Klågem skrev:Og så vil jeg fortælle at den betjent har været forkert på den. 240 havde nemlig ikke "halvlys" som på dansk er p.lys. Den havde rigtigt nok 2 polede pærer. Men de hed 12volt 6w/36w og havde en gylden fatning. og de 2 tapper/ben sad lidt forskudt. Da kørelys blev indført i Danmark var det nemlig et krav at lysstyrken var min. 36 watt. Og derfor var det lovligt at køre med de lamper som kørelys. Mazda og Saab havde den samme slags lys. Havde du så moslet de alm. 5w/21w (kunne lade sig gøre med lidt besvær) så var det ikke lovligt
i min 740 fra 87-88 var der også kørelys i positionslygterne. her havde man blot isat alm pære og fjernet sikringen, da den ene fatning var ødelagt i den ene sæt poler så den havde været igang med at smelte sikringholder til kørelyset.

jeg genetablerede det med ny fatning og så var der kørelys i 0 position. Jeg mener dog at det var 16/32 w pærer og ikke 6/32 men omvendt så havde den lokale volvolager ikke omtalte pærer og jeg fik derfor nogen gennem au2parts.
Mon ikke det er noget der er relevant at have iorden i disse Co2 sparetider. i stedet for at køre med 55 w tændt på begge lygter som den nuværende ejer af min 740 gør.
Forresten mærkeligt med den nye EU lov der, siger at nu er det kun nødvendigt med kørelys foran. Men man skal huske at tænde for baglyset når man køre ind i skov, tunnel, regn mv.