Lambdasonde mystik - Volvo 850

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Lambdasonde mystik - Volvo 850

Indlægaf anders_volvo » fre jul 15, 2011 12:59 pm

Kan det være rigtigt at motorstyringslampen (lambda symbol) i instrumentpanelet ikke tænder når stikket til lambdasonden adskilles? Har prøvet at køre en tur på nogle km og intet sker. Bilen både starter og kører også fint og normalt uden sonden er tilkoblet?? ... mystisk synes jeg :wink:

Min 850 stc m. type 5252 (5 cyl 2.5L V10 140hk m. 312000km) motor er begyndt at ryge v start og tilsode udstødningens svanehals. Synes også bilen mangler trækkraft og moment når der skal accelereres på motorvej. En ven forslår jeg skal prøve at udskifte lambdasonden for dens virkning aftager jo med alderen/km og jeg har ingen indikation af hvornår (hvis overhovedet) den sidst er skiftet.
En ny fra Biltema blev indkøbt. Da pakken blev åbnet kunne jeg se at den havde være monteret selvom den så helt ny ud. Nå men på kom den. Det var bilen ikke glad for. Starter fint men den går uregelmæssigt i tomgang og tøver kraftig når der trædes på speederen - nærmest som gammeldags kold-karburator tøven ved kørsel både v kold og varm motor. Start op ad bakke krævede godt med omdr og filen på kobling for at komme afsted. Lidt mystisk også men måske nogen har ødelagt sonden og derfor returneret den til Biltema og jeg er så den ´heldige´ køber af dimsen. Det var så i den proces jeg afkoblede stikket til sonden for at se hvad der så skete. Så kører bilen fint igen som den plejer. Kan ikke helt forstå at motorstyringen ikke melder fejl på instrumentpanelet og at styringen ikke går i en slags nødprogram. Måske min motorstyring ikke virker mht. måling og regulering af O2 indhold i gassen. Måske Biltemas Volvomodeltilpassede sonde ikke duer på en Volvo alligevel?
Nu har jeg så fået en ny og ubrugt landbasonde hos Biltema og mangler så lige at få den skruet på - måske det løser det hele, håber jeg :)

Vil gerne høre hvis nogen har erfaringer med disse ting eller har nogle bud på hvad som driller og hvad jeg kan gøre (for jeg synes min Haynes bog er lidt tynd når det kommer til motorstyringsproblemer eller er det bare mig).
Volvo 850 GLE st.car årg 1993
Motor type 5252S (5cyl 2.5L 10V 144HK)
anders_volvo
Ny bruger
Ny bruger

Re: Lambdasonde mystik - Volvo 850

Indlægaf Volvo4life » fre jul 15, 2011 16:37 pm

Lambda symbolet i instrumentpanelet tænder kun når der er fejlkode der indeholder alvorlige/bestemte type fejl. Det er langt fra alle fejl der udløser at lampen tændes.

Jeg skruede på en 740 i går hvor IAC ventilen var defekt, motorstyrringen havde fejlkoden (og bilen gik ikke rent i tomgang) men lampen var ikke tændt.

Jeg ved ikke om en manglende lamdasonde udløser at lampen tændes, Husk også at hvis der ligger 5 gamle fejlkoder kan den ikke give en ny.

Du skriver intet om fejlkoder i bilen? Start med at udlæse, nulstille og kør en tur for at se om nogle kommer igen. Det er ikke sjovt at skifte stumper i blinde.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf anders_volvo » lør jul 16, 2011 10:47 am

Jamen du har da helt ret. Jeg skal få checket og nulstillet fejlkoder som du skriver. Tak :D
anders_volvo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Pede66 » lør jul 16, 2011 18:48 pm

Fejl på lampdasonden bør resultere i en lysende lampe, feks den her:

2-1-2 Heated oxygen sensor signal absent or faulty

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf anders_volvo » man jul 18, 2011 15:29 pm

