af Ulrik Friis » tirs dec 21, 2010 11:24 am
Når du tænder for strømmen til motoren, det man i en benzinbil kalder at slå tændingen til, så starter alle pumper, computere mmm. Normalt venter man ikke med at sætte strøm til startmotoren. Man vrider nøglen i én (hurtig) bevægelse fra 0 til startmotoren kører. Hvis der så mangler tryk til én af dyserne, så tager det lige tager nogle sekunder, før den kan levere. Hvis dysen er rigtig syg så starter motoren slet ikke.
En commonrail diesel anvender et meget højt tryk, 1.800 bar, i fødesystemet, så den mindste vaklen i geledderne vil kunne mærkes. Og det høje tryk sammen med den præcise computerdosering og -styring af den direkte indsprøjtning medfører bl.a., at der ikke er noget gasspjæld.
Det kan godt være en mindre fejl i en dyse, som forårsager problemet. Men hvis du skal forstå det helt, vil jeg anbefale, at du læser om hvordan en commonrail diesel motor fungerer. Her er pumpe og dyser hjertet i systemet, og begge dele bliver slidt. En ny dyse koster hos Bosch omkring 3.000 kr., og en ny dyse hos Volvo koster noget mere (så vidt jeg er orienteret). Ombytterdyser fås billigere, men jeg kender ikke noget til funktionaliteten af dem.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002