den over ca. 3000 omdr. uanset hvordan jeg gør. Så umiddelbart, lyder det som om "Volvo Tossen" mener det er en krumtapsføler der er defekt. Hvis jeg tænker nogle år tilbage, havde jeg lidt den samme fejl, på den Opel Omega 2,5 V6, jeg havde på det tidspunkt. Dog med den forskel, at motorstyringslampen tændte. Jeg bemærkede at det "hvæser" meget fra den "dims", der sidde på den lille slange, der går over fra luftfilterkassen, og over til indsugningsmanifolden, men det kan nu godt være den også plejer at gøre? "Dimsen" er cylindeformet, lavet i aluminium og har som sagt den lille slange fra luftfilterkassen, ind i enden, og så går der en slang fra siden, og ind i indsugningsmanifolden.
Volsholt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volsholt » søn jun 21, 2009 16:56 pm

Jeg har forsket lidt videre i dette problem. Jeg tror ikke det er krumtapsføleren, da det måske mere virker som om motoren "drukner", når den får gas, da den ryger sort ud af udstødningen, hvis jeg bliver ved med at holde speederen i bund. Jeg tror måske det er den "dims" jeg tidligere talte om, og som "hvæser" meget. Jeg har fundet ud af det er en Bosch Idle Speed Regulator type nr. 280 140 575. Hvis jeg måler på den, viser den en modstand på ca. 9,1 Ohm, men når jeg drejer spjældet der sidder i den, svinger den meget i modstanden, fra ca. 4-12 ohm, men lander altid på 9,1 ohm, uanset om spjældet er åbent eller lukket. Er der nogen der ved om ikke denne regulator, evt. kan fremkalde de symptomer jeg har omtalt? Jeg har opdaget en anden ting, der også er begyndt at være ustabil, det er min omdrejningstæller. Bedst som den virker fint, begynder den at svinge meget. Ofte fra 0-2000 omdr. :?
Volsholt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf VolvoSport » man jun 22, 2009 12:50 pm

Hvad med bankesensoren, som Janus også nævner tidligere? Har du tjekke den? Noget tyde jo på, at den får rigeligt benzin, og bankesensoren justrere jo tændingen tilbage, hvis motoren begynder at banke. Og er føleren defekt, kan det resultere i, at den justere tændingen unødvendigt.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Så gik den ikke længere!

Indlægaf Volsholt » søn jun 28, 2009 12:42 pm

Ja, så gik det helt galt. Jeg var ude at tanke den anden dag, og da jeg forøgte at starte bilen, gik den fint igang, men gik ud igen med det samme. Derefter kunne jeg ikke starte den igen. Jeg har nu skiftet MAP sensoren og krumtap føleren, uden det har hjulpet. Jeg kan se der er en fin gnist på tændingen. Kan alt det her måske bare skyldes et stoppet brændstoffilter? (og hvor sider det egentlig henne?) Når jeg slår den til tænding, kan jeg ikke høre at brændstofpumpen kører, så det kan måske også være en defekt pumpe? Hvis jeg tager sikringen til pumpen ud, og sætter den i igen, kan jeg høre relæet, der sidder oppe over køleren, i venstre side klikker, så det er vel ok? Jeg må indrømme, jeg er ved at give op, og sætte bilen på værksted, men det vil jo gå fælt ud over mit ego! :oops:
Volsholt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volsholt » søn jun 28, 2009 22:26 pm

Så tror jeg at jeg er ved at have lokaliseret fejlen. Selv om sætter 12V på pumpen, og jeg har taget trykket af trykslangen, kører den ikke, før jeg har givet den et "gok" med en hammer, på tanken, lige ved siden af pumpen. Herefter kan den så pumpe i 20-30 sek. hvor man kan høre den kører meget ustabilt i hastighed, så mon ikke "bare" det er en ny benzinpumpe, der skal til? :o Jeg går ud fra min pumpe, simpelthen har døjet med at holde trykket, og så her til sidst, er den holdt helt op med at virke.
Volsholt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Klågem » man jun 29, 2009 20:25 pm

Volsholt skrev:Så tror jeg at jeg er ved at have lokaliseret fejlen. Selv om sætter 12V på pumpen, og jeg har taget trykket af trykslangen, kører den ikke, før jeg har givet den et "gok" med en hammer, på tanken, lige ved siden af pumpen. Herefter kan den så pumpe i 20-30 sek. hvor man kan høre den kører meget ustabilt i hastighed, så mon ikke "bare" det er en ny benzinpumpe, der skal til? :o Jeg går ud fra min pumpe, simpelthen har døjet med at holde trykket, og så her til sidst, er den holdt helt op med at virke.

Det kan meget vel være pumpen der er stået af. Jeg prøvede at pumpen på vores 8½ t5 stod af. Den gjorde det på følgende måde. Den ville pludselig ikke starte. Så gav jeg pumpen et gok med et hammerskaft (oven på pumpen/tankmåleren) den kørte så ubeklageligt i 14 dage. Så gjorde den det igen. Hen til Volvo efter en ny pumpe (1800 kr incl rabat) brugte en ½ time og så kørte den som en drøm igen. Jeg mener at det var ved 250000 km at den stod af.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´