Har idag prøvet at udlæse evt. fejlkoder men det vil den ikke. Har den lille ledning i A2, tænding slået til (pos II) og trykker på knappen i ca 1 sek. Lampen lyser fint når jeg trykker på knappen men derudover sker der intet.
Jf. Haynes kan man udlæse Ignition fejlkoder på A6 men her sker heller intet. Noterede mig at A6 ikke er tilsluttet nogen ledning i soklen ligesom A1 og A5 er uden. Så kan man vel heller ikke forvente at få udlæst noget??
A2 har dog ledninger men som sagt kommer der ingen blink. Jeg kan derfor heller ikke nulstille systemet og vente på nye fejlkoder.

Nu kan det jo være svært med hukommelsen, men jeg ved med sikkerhed jeg tidl. har udlæst fejlkoder pga ABS problem som koderne fint nok afslørede var en defekt ABS sensor på H baghjul.

Det skal lige nævnes at bilen har Fenix 5.2 ECU system.

Mystikken breder sig ... ;-)

20/7: Idag afmonterede jeg plus kablet på batteriet en times tid og prøvede at udlæse fejlkoder igen. Nu blinker den fint og A2 siger 1-1-1 dvs. ingen fejl. Sikkert fordi jeg nu har slettet evt. lagrede fejlkoder ved at fjerne 12V. Computeren har nok været tilted siden den ikke ville reagere den forleden dag.
Vil køre en lang tur og checke koder igen.
anders_volvo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf anders_volvo » tors jul 21, 2011 10:46 am

Har udlæst fejlkoder idag efter ca 100km bl. kørsel og på A2 siger den 1-1-1 dvs. ingen fejl. Det er jo fint for så er alt vel iorden. Havde egentlig forventet en fejlkode omkring lambda sonden eller fuel mix idet bilen stadig soder i udstødningen- Måske jeg skal køre længere før den registrerer nogen fejlkoder??

Men tusind tak for gode inputs :)
anders_volvo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf mjw » søn feb 23, 2014 10:42 am

Hejsa.. Jeg står med nøjagtig samme problem i dag.. min volvo 850 med 5252s motor blev kaseret til syn på forurenning. Skiftede lambdasonden da denne regulerede ud på kun lean, altså mager. Bilen har ingen fejlkode lavet og kørte fint uden lambdasonden.. Jeg har sat en ny på, fra biltema og så køre bilen af helvede til og vil ikke trække ordentlig før den får nogle tæsk. Jeg kan heller ikke ulæse fejlkoderne i sokkel 2.. Har haft batteriet af i 10 15 min, men måske det ikke er nok ?. Lagde mærk til at det lyder som om der springer en gnist i tændspolen og jeg får stød ved kablet.. er det bare et sammentræf at den er defekt eller er der noget mystik ved lige nøjagtig den her model ?
Håber nogle kloge erfaringer kan hjælpe..
MVH Martin
mjw
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf mjw » søn feb 23, 2014 10:43 am

den forurener dog ikke mere ;-)
mjw
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf gälleryd » søn feb 23, 2014 16:43 pm

Vdr biltema-lambda, de funker ikke på, specialt 850, der må du til volvo eller nogen anden reservedels-pusher, og köb en med färdigt samlestik, da det man selv skal samle ledningerne med, er noget lort(syntes jeg), og tändkabler, rotor, rotorlåg er også en god ting, at have iorden på en gammel 850 :) håber du får den ud at köre snart :)
vh jan
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf PeterFrost » søn feb 23, 2014 17:10 pm

Eller på ebay... :)
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg

Indlægaf mjw » fre feb 28, 2014 18:15 pm

Hmm.. Kan simpelthen ikke få den gamle volvo til at køre ordentlig med lambdasonden på.. Den begynder og hakke af h til efter at ha kørt lidt. Den laver en fejl 3 2 3 som jeg ikke kan slette.. Hvad er det? Går snart i panik
mjw
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf PeterFrost » fre feb 28, 2014 21:46 pm

I A1 ?
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg