Erfaringsdatabase

Vi er altid åbne over for forslag, også kritik.
Vi vil gerne have jer brugere til at hjælpe med at gøre forummet bedre.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Erfaringsdatabase

Indlægaf fugmann » lør aug 01, 2009 11:37 am

Ville det ikke være godt med en symptom-løsningsdatabase fordelt på de forskellige modeller?
Ofte skrives der meget frem og tilbage før en løsning er fundet. Når denne så er fundet burde det dokumenteres.
Med venlig hilsen


Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 236
Tilmeldt: lør jan 26, 2008 11:12 am
Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Ulrik Friis » søn aug 09, 2009 15:09 pm

Det er jo faktisk det vi har her i Volvosnak. Det er blot en flad database, men du kan søge på alt muligt. Eneste problem er, at der ikke findes en fastlagt kodeks for, hvad man skal kalde sine artikler, så en søgning giver ikke nødvendigvis pote hverken første, anden, tredie eller tiende gang. Hver fugl synger med sit næb, hvilket i høj grad er tilfældet her i forumet. Og folk har det med at trække alle mulige andre ting ind i en tråd, så den efterhånden vrider sig ud af starten. Det gør ikke tråden mindre læseværdig, jeg vil sige tværtimod, men hvis man udefra skal danne sig et overblik over kaos, ja, så når man frem til, at det er - kaos. Og kaos kan ikke sættes på formel.

Det var jo her vi skulle have nytte af vores redaktører. B23Trige har sidst været online 6. juli 2008 og Sako75 har sidst været online 15. juli 2009. Shadows dukker op med ujævne mellemrum, og den eneste vedholdende aktive er Ingemann. Ingen af dem fungerer dog som reelle redaktører, altså REDIGERER. Det her er ikke en kritik af deres virke, selvom det bestemt lyder sådan, men blot en tør konstatering af tingenes tilstand. Vi er her, men burde måske være derovre et eller andet sted. Men vi er alle frivillige og bruger vores fritid i større eller mindre grad, hvilket kommer rigtig mange Volvokørere til gavn. Og det er vel det der tæller?

Men jeg ved godt, hvad du mener, problemet er blot at opbygge strukturen i en sådan relationel database. Hvis den skal fungere rigtigt, så skal programmeringen af databasen kende alle løsningsmodelsstrukturer for alle givne symptomer, for at kunne bruges, og det er nok for stor en mundfuld. Alle relationerne skal jo være på plads, ellers stopper man pludselig halvvejs.

Og hvordan propper vi så nye symptomer ind i databasen? Det bliver noget af et projekt! Ikke engang VADIS tilbyder en sådan løsningsmodel.

Hvis vi kigger på hvordan vores svenske brødre har lavet det, så er såvel svxc.se som jagrullar.se delt op i modellerne samt nogle generelle rubriker såsom bilstereo, generel diskussion o.lign. svxc.se har dog er særlig smart rubrik, som hedder Mektips, hvor den enkelte forklarer fremgangsmåden i fx at udskifte et rat, udskifte sidespejle, udskifte til xenonlys osv. Men redaktørerne er ganske aktive, så titlerne bliver mere sigende og derfor nemmere at søge i.

Men Kristian er ikke meget for forandringer. Da flere forummedlemmer foreslog nye redaktører (Småsur og Klågem) ønskede han ingen ændringer. Det skal nok også tilføjes, at hvis Volvosnak skal deles op i fx modellerne, hvem skal så sidde og sortere alle 13.092 indlæg? Kristian vil nok betakke sig, og det tror jeg alle andre også vil :D
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs aug 18, 2009 10:47 am

Nu har jeg med vilje ikke skyndt mig at kaste mig frådende over dette indlæg - jeg ville lade lidt tid gå for at se om ADMIN eller såkaldte redaktører ville kommentere/reagere - men nej, som sædvanligt (og helt forudsigeligt) er der enormt stille når talen falder på forandring, fornyelse, forbedring, udvikling og fremsynethed.

Men jeg kan kun melde mig under fanen ENDNU engang og sparke til de sovende: KOM NU I GANG MED AT FORVANDLE VOLVOSNAK TIL NOGET BRUGBART!!

Lad for pokker da "nye" redaktører komme til, så vi kan slippe for dødsyge overskrifter som:

"Hjælp min Volvo dør" - "Test" - "Bilen larmer" og lignende FULDSTÆNDIGT INTETSIGENDE overskrifter.

Teknikken i disse gratis-forums fungerer jo sådan, at søgefunktionen henter resultater i OVERSKRIFTER - jeg gentager: I OVERSKRIFTERNE!

- og hvem f... søger efter "test" - hvis problemet er en udsættende turbo!??

Jeg gentager en meget lille del af mit her tidligere offentliggjorte manifest: (som blev slettet fuldstændigt, da den pågældende tråd helt blev raderet idet visse redaktørmedlemmer blev vederstyggeligt frustrerede over truslen fra det ydre rum).

Som redaktør vil jeg påtage mig opgaven at tilrette overskrifter, så de bliver sigende for indlægget - og dermed anvendelige for søgefunktionen!

Jeg skal allerede her nu meddele, at jeg på ingen måde vil lade mig provokere af det forudsigelige pivekor.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Ingemann » ons aug 19, 2009 7:47 am

Jeg synes faktisk også at en såkaldt "erfaringsdatabase" er en god ting, og som du nævner Småsur, så er det nok i overskrifterne at der er mest at hente.
Jeg ville bare til mit forsvar sige, at jeg var interesseret i at finde lidt idéer til hvordan man kunne gøre. (For jeg havde ikke nogen selv) Jeg er ikke imod forandring på nogen måde :) Synes det er et godt initiativ!

Jeg tror at vi befinder os i et stadie af aktivitet, hvor medlemmer ikke kan se systemet i hvad man skal skrive og ikke skrive i overskrifter.
Jeg vil gerne prøve at blive lidt bedre til at tilrette lidt overskrifter - uden at træde nogen over tæerne
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Shadows » ons aug 19, 2009 9:47 am

Jeg er enig i at det er svært at søge på løsninger efter problemer, som andre formentlig har oplevet. Det skyldes bl.a. at vi har indlæg opdelt efter genstande/emner og ikke modeller.

Det er desværre svært for andre at se hvis en overskrift eller ord i indlæg som er stavet "lidt skidt" er rettet.
Men det sker ikke sjældent. Og sådan er det bare, det er okay at arbejde i det skjulte. :wink:

Og igen, det stadigvæk Admin er der bestemmer og definere forummet og dets virke.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Klågem » ons aug 19, 2009 10:02 am

Jeg kan kun nikke genkendende.
Overskrifterne......
Emnet har været bragt på bane så mange gange. Men lige lidt hjælper det.
FGor helvede familien danmark. Ring til et værksted og sig at de skal sende en pære til din røde bil. Højre side.
Hvad forventer du at få?????? 1 H4 pære. Eller en 21w pære. Måske en 5W pære. Eller hvis mekanikeren har omløb i hovedet sender han dig enten en hestepære eller et stykke frugt.
Uden konkret overskrift/emne kan man ikke bruge det til noget
Jeg henviser til denne tråd. viewtopic.php?f=8&t=3188
Men nej. Folk vælger kun at skrive hvad de vil og forventer at alle andre skal kunne læse mellem linierne hvad de mener.
Har man f.eks. ikke forstand på de enkelte dele på ens egen bil kan man f.eks skrive som overskrift: 142 årgang 73 B20 hoster ved kold motor. og i tråden kan man så skrive at når det er fugtigt i vejret hoster og hakker bilen og er svær at starte. Nå det er varmt er der ingen problemer.
Svaret fra de fleste vil nok være. : fugt i tændningen. Skift rotor strømfordelerdæksel kabler og tændrør Samt platin.
Hvis folk kunne prøve at gøre således vil det hjælpe utroligt på de hjælpeværktøjer der er på forummet. Samt det ville være meget lettere for os alle at hjælpe med et givent problem.

Hvis der er nogen der bliver stødt over dette. Så er det deres problem, ikke mit. Jeg skriver det bare som det er. Og kan tillade mig det da der ikke er nogen der er bedre vidende end mig (Ironi) :shock:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Ingemann » ons aug 19, 2009 19:20 pm

Jamen jeg er da helt enig!

Kan bare ikke se at den gang på gang skal lægges over på os redaktører. Det kan godt være at vi er de eneste, som kan gå ind og rette i folks indlæg, men det er da mildest talt skruen uden ende.

Det er også irriterende at skulle blive ved med at tale med store bogstaver for os, men jeg synes så også at I som medlemmer kan gøre en forskel. Fx hvis I støder på noget, som sagtens kunne præciseres, kunne I lave en pæn hentydning i den pågældende tråd om at overskriften ikke helt er præcis nok - og evt komme med et forslag til en ny. På den måde kan vi aflaste hinanden lidt. Det tjener jo trods alt det fælles bedste!

Fakta er at os redaktører ikke bestemmer noget - vi har bare lidt flere rettigheder end jer andre.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Bronco » ons aug 19, 2009 21:57 pm

Jeg tror/synes/mener bestemt at det kunne være meget spændende at få Hr.sur ind som redaktør.
Jeg mener bestemt IKKE at der findes en større ildsjæl/Volvofreak her på Volvosnak, så hop ud af jeres små sko og lad ham komme til.............
Nielspg...
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Ingemann » ons aug 19, 2009 23:01 pm

Hvis folk mener at Volvosnak kunne blive et bedre sted på den måde, vil jeg da ikke stå i vejen
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Klågem » tors aug 20, 2009 15:23 pm

Bronco skrev:Jeg tror/synes/mener bestemt at det kunne være meget spændende at få Hr.sur ind som redaktør.
Jeg mener bestemt IKKE at der findes en større ildsjæl/Volvofreak her på Volvosnak, så hop ud af jeres små sko og lad ham komme til.............
Nielspg...


Hvis Hr. småsur bare i 3 mdr. kunne bevise at han ikke er "den evig sure og tvære" og kunne tale/skrive ordentligt ville han måske også få min støtte. Meeeen. 3 mdr er lang tid at opføre sig ordentligt. Misforstå mig nu ikke.

Samtidig vil jeg da også lige forsvare Shadows og Ingemann. Det er sommer, og erfaringsmæssig ved jeg at folk sidder mere ved deres pc om vinteren end om sommeren. Samtidig er der ligesom et overhovede der bestemmer hvad de må og ikke må.
De kan f.eks. ikke bare ændre opbygningen af Volvosnak som de vil. Ej heller bare lave nye fora.
Samtidig kan de heller ikke lege støttepædago for alle dem der IKKE GIDER ELLER VIL læse reglerne herinde om hvordan en overskrift til et emne skal se ud.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Ingemann » tors aug 20, 2009 15:42 pm

Tak :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Shadows » tors aug 20, 2009 16:31 pm

Klågem skrev:
Bronco skrev:Jeg tror/synes/mener bestemt at det kunne være meget spændende at få Hr.sur ind som redaktør.
Jeg mener bestemt IKKE at der findes en større ildsjæl/Volvofreak her på Volvosnak, så hop ud af jeres små sko og lad ham komme til.............
Nielspg...


Hvis Hr. småsur bare i 3 mdr. kunne bevise at han ikke er "den evig sure og tvære" og kunne tale/skrive ordentligt ville han måske også få min støtte. Meeeen. 3 mdr er lang tid at opføre sig ordentligt. Misforstå mig nu ikke.

Samtidig vil jeg da også lige forsvare Shadows og Ingemann. Det er sommer, og erfaringsmæssig ved jeg at folk sidder mere ved deres pc om vinteren end om sommeren. Samtidig er der ligesom et overhovede der bestemmer hvad de må og ikke må.
De kan f.eks. ikke bare ændre opbygningen af Volvosnak som de vil. Ej heller bare lave nye fora.
Samtidig kan de heller ikke lege støttepædago for alle dem der IKKE GIDER ELLER VIL læse reglerne herinde om hvordan en overskrift til et emne skal se ud.


Enig i det Klågem skriver !! :D :D :D
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Hr. SmåSur » tors aug 20, 2009 20:30 pm

Det er super sødt af hr. Bronco - og jeg kan til dels respektere Klågem, men jeg kan til slut i min vanlige provokerende stil spørge:

Hvilken eksamen bestod I, Shadows og Ingemann???..

Nej - I behøver ikke blive provokeret af mig - og I behøver ikke svare, det bliver bare noget være rod.. Men altså - problemets kerne er stadig, at redaktører er sådan nogle der retter i sætte-skufferne (til de alt for unge: Retter stavefejl, placering og m.m.) og sørger for, at der på "avisen" er en énsartethed over stof, stil, form og udtryk. Dén rolle udfører/udfylder ingen af jer! (åh, jow, måske i ny og næ..)

Se nu selv her inden I plaprer op: http://da.wikipedia.org/wiki/Redakt%C3%B8r

Om jeg er en hr. et-eller-andet eller ej - er komplet ligegyldigt - men I kan ikke tåle synet af mig og fred med det! Det respekterer jeg faktisk.

Næhh.. Det handler STADIG ikke om MIG - men om volvosnak.dk - og om blandt andet at få volvosnak.dk til at blive et opslagsværk der rent faktisk er anvendeligt.
Det handler heller ikke om hverken opbygning eller afdelinger for modeller eller problemer - det handler i alt sin enkelthed om, at tilrette den information og mængde data volvosnak.dk fyldes med - således at den efterfølgende kan behandles og genbruges igen og igen!! - og der er INGEN brugere af volvosnak.dk der kan tillade sig at blive fornærmet over, at "ærgelige" stavefejl eller "dumme" overskrifter tilrettes, så at mening og forståelse - samt brugervenlighed og værdi - øges og kan gemmes til ALLES gode!

Ja, nu blev det lidt langhåret - men sådan ER det - uanset hvilke pseudo trusler I ser foran jer - jeg taler ikke om personer, men om funktioner - det har I desvære aldrig fattet!
Sidst rettet af Hr. SmåSur tors aug 20, 2009 23:18 pm, rettet i alt 1 gang.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Klågem » tors aug 20, 2009 21:05 pm

Hr. Småsur.
Først vil jeg sige/skrive at på det tidspunkt at Shadows og Ingemann blev redaktøre var der ingen eksamen. Forstået på den måde at der blev spurgt efter frivillige. Ja jeg ved godt at du meldte dig indirekte og blev ikke spurgt mere..
Hvad jeg mente med de 3 mdr. var såmen ingen eksamen. Men en konstatering i at dit sprog og din udtale kan virke stødende på nogle personer og måske skræmme dem væk. Intet ondt ment i det. For det er din måde at være på. Vi er jo heldigvis ikke allesammen ens.
Erfaringsmæssigt er der nok ikke mange der kan måle sig med dig og du har nogle gode ideer til at få forummet til at virke bedre (hvad der virkelig er brug for)
Mht. stavefejl. Folk kan ikke gøre for at de ikke allesammen staver ligegodt. Men hvis der virkelig er en der staver så det er helt uforståeligt skulle de måske spørge om hjælp til at skrive hvad de mener så vi andre har en chance for at forstå hvad de mener.
Der er ikke nogen der har skrevet eller givet udtryk for at de ikke kan tåle synet af dig.
Citat:"og der er INGEN brugere af volvosnak.dk der kan tillade sig at blive fornærmet over, at "ærgelige" stavefejl eller "dumme" overskrifter tilrettes, så at mening og forståelse - samt brugervenlighed og værdi - øges og kan gemmes til ALLES gode!"Citat slut
Det er jeg helt enig i :D


Men hvad med at lade være med kun at komme med kritik af de 2 redaktøre. Og give dem en hjælpende hånd istedet. Det er bare et forslag.
Altså 3 redaktøre. Det har der været før. Så hvorfor ikke igen (jeg tror at hvis i hver især giver og tager lidt skal i nok kunne finde ud af det)

Til slut vil jeg da lige sige... Jeg har ikke det mindste imod at drikke en kop øl med dig Hr. småsur. Vi kunne jo sparke lidt dæk samtidig og at du hverken er eller bliver en trussel for mig.... Jeg kan jo bare slukke for min pc
Sidst rettet af Klågem tors aug 20, 2009 23:10 pm, rettet i alt 1 gang.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Erfaringsdatabase

Indlægaf Ingemann » tors aug 20, 2009 22:34 pm

I tidernes morgen, da vi blev redaktører, var det primært for at sortere og rydde op i spam. Jeg tror jeg og de andre fjernede hver 20 spam-indlæg om dagen i et pænt stykke tid. Det er heldigvis ikke et problem mere...

Jeg synes også der skal være plads til de ordblinde. Folk, der har svært ved at stave, er ikke laverestående mennesker end os andre. Det synes jeg man skal have respekt for. Vi kender kun hinanden på det vi skriver, og hvis man ikke kan se igennem fingre med at nogen har svært ved det danske sprog, så er man altså ikke flink nok. Jeg synes så at det er i orden at spørge ind til meningen at det der bliver skrevet, hvis det kan være svært at forstå, men at gå ind som redaktør og direkte rette i det, synes jeg IKKE er i orden!
(Du har forresten en stavefejl i din tekst, Hr. Småsur - prøv at se om du kan finde den, for jeg var ikke så respektløs at gå ind og rette den :wink: )

Altså forstå mig ret: Jeg synes ikke man skal rette i folks tekster. Jeg synes man skal spørge ind til det, som folk har skrevet, hvis der er nogen tvivl. Her taler jeg ikke om overskrifterne - det er en anden historie.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Næste

Tilbage til Forslag til Volvosnak.dk samt teknisk support

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster