Lambda Sond kontrollampe, for høj tomgang og kilometertæller

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Lambda Sond kontrollampe, for høj tomgang og kilometertæller

Indlægaf Topper » fre jan 14, 2011 20:04 pm

Hej Volvo venner.

1.) Lambda Sond kontrollampen i instrumentpanelet lyser konstant i vores Volvo 850 2.0 T5 Stationcar fra 1996.

Det betyder vel, at forbrændingen af en eller anden årsag ikke er helt, som den skal være.

Hvilke årsager kan der ellers være til, at kontrollampen lyser?

2.) Ydermere går motoren med alt for høj tomgang (altid med over 1000 omdrejninger pr. minut).

Især ved driftsvarm tilstand er tomgangsomdrejningerne sommetider helt oppe på 1500-1600 omdrejninger pr. minut.

Vi mener dog, at vi fandt en luftslange til Turboen, som var gået løs.

Vi fastgjorde slangen igen, hvilket gjorde, at tomgangsomdrejningerne umiddelbart faldt til 1200-1300 omdrejninger pr. minut, men dette er stadig alt for høj en tomgang.

Når man starter motoren op i kold tilstand, sker det dog, at tomgangsomdrejningerne i starten går på de normale ca. omkring de 800 omdrejninger pr. minut, og hvis du derefter konstant kører på en bestemt stille måde med
meget lave omdrejninger, kan du være heldig, at tomgangen kun stiger til ca. 1000-1100 omdrejninger pr. minut, når motoren når driftsvarm tilstand.

Hvad kan den høje tomgang skyldes?

Kan det skyldes flere utætte eller løstsiddende luftslanger eller er det tomgangsregulatoren?

3.) Triptælleren og Total kilometertælleren i speedometer-uret har ikke virket i meget lang tid.

Vi udkiftede ABS styreboksen, fordi ABS kontrollampen lyste i instrumentpanelet, og Volvo sagde, at det var denne boks, at det var galt med.

Det fik omgående ABS lampen til at slukke, men jeg har læst, at denne styreboks også indvirker på kilometertælleren i speedometeruret.

Kilometertælleren startede bare ikke med at virke efter udskiftning af boksen.

Skal kilometertælleren mon startes med Volvo værkstedets computer for at virke igen?

Infocenterets interne digitale kilometertriptæller virker helt upåklageligt, ligesom resten af Infocenteret også virker perfekt.

4.) Vil et autoriseret Volvo værksted med deres computer mon uden videre kunne lokalisere alle ovennævnte fejl eller skal man gætte sig frem til løsningerne?

Mange varme Volvo hilsner
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Lambda Sond kontrollampe, for høj tomgang og kilometertæller

Indlægaf Topper » man apr 11, 2011 13:00 pm

Hej igen.

Vi fandt ud af, at der var en utæthed ved trykregulatoren til benzin-indsprøjtnings-dyssebroen, og at tændkablerne ifølge en computertest var defekte.

Derfor skiftede vi hele dyssebroen og trykregulatoren ud med tilsvarende brugte dele fra en trafikskaddet britisk Volvo V70 + skiftede tændkablerne ud med nye, fordi vi til sidst slet ikke kunne starte bilen (den ville starte for derefter omgående at gå i stå igen).

Denne operation fik heldigvis motoren til at springe igang igen, OG det fik lambda sond lampen til at slukke og tomgangsomdrejningerne til at falde. HURRA!

Vi har bare stadigvæk det problem, at motoren ikke bliver driftsvarm.

Temperaturnålen kommer kun kvart op i varmefeltet.

DOG en virkelig sjælden gang imellem (MEGET SJÆLDENT) kommer den op at stå vandret, når man holder stille i lidt varmt solskinsvejr eller kører MEGET langsomt inde i en by f.eks.

Derefter falder den straks igen, så snart man kører op i fart.

Vi udskiftede termostaten, men det hjalp åbenbart ikke.

Når temperaturnålen en sjælden gang imellem kommer op at stå vandret (driftsvarm), stiger tomgangsomdrejningerne også til et pænt stykke over 1000 omdrejninger pr. minut.

