Hovsa - hvor blev 5. gear af ?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hovsa - hvor blev 5. gear af ?

Indlægaf CBA » lør dec 25, 2010 22:13 pm

Hejsa og glædelig jul til alle.

Jeg har en Volvo S40, 1,6 bensin, fra 2002....inden for den sidste uge er 5. gear forsvundet, eller rettere jeg kan ikke presse/skubbe/manøvrere gearstangen op i 5. gear. De resterende gear fungerer perfekt (incl. bakgearet), kan det mon skyldes frostvejret, eller er det måske en glidearm under bilen der er hoppet af i forbindelse med kørsel i sne/snedriver ?

Håber der er nogen der har et godt bud, for det er da vel ikke en ny gearkasse der skal til.

Mvh.
Carsten - Aalborg
CBA
Ny bruger
Ny bruger

Re: Hovsa - hvor blev 5. gear af ?

Indlægaf Ingemann » lør dec 25, 2010 23:15 pm

Det er fordi der sidder et plastikdæksel under gearkassen, hvor der kan lægge sig is og sne. Når der ligger is der, så kan armen på gearkassen ikke trækkes langt nok ned pga. isen, og derfor vil den ikke gå i 5. gear.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf CBA » søn dec 26, 2010 15:51 pm

Hej Ingemann,

takker for svaret og håber du har ret :-) for så må jeg formode 5. gear kommer tilbage når frosten slipper sit tag i det nordlige jylland. Eller mener du jeg skal løfte bilen og kravle under for at fjerne plastdækslet/isen herunder, inden jeg re-monterer plastdækslet ?

Der sker vel ikke noget med gearet fordi det ikke bliver brugt (udover en ringere brændstof økonomi - som bestemt ikke er for god under de nuværende tilstande).

Forsat god jul,

Mvh.

Carsten
CBA
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ingemann » søn dec 26, 2010 15:53 pm

For mig var det nok at løfte bilen lidt og banke lidt på plastic-dækslet for at få isen løs, men det er selvfølgelig op til dig. Jeg vil ikke mene at der sker noget ved ikke at bruge 5. gearet - det er bare vigtigt at du ikke forsøger at få den i 5., da jeg så kunne forstille mig, at du ødelægger noget.
Nej, brændstoføkonomien er ikke så god for tiden...
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj