Glødetænding

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Glødetænding

Indlægaf Jolle » man feb 20, 2006 11:54 am

Hej,

Jeg har et problem med en B20A, der glødetænder efter selv korte ture.

Jeg har skiftet tændingsdele og kørt med flere forskellige fortændinger mellem 5 og 20 grader, skiftet til koldere rør (bosch W5BC) og gennemskyllet køler og skiftet termostat uden effekt. Læk i manifold/indsugning og ventilspillerum er også tjekket. Motoren bliver ikke overvarm, og tændrørene ser fine ud - men hver 2. gang jeg slukker den hamrer den videre et par sekunder. Den er ellers sund og rask, og der er ikke tændingsbanken ved normal tændingsindstilling.

Nogle idéer til hvad der kan være galt?

/Jolle
Brugeravatar
Jolle
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Kristian » ons feb 22, 2006 17:35 pm

Det lyder som om du kører med for mange omdrejninger i tomgang, prøv at justere den lid ned.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Duett » tirs feb 28, 2006 22:53 pm

Hej Jolle. Det lyder som om du har arbejdet meget med problemet, men du har selvfølgeligt et oktan tal der er højt nok!?? Disse prægtige maskiner vil jo helst have 100 oktan hvis de selv kunne bestille i baren. Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Jolle » fre mar 03, 2006 3:26 am

Haha, ja, instruktionsbogen til 144'eren siger 102 oktan ved megen bykørsel - unægteligt lidt svært at få fingre i hvis man ikke har benzinkort til Kastrup... tænker at strømfordeleren har mistet sin originale tændkurve, da tomgangen står på ca. 700. Eller måske karburatoren trækker lidt ekstra luft i spjældakslerne - ville gerne have en gammel stomberg med blandingsskrue i bunden som på min amazon i stedet for den med fastpresset dyse, men det går vel også at finde en og skifte nålen.

Mht til oktantal - kører jeg 95 blyfri, det har aldrig voldt problemer i min amazon med b18a, kompressionen i en b20a er jo den samme så jeg må jo bare lede videre....

Tak for tips:-)

MVH Jolle
Brugeravatar
Jolle
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf BJ » man apr 24, 2006 21:19 pm

Hej Jolle,
det skal være 98er. Ka' være at du ikke hører bank. Men bank ved høj hastighed er ikke til at høre, men skader mest.
Og det skal også være med blyerstætning, med mindre topstykket er lavet om til blyfri. Ellers er det bare et spørgsmål om tid. Du spiller ventillotto.
Mange B20er (eller 18er) køre baglangs når man slukker for tændingen. Det gøre min også en gang i mellem. Det skal også ungås, fordi det smører rigtigt dårligt og man risikerer stempelklemmer.
Du kan prøve at lave motoren dreje ved tomgangen i et minut før du slukker for tændingen. Det hjalper for det meste.
Jeg sætter anden gear i og frigøre kopplingen. Men det kræver at man gøre det ved rette øjeblik. Ellers skader det kopplingen.
hilsen
BJ
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Jeppe » tors apr 27, 2006 19:34 pm

Jeg vil også mene at det er værd at prøve med 98 oktan. Jeg har tre B20'er som kører vidt forskelligt. De to køre fint på 95, og den sidste eftertænder ved 95, men aldrig når jeg kører på 98.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf nj » søn maj 14, 2006 14:19 pm

Jeg tror at eftertænding (glødetænding) som regel er på grund af fejljusteret gasspjæld, altså for højt tomgangsomdrejningstal. Oktantallet spiller mere ind med hensyn til tændingsbanken, som jo er noget andet.
nj

Indlægaf Gæst » tors maj 18, 2006 10:47 am

Efter værksinstruktioner skal tomgangen stå på 800 rpm ved manual gear og 700 ved automatgear. Det kan være nyttig og dreje den lidt længere op, hvis man har bygget et andet knastakse i og andre sjove ting hvor den går alt for meget op og ned i tomgangen. Ellers går det bare efter reglerne.
Selvfølgeligt påvirke tomgangen tendenzen til eftertændingen. Men det er ikke ursagen til den. Du vil få alle biler til at slukke hvis du drejer tomgangen længere og længere ned.
Som det står i ordet skyles glødtændingen at der er noget der gløder. Og det er kulen der sidder ind i forbrændingsrummet og på ventilerne.
Efter jeg fik renset topstykket var der slut med eftertændingen. Og så tog det nogle uger og så var jeg tilbage til samme problem.
Det skyldes dårlig forbrænding under bykørsel. For meget choker og også dårligt benzin. Men i det sidste end er det kulen der sætter sig ned.
Så: op på motorvejen og dreje. Og OD først efter færgen. :D
hilsen
BJ
Gæst

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj