KOLDSTART PROBLEM/mgl. OLIETRYK 850 1993 2,5 140 HK

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

KOLDSTART PROBLEM/mgl. OLIETRYK 850 1993 2,5 140 HK

Indlægaf Fl. » fre okt 22, 2010 10:26 am

22 Okt. 2010

Jeg har nogle gange haft kold start problemer, hvis den lige har været startet nogle sekunder, evt. for at flytte den, og så stopper motoren igen. efter 1 times tid, er det som om at der ikke er olietryk tilventil løfterne og at de ikke åbner nok til at kunne suge benzin ind.
Hvis jeg har strøm nok til det ej jeg noglegange heldig at den giver et par "prut" fra sig og bliver jeg ved med at tørne motoren går den som regel i gang, men jeg skal holde på en høj tomgangs hastighed indtil at den selv kan gå i tomgang, herefter skal den blive ordentligt varm, inden at jeg slukker for den og når den er kold igen, er der ingen problemer.

Jeg kører 10W-40 motorolie.

Normalt er den særdeles kvik til at starte, bare 1 omdr. og den er igang.
det skal også nævnes, at den tikker som kold i nogle minutter, men det holder op, og den spinder som en kat der har fået fløde.

Kan problemet skyldes slidte olie tryks ventilløftere ??? jeg har på fornemmelsen, at motoren ikke nå at pumpe olie nok op til ventilløfterne og/eller der er luftbobler i oliekanalerne op til ventilløfterne og når motoren stoppes efter nogle sekunder, løber olien retur til oliesumpen så kanalerne er delvis tømte, og så skal jeg tørne motoren længe nok til at få olien trykket op til ventilløfterne igen, og det er ikke altid at der er strøm nok til det, det har muligvis også noget med kolde vejr at gøre.

Er der nogen der har eller har haft et lignende problem og evt. fundet fejlen ???

Hilsen Fl.
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Midtjylland

Re: KOLDSTART PROBLEM/mgl. OLIETRYK 850 1993 2,5 140 HK

Indlægaf Balder » fre okt 22, 2010 11:30 am

Fl. skrev:22 Okt. 2010

Jeg har nogle gange haft kold start problemer, hvis den lige har været startet nogle sekunder, evt. for at flytte den, og så stopper motoren igen. efter 1 times tid, er det som om at der ikke er olietryk tilventil løfterne og at de ikke åbner nok til at kunne suge benzin ind.
Hvis jeg har strøm nok til det ej jeg noglegange heldig at den giver et par "prut" fra sig og bliver jeg ved med at tørne motoren går den som regel i gang, men jeg skal holde på en høj tomgangs hastighed indtil at den selv kan gå i tomgang, herefter skal den blive ordentligt varm, inden at jeg slukker for den og når den er kold igen, er der ingen problemer.
.

Fejlen er markeret rød. Ved ikke rigtig hvorfor , nogle biler gør det - andre ikke... Kunde forstiller mig at de er lige en position i ventilstyringen der gør at oljen render ud igen... men det er ikke "bevis"på ... Men det er i hvert fald ikke ukendt.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Fl. » tors okt 28, 2010 8:55 am

28Oktober 2010

Jeg har muligvis selv, fundet problemet.
Det kan have noget med oliestanden at gøre, bilen har kørt ca. 6000 km siden olieskift, og når den står med højre hjulsæt på fortovet og det andet nede på gaden, kunne olie pinden ikke nå olien, det kan den når bilen står vandret i indkørselen, jeg påfyldte ca. 1 L ny motorolie, og så var der liv, selv om den stadig stod på fortovet med højre hjulsæt, og efter kort tid, kom den igang.
Kunne man forestille sig at ved den korte tid, som motoren er igang under en 30 sec. flytning, at olien i oliekanalerne midster det vaccum, der evt. holder olien på plads i oliekanalerne, og ved næste start, mangler der olie til at få de hydrauliske ventilløftere til at åbne ventilerne ???
og således ingen benzin,....efter påfyldningen af 1L. olie, var der meget mere liv under opstarten, der kunne tyde på at den fik benzin, og den lugtede også af det, man kunne høre, at den også i en vis grad var druknet, og at man ikke kunne give gas uden at den døde igen.

Har nogen en anden teori ???
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf jimDK » tors okt 28, 2010 9:22 am

"hvis den lige har været startet nogle sekunder, evt. for at flytte den, og så stopper motoren"

Jeg fik samme problem på vores 850 1996, 2.0. Efter vi havde haft den i ca 6 år og bilen havde kørt ca 300.000km begyndte det.

For at afhjælpe, lod jeg den stå i tomgang 10 minutter hver gang jeg skulle flytte den, meget irriterende fejl.

Jeg fandt ikke løsningen (bilen blev desværre påkørt bagfra i et lyskryds og total-skadet).

Måske krumtap-hus ventilation? (jeg gætter, ved ikke om det kan påvirke starten)
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf kalby » tors okt 28, 2010 17:59 pm

Og her kommer så forklaringen.

Når en motor startes kold, er olietrykket markant højere end det er ved varm motor. Det forhøjede tryk får de hydrauliske ventiltrykkere til at overvinde trykket på ventilfjederen, derved kan ventilen ikke lukke ordentligt. Ved gentagne koldstarter ved kold motor accelererer problemet, og løfterne åbner ventilerne mere og mere. Til sidst kan maskinen ikke starte før den har fået et hvil på adskillige timer, hvor ventilfjederen igen overvinder trykket i den hydrauliske løfter. Det der sker er at kompressionen forsvinder ud af de åbne ventiler.
Dette er en fejl opstået af en forkert olieviskositet. For tyk olie øger olietrykket og får løfterne til at trykke hårdere.
Jo koldere det er øger olieviskositeten, og vil øge problemet ved flere koldstarter.
Hvis motoren startes og køres varm, vil trykket mindskes ved den varme olie, og ventilfjederen overvinder sagtens den hydr trykker. Derfor starter maskinen igen ved varm motor.
En Viskositet på 0-30 eller 5-40 er anvendelig i koldt vejr. Absolut ikke 10w-40 som er for tyk.
Dvs at maskinerne altså har en olietryk som er ganske normalt, maskinen reagerer ganske normalt i koldt vejr, og korte starter, maskinen fejler intet, udover forkert olie..
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf Klågem » tors okt 28, 2010 19:33 pm

Jeg er ikke sikker på sugemotoren. Men turbomotoren skal også køre på 0-30 olie.
Så du har helt ret Kalby
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo4life » tors okt 28, 2010 20:02 pm

Meget almindeligt problem på den 6benede B6304F. Man skal altid køre en lille tur.

Prøv at søge på volvo 960 og "sticking valves"

God olie og motion er vejen frem.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Sander » tors okt 28, 2010 23:07 pm

Fl. skrev:22 Okt. 2010

Jeg tror du har 2 problemer. Jeg kommer lige med en indledning og derefter det tekniske-
Aftenen før en tur startede jeg bilen for den havde stået med kabinelyset tændt. Ingen problemer der var strøm på. Da vi så skal afsted starter jeg og motoren hopper over og jeg slipper nøglen og drejer igen. Herefter kan starteren trække motoren lidt kvikkere rundt som om (for en som lige har købt en 850 og ikke kender bilen endnu) at en rem er sprunget. Bilen vil ikke starte. Jeg prøver et par gange og må til sidst ty til hjælp fra en kammerat der arbejder med Volvo. Han kommer forbi og har strømkabler med for motoren skulle nemlig have lov til at tørne lige så længe det er nødvendig.
I samråd med volvos værkfører i Herning fik jeg forklaringen. Min oplevelse en velkendt fænomen. Det gjaldt nogle 900 modeller og 800 modellerne og det kræver 5 nye pløkker.
Det var den hurtige start og stop. fx. starte køre ud af garagen og slukke. De oplevede det fra bilerne var nye og sælger kørte dem ud for at få udstillingens gulv vasket. Når bilen skulle ind ville den ikke starte. Det skyldes at der ved opstart sprøjtes en større mængde brændstof ind og når motoren er igang normaliseres det Men hvis man slukker for hurtigt så vil motoren komme til at stå med for højt et tryk. Når man så starter igen indsprøjtes der igen en stor mængde brændstof ind. Men nu er der for meget benzin. For du vil starte og tilføre motoren benzin mens den vil helst først vil af med det benzin den har fået . Altså en selvforstærkende effekt. Men hvis man bliver ved kommer den. Når motoren så er igen og ” har fået lov til at komme sig” så husk at få tændrørene skiftet for der er trængt benzin op i elektroden som derved får en nedsat effekt .
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Balder » fre okt 29, 2010 1:46 am

Sander skrev:
Fl. skrev:I samråd med volvos værkfører i Herning fik jeg forklaringen. Min oplevelse en velkendt fænomen. Det gjaldt nogle 900 modeller og 800 modellerne og det kræver 5 nye pløkker.
Det var den hurtige start og stop. fx. starte køre ud af garagen og slukke. De oplevede det fra bilerne var nye og sælger kørte dem ud for at få udstillingens gulv vasket. Når bilen skulle ind ville den ikke starte. Det skyldes at der ved opstart sprøjtes en større mængde brændstof ind og når motoren er igang normaliseres det Men hvis man slukker for hurtigt så vil motoren komme til at stå med for højt et tryk. Når man så starter igen indsprøjtes der igen en stor mængde brændstof ind. Men nu er der for meget benzin. For du vil starte og tilføre motoren benzin mens den vil helst først vil af med det benzin den har fået . Altså en selvforstærkende effekt. Men hvis man bliver ved kommer den. Når motoren så er igen og ” har fået lov til at komme sig” så husk at få tændrørene skiftet for der er trængt benzin op i elektroden som derved får en nedsat effekt .

Det er nok det mest mærkelige jeg nogensinde har hørt ang. denne emne. Ham verkførern har sandsynligvis ikke meget forstand hvad motorer angår. Den eneste fornunftige forklaring er denne fra Kalby lidt længere op.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Fl. » fre okt 29, 2010 22:06 pm

Vdr. KALBYs kommentar:

Du er muligvis inde på noget rigtigt, for jeg kører 10W-40, men det problem, som jeg beskrev, er forholdsvis sjældent og det forekom sidste gang, da det var højsommer og høje temperatuere, hvor olie nok har været omkring de 25-30 grader, men nu vil jeg se hvad den gør her i vinter, og så vende tilbage, hvad enten den gør det eller ikke, det kunne være rart, at få opklaret om det bl.a., er et temperatur afhængigt problem, og/eller oliemængden.

Hilsen og tak for indlægget

Fl.
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf hdcarsten » lør okt 30, 2010 12:52 pm

prøv at tjekke om der er olie eller vand omkring tændrør fjern al olie og vand og påfør derefter silikone så starter den hvergang (det forhindre at gnisten kan springe ) det har intet med ventil løfter at gører
Carsten Pedersen
værkstedsleder
850 t5 193 hk + 85o 170 hk + 240 B230
tidligere
745
760 D
760 2,8 l
164 E
145
142
145 Expres
121
122 S
544 2 stk
hdcarsten
Bruger
Bruger

Indlægaf jimDK » man nov 01, 2010 9:59 am

For mit vedkommende havde min 850er altid (fra vugge til grav) kørt med 5w40.
Dog skiftede jeg fra Q8 olie til Shell Helix ved ca 200.000km (for at spare penge, havde indtil da købt Q8 olie på tankstationer!).

Jeg skal ikke kunne sige om Shell Helix olien er skyld i kold-start problemet.
Fik senere en del olie-mayonnaise og fik renset sump, ny olie-si osv (måske pga at Helix olien ikke var den rigtige til motoren?).
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj