Bremsevæske til en Amazon???

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Ingemann » tors jun 14, 2007 10:38 am

Undskyld, men er jeg helt galt i byen, hvis jeg siger at der ikke er så mange muligheder indenfor bremsevæske?
Normal bremsevæske skulle da nok fungere. (også i en bil fra 63)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hr. SmåSur » tors jun 14, 2007 13:17 pm

Hmm.. Hvis du har en Amazon fra 1963 og du siger at der er monteret bremseforstærker??... lyder det enten "farligt" eller også er der lavet mere om på bremserne end som så?

En 1963'er har (hvis altså ikke den er en 122S - sport) jo tromle-bremser både for og bag ? Jeg ville nødigt anbefale bremseforstærker på for-tromler..

Bremsevæske - du skal ganske enkelt bruge DOT 4 bremsevæske.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jun 15, 2007 13:07 pm

Hmm.. "Frisket op"??.. Vær opmærksom på, at du kan løbe ind i problemer hvis at du er uheldig og møde en synsmand der véd noget om Amazoner. At ændre bremsesystem fra tromlebremser til skivebremser-system, KAN kategoriseres som konstruktive ændringer. Er HELE det komplette bremsesystem ændret fra oprindeligt 1963 til andet? Hvilket? (étkreds eller 2-kreds?) Der er stort set intet der går igen i de 2 bremsesystem-udgaver (tromler for/skiver for).

Har du selv foretaget denne operation?

Iøvrigt: Hvis du sådan skal "fylde" på med bremsevæske, så bør du nok gennemgå dit bremsesystem - der "forbruges" ikke bremsevæske uden at der er lækage i systemet.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » fre jun 15, 2007 13:39 pm

Hvis der bare var den mindste utæthed, så ville han da ikke kunne bremse.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jun 15, 2007 15:18 pm

Sikke noget sludder, man kan da sagtens bremse, selvom eksempelvis én af de bagerste bremsecylindere er utætte - utætheden kan sagtens være så lille, at der blot pibler dråber ud af systemet når det er under tryk (ved opbremsning). Der kan jo også være utætheder i bremseforstærkeren -eller systemet kan lække i kun den ene kreds (skulle det være 2-kreds) - der er masser af muligheder.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jun 15, 2007 16:19 pm

Hej Aron,

Jamen! Tillykke! - Gamle biler giver altid oplevelser fra sig! ;-)

Nu skal du skynde dig ud og gøre én ting NU - ikke om en kop kaffe! NU! jo før jo bedre:

Vask GRUNDIGT dit baghjul (hvis altså det er som du beskriver smurt ind i bremsevæske) - bremsevæske er IKKE godt for dækket (gummien) og du kan godt være rigtig uheldig, at bremsevæsken over tid "æder" dækket. (Husk at vaske grundigt i og omkring fælgkanten hvor dækket ligger an!) Når det så er gjort, så må du tage dig en kop kaffe - for nu er det, at du lige skal synke at der INGEN smutveje er udenom, at du skal have ordnet dine bremser på den RIGTIGE måde:

- Af med tromler i BEGGE sider og få dem kontrolleret, evt. drejet af,
- skift BEGGE bremsecylindere,
- skift ALLE bremsebakker (altså BEGGE sider)

Du bliver KUN glad for, at have grebet det "rigtigt" an første gang.

For at bestille dele, bliver det nu temmelig kringlet, hvis din bil er en 1963 årsmodel, men med "rodet-rundt-ombyggede-bremser" - nu skal vi have identificeret, præcis hvilke bremser du har.. :!:

Kan du selv?.. (jeg mener, skille tingene ad etc.?)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » fre jun 15, 2007 19:51 pm

Hr. SmåSur skrev:Sikke noget sludder, man kan da sagtens bremse, selvom eksempelvis én af de bagerste bremsecylindere er utætte - utætheden kan sagtens være så lille, at der blot pibler dråber ud af systemet når det er under tryk (ved opbremsning). Der kan jo også være utætheder i bremseforstærkeren -eller systemet kan lække i kun den ene kreds (skulle det være 2-kreds) - der er masser af muligheder.


Så blev jeg da også klogere...
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hr. SmåSur » søn jun 17, 2007 12:10 pm

Aron,

Selvfølgelig har jeg tid/lyst/overskud til at hjælpe til! Hvor i landet befinder du dig? Det kunne jo være du boede lige i nærheden! (Jeg er fra Storkøbenhavn).

Men ellers er det jo "bare" et spørgsmål om, om du har adgang til at lave nogle digitale billeder og udførlig beskrivelse:

- bremseforstærker - billede og hvilken? (ét eller to-kreds?)

- billede af bagbremserne, når du har taget tromlen af og IKKE RØRT andet! - altså et billede af HVORDAN der ser ud på ankerpladerne - bakker/cylinder - systemet's ophængning mv.

- under bilen - er der monteret bremsekrafts-reduktionsventil? (bremseslangen fra vognbunden ned til bagtøjet (midt på vognbund ud for differentialet) - hvor kommer den fra? - fra en dims, eller direkte fra bremserøret?). Billede, hvis du ikke er helt sikker!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster