Støj fra fjederben

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf jimDK » man nov 01, 2010 10:28 am

Gode billeder.
ja, det ser lidt spøjst ud :-)

Isolatoren bør sidde nede i skålen, nederste vinding.

Prøv det! :-)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Jandk » man nov 01, 2010 11:10 am

Ja det er sq da værd at prøve :D for hva faen skal det det ellers være for en fætter den der???

NU til det RIGTIG sjove....

Bilen har for nyligt været ved BILIA 2 gange for at få undersøgt hva knirkelyden primært i venstre side var for noget.. og tro mig, det er selvfølgelig et volvoværksted og har erfaring med volvo, men de har mange gode ideer til hva der kan knirke, nogle velbegrundet og andre tænker man *ok, jeg roder ikke med volvo hverdag, men den der tror jeg ikke på.. eller heller ikke på*. Fatter har så måtte bekoste 2 stabilisatorstænger selvom de sådan set ikke fejlede noget, jo fordi det var jo dem der knirkede :? sagde de alle i kor :? , da min far forlader Volvo med den færdig mekkede bil, siger den *knirk knirk* ud over kantstenen, hvorefter han vender om jeg stiller den på p-pladsen, afleverer nøglen til den stakkels reservelsmand der er efterladt sent på eftermiddagen som den eneste til at udlevere nøgler hehe.. Så kunne de så lige kigge på den igen dagen efter.



Nå men volvo har ikke kommenteret disse 2 dimser på fjedrene :wink: .. sjovt ik´ ??


Her for nyligt da fatter kørte til Volvo, fordi han ikke kunne lide lyden og gerne ville have den fikset NU, så der ikke gik noget i stykker, så siger jeg til ham, jeg syntes det er forhastet, og at jeg er sikker på der ikke vil gå noge ti stykker ved vi liige undersøger sagen lidt nærmere, men jeg tro du bliver deres lille forsøgskanin, og det KAN koste penge. Og det gjorde det.

Nogle ting må man søge værksted for at få lavet alt efter hva forhold man har hjemme, men som udgangspunkt er det skræmmende man skal lave det selv, hvis man vil have lavet noget ordentligt..

Min egen Renault Scenic blev i foråret fikset efter en påkørset på det ene hjørne, der havde man klistret et kofangerhjørnet med lim og noget klæbrigt gums :shock: .... tak fordi jeg blev påkørt af en anden, der iøvrigt meldte sig frivilligt til at betale skaden, MØGHUNDE
Jandk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man okt 25, 2010 8:18 am

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Jandk » man nov 01, 2010 11:11 am

Hov.. det blev sq til et øf ellet 2 ..

De har lov at lave fejl, men hvorfor GANG PÅ GANG!!!!!!!
Jandk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man okt 25, 2010 8:18 am

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Jandk » man nov 01, 2010 11:12 am

Er der slet ikke andre der har rodet med den der gummibanidt på fjederen?? .. evt fået den monteret ??
Jandk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man okt 25, 2010 8:18 am

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf jimDK » man nov 01, 2010 14:51 pm

Jeg forstår frustrationen.
Det lyder skummelt, at de ikke kan reparere den knirke lyd og ikke selv tester om deres rep. har virket.

Det med Renault'en er uacceptabelt. Jeg har netop fået rep'et en påkørsel af min V70 på højre bag-dør og -skærm.Bilen er som ny, en hel del pænere end før med ny lakering osv. Volvo i Viborg har lavet det perfekt!

Der er rigtig mange dygtige mekanikere derude, så det er bare at lede videre (og som du gør,selv undersøge sagen ;-) )
Det er en god idë at prøve at tale med dem om feks den gummi-slange på fjederen, om ikke den burde sidde anderledes.
Fordi, det kan være de gør tingene i bedste mening, men bare ikke har set den eller noget.
Prøv at holde et godt forhold til dem :-)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf oakey » man nov 01, 2010 15:26 pm

Når man har fundet en tandlæge eller en automekaniker der duer, så er det bare med at holde fast :D
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Jandk » man nov 01, 2010 16:20 pm

Jamen I har ret.. de er derude og man skal holde fast i dem når det er man har dem.

Det er slet ikke unormalt vi laver ALT selv, men min far er blevet magelig på sine ældre dage, og tingene skal gerne laves "NU" som problemet/opgaven opstår, så han er "bare" kørt til volvo, men er da osse blevet behandlet fint gennem tiden, men nu syntes jeg ikke det er sjovt mere.

Vi startede selv ud med at skulle lave det, han kapitulere grundet nervøsitet for havari, nu ender vi med at lave det selv trods værkstedsbesøg.

Renault - Ja, der gik 1-1½ måned før den slap i limningerne (limet fordi clicllåsene var knækket selvsagt) så jeg besøgte jo præcist ham der havde indskrevet bilen, og forlagde ham mit problem på en herrefed måde syntes jeg selv. Alt det der med der var så meget fint, hurtig ekspedition, tilbagemelding osv, og så understregede jeg ham intet var myndet på ham personligt selvom jeg lagde pres på "I har" og "det kan I ikke være bekendt", så fik ham meldingen, med min pegefinger strittende ned mod kofangerhjørnet, med beskeden om "det der vil jeg sq alligevel ikke finde mig i som løsning på en skade jeg ikke engang selv skal betale for!!!", og ville det være fordi taksator var en strigle, så kunne de sku da i det mindste ringe og sige de var klemt økonomisk, og om man kunne finde en løsning (som jeg nok ikke var gået med til). Han kunne godt se problemet, tog billeder af lortet, og sendte mig hjem med vished for at det blev skiftet UB, men jeg ventede, LIGESÅ snart han fik hjørnet hjem. Det holdt de dog.

Jeg tænker bare.. hvor lang tid har pladesmeden brugt på at lime det lort, kontra at sige til værkføren, at der skal en ny på!
Jandk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man okt 25, 2010 8:18 am

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Ulrik Friis » tirs nov 02, 2010 22:25 pm

Hvis du - eller din far - bruger Bilia, så bor I jo østpå i nærheden af Kbh. Så er der ikke så langt til Espergærde, hvor Autohjørnet laver prima arbejde.

Bilia er blevet for stort. Ingen er engageret i arbejdet, det rager dem en papand. Jeg begik en fejl for to år siden ved at sætte bilen hos Bilia i Nærum, da elektronikken brød sammen i den. Efter 4 dage og en weekend var jeg nødt til at flytte bilen over til en anden mekaniker. Det var umuligt at få fat i dem på telefonen. De få gange det lykkedes kunne de ikke finde min bil: "Den kender vi ikke", blev der svaret to gange. De fandt ikke fejlen, men var dog i stand til at sige, at den fejl havde de ikke set før. Og det er jo det skinbarlige nonsense.

Jeg betalte kr. 120 pr. gummiforing som ligger mellem fjeder og fjedersæde. "Vandslangen" som er væsentlig tyndere i godset end en rigtig vandslange er trukket ind over fjederens to nederste rundinger. Den hviler på gummiforingen.

Klonklydene kan komme fra toplejet og fra fjederens arbejde imod nederste fjedersæde. Og selvfølgelig fra "kødbenene" mellem støddæmper og krængningsstabilisator. Hvis lyden er kommet gradvis mener jeg det er toplejet. Toplejet består af lejet (500 kr) og en gummiforing (200 kr.). Og de er ret nemme at skifte. Det er de andre ting i forfjederen også forudsat du har en ordentlig fjedertang.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Jandk » tirs nov 02, 2010 22:55 pm

Ulrik Friis skrev:Hvis du - eller din far - bruger Bilia, så bor I jo østpå i nærheden af Kbh. Så er der ikke så langt til Espergærde, hvor Autohjørnet laver prima arbejde.

Bilia er blevet for stort. Ingen er engageret i arbejdet, det rager dem en papand. Jeg begik en fejl for to år siden ved at sætte bilen hos Bilia i Nærum, da elektronikken brød sammen i den. Efter 4 dage og en weekend var jeg nødt til at flytte bilen over til en anden mekaniker. Det var umuligt at få fat i dem på telefonen. De få gange det lykkedes kunne de ikke finde min bil: "Den kender vi ikke", blev der svaret to gange. De fandt ikke fejlen, men var dog i stand til at sige, at den fejl havde de ikke set før. Og det er jo det skinbarlige nonsense.

Jeg betalte kr. 120 pr. gummiforing som ligger mellem fjeder og fjedersæde. "Vandslangen" som er væsentlig tyndere i godset end en rigtig vandslange er trukket ind over fjederens to nederste rundinger. Den hviler på gummiforingen.

Klonklydene kan komme fra toplejet og fra fjederens arbejde imod nederste fjedersæde. Og selvfølgelig fra "kødbenene" mellem støddæmper og krængningsstabilisator. Hvis lyden er kommet gradvis mener jeg det er toplejet. Toplejet består af lejet (500 kr) og en gummiforing (200 kr.). Og de er ret nemme at skifte. Det er de andre ting i forfjederen også forudsat du har en ordentlig fjedertang.


Skræmmende Nærum kan finde på at sige sådan til kunden... ret tydeligt der IKKE er styr på sagerne. Og ingen tvivl om Bilia er blevet for stort, men om igen plejer vi ikke at benytte værksteder, så vi lider som sådan ikke under det i "dagligdagen".
Vandslangehalløjet. Det lyder som om DU siger den skal skæres med rigtig vandslange :D

Og med hensyn til de den lyd de skulle finde, var KUN knirke/knaselyden, ALT andet var så og sige nyt eller iorden fra top til bund.. og alligevel går der "lort" i den, ja, for det er o profesionelt værksted, så der bliver jo lyttet lidt til det de siger.

Nå men der er bestilt stumper.. nu skal de bare lande :D
Jandk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man okt 25, 2010 8:18 am

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Ulrik Friis » tirs nov 09, 2010 22:40 pm

Jandk skrev:Vandslangehalløjet. Det lyder som om DU siger den skal skæres med rigtig vandslange :D

Jeg tror at det med vandslangehalløjet nok alene er til at illustrere hvad vi snakker om. En PVC vandslange tvivler jeg på holder ret længe i det miljø (højt tryk), hvorimod det er mit indtryk, at den slange der er monteret er lavet af et langt sejere materiale.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Jandk » ons nov 10, 2010 10:41 am

Det virker ikke som om kvaliteten på disse slange/rør der siddder der nu, er noget at råbe HURRA for, men det vil vise sig, for vi prøver at bruge dem, og drage os nogle erfaringer :D
Jandk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man okt 25, 2010 8:18 am

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Jandk » fre nov 26, 2010 14:28 pm

Syns lige jeg smide en update, for at vise Jer min respekt efter Jeres bidrag........




Det virker!!! :mrgreen:


Vi skålede, og nikkede anerkendende til hinanden, efter endt opgave, og var enige om, bilia SERIØST ikke har været dygtige (Pro autoriseret værksted) i min fars sag.
Jandk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man okt 25, 2010 8:18 am

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf jimDK » søn nov 28, 2010 9:36 am

cool, godt gået ;-)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf kalby » søn nov 28, 2010 11:15 am

Volvo har i deres regi 2 modeller af foringer til fjederbenet. Een til ca 100 kr som er en gummiforing der lægges i sædet hvor fjederen står. Det er den jeg har brugt på min egen. Men de har osse en "stor" foring som træges ned over støddæmperen og som forhindrer vand og snavs i at lægge sig under foringen. Den slutter tæt omkring støddæmperen, og er noget tykkere end den "lille".
Den store foring koster godt 500 kr.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: tirs aug 11, 2009 10:42 am
Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Re: Støj fra fjederben

Indlægaf Klågem » søn nov 28, 2010 11:25 am

Jandk skrev:Er der slet ikke andre der har rodet med den der gummibanidt på fjederen?? .. evt fået den monteret ??

Sidst jeg roede med en gummibandit fik jeg den fejlmonteret. Det kan jeg betale for de næste 18 år :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

ForegåendeNæste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster

cron