Man kunne tro, at evt. kølerens luftpropel kører ustandseligt uden at holde pause, men det gør den ikke, for det vil vi jo kunne høre, hvis den gør...

Er der nogen, som har et bud på, hvad der kan være galt.

Tomgangsomdrejningerne er i øvrigt også kun HELT normale (ca. 800 omdrejninger pr. minut) i kold tilstand og lige på 1000 omdrejninger pr. minut (måske lidt over) i halv dritsvarm tilstand.

Desuden driller motoren stadig jævnligt, når den skal startes.

Det lykkedes nogle gange først at starte den ved 3. eller 4. forsøg, og når den er helt kold, går den ujævnt lige i starten, for efter 10-15 sekunder at gå helt jævnt.

Mon der stadig er en utæthed i forbindelse med brændstoftilførslen eller i forbindelse med luftblandingen?

De bedste hilsner fra
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf volvofisker » man apr 11, 2011 18:52 pm

hej
har du prøvet at ohme temp. føleren igennem...mener værdien skal ligge omkring 200-300 ohm ved driftvarm motor
volvofisker
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Hammershøj

Indlægaf Topper » ons jul 20, 2011 3:38 am

Hej igen.

Har godt nok haft travlt med så meget andet siden sidst.

En opdatering:

Det var en defekt Temp. føler/kontakt.

Efter udskiftning af Temp. føler/kontakt flytter målernålen sig meget hurtigt fra kold til driftsvarm, ligesom den gjorde før i tiden... FEDT! :D

Jeg kunne heller ikke forstå, hvorfor elkølerblæseren ALDRIG satte igang...

Det gør den heldigvis nu, hvis det er nødvendigt.

Dette har rettet problemet med de mærkelige startproblemer med ujævn tomgang og meget røg ud af udstødningsrøret i en 20-30 sekunder, fordi computeren ikke kunne finde ud af, om motoren var kold eller varm.

Alt kørte som smurt og Motorstyringslampen (Lambda lampen) var ikke tændt på noget tidspunkt, men lige pludselig her for nylig begyndte den at tænde igen. :(

Derfor har vi nu også udlæst fejlkoder.

Vi får en blinkkode i forbindelse med Motronic motorstyringen, som siger: Fejlkode 2-3-2 (Long term fuel mixture too weak or too rich at idle) Dette oversat ifølge Haynes bogen.

Derudover får vi en computerudlæst fejlkode, som siger: C 113 (så vidt jeg husker).

Den sidste kode betyder vidst noget med, at vores tankmåler eller forbindelsen til måleren ikke virker helt nøjagtigt.

Det er de eneste 2 fejlkoder, der er.

Blinkfejlkoden 2-3-2 er vel den kode, som bekræfter de svingende tomgangs omdrejninger på ca. 850 omdrejninger pr. minut i kold tilstand til de lidt forskellige omdrejninger på 950-1200 omdrejninger pr. minut i varm tilstand.

Omdrejningerne føles helt jævne og stabile, men den skal jo gå på de 850 omdrejninger pr. minut i både kold og varm tilstand.

Er det mon luftslanger, som er utætte?

Har I et godt bud på løsning af problemet, så man kan få slukket fejlkoden?

De bedste sommerhilsner fra
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Bigfool » ons jul 20, 2011 13:04 pm

Topper skrev:Derfor har vi nu også udlæst fejlkoder.

Vi får en blinkkode i forbindelse med Motronic motorstyringen, som siger: Fejlkode 2-3-2 (Long term fuel mixture too weak or too rich at idle) Dette oversat ifølge Haynes bogen.

Derudover får vi en computerudlæst fejlkode, som siger: C 113 (så vidt jeg husker).

Den sidste kode betyder vidst noget med, at vores tankmåler eller forbindelsen til måleren ikke virker helt nøjagtigt.

Det er de eneste 2 fejlkoder, der er.

Blinkfejlkoden 2-3-2 er vel den kode, som bekræfter de svingende tomgangs omdrejninger på ca. 850 omdrejninger pr. minut i kold tilstand til de lidt forskellige omdrejninger på 950-1200 omdrejninger pr. minut i varm tilstand.

Omdrejningerne føles helt jævne og stabile, men den skal jo gå på de 850 omdrejninger pr. minut i både kold og varm tilstand.

Er det mon luftslanger, som er utætte?

Har I et godt bud på løsning af problemet, så man kan få slukket fejlkoden?

De bedste sommerhilsner fra
Topper.

Prøv at tjekke denne tråd: viewtopic.php?f=3&t=5732 Jeg har selv de samme problemer med forhøjet tomgang i varm drift, inkl. fejlkoden 2-3-2. Har netop købt pakning til indsugningsmanifolden samt en del slanger, (dem der sidder under indsugningsmanifolden), og venter bare på at få tid til at skifte dem - Jeg skal nok lade høre fra mig, når det er gjort, og evt. forbedrede resultater.
Bedste hilsner Bigfool ;-)

Nuværende: V70 2.5T II '07 (pt. med BSR stage 1).
Tidl.: 850 R stc. '96, 740 turbo stc. '88, 245 GL '86, 245 GL '80, 145 GL '73, 145 GL '74,
144 S '68, 121 S '65 og 544 q '61.
Brugeravatar
Bigfool
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg

Indlægaf Bigfool » søn jul 24, 2011 16:46 pm

Så blev diverse slanger udskiftet. Der var 2 stk. der var knækket dér, hvor de fastgøres på en studs og resultatet er ikke udeblevet: Bilen kører atter som en drøm, og tomgangen er blevet stabil i såvel kold som varm drifttilstand (ca. 850-900 rpm) :D

Det tog ialt ca. 4 timer og udgifterne kunne holdes på ca. kr. 800 til slanger, spændbånd og pakning til indsugningsmanifold. Fejlkoden 2-3-2 er også væk.
Noget tyder på, at 12-15 års levetid for omtalte slanger er max., men indsats og udgifter i forhold til resultat står i den grad i forhold, så ud og købe ind, frem med diverse fastnøgler og du bliver atter en lykkelig Volvo-ejer :wink:

Hører gerne mere, når du er kommet i mål :)

Tidl.: 850 R stc. '96, 740 turbo stc. '88, 245 GL '86, 245 GL '80, 145 GL '73, 145 GL '74,
Brugeravatar
Bigfool
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Topper » ons aug 03, 2011 16:39 pm

NEJ, hvor lyder det GODT, Big Fool! :D

Hvilke 2 slanger var det nøjagtigt, at du skiftede ud?

Kan du evt. vise det på et foto eller diagram oversigt?

Det må helt sikkert være samme problem, vi har med vores 850'er.

Det kan kun være falsk luft et eller andet sted...

Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Bigfool » tors aug 04, 2011 10:19 am

Der blev skiftet ialt 7-8 slanger, men de 2 der i hvert fald var brudte/knækkede, kan du se her:

IMG_4488, reduceret.jpg
IMG_4488, reduceret.jpg (48.22 KiB) Vist 9998 gange

Og her:

IMG_4489, reduceret.jpg
IMG_4489, reduceret.jpg (50.65 KiB) Vist 9961 gange

Håber det hjælper dig og held og lykke :D

Brugeravatar
Bigfool
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Topper » tirs aug 09, 2011 18:42 pm

TAK, Big Fool.

Nu skal vi snart til at udskifte på vores.

Hvor købte du slangerne henne?

Er de købt hos en Volvo forhandler, eller har du købt dem alternativt sted?

Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Bigfool » tirs aug 16, 2011 17:23 pm

@Topper: Beklager den sene besvarelse, men har lige været på en rimelig våd campingferie 8)

Jeg købte alle slangerne her: http://www.spare-parts.dk/ da jeg bor i Storkøbenhavn; jeg kan ikke se hvor du hører hjemme, men hvis det f. eks. er på Fyn eller i Jylland synes jeg du skulle forhøre dig hos Gadbjerg, som hoster dette forum - Håber du kommer godt i mål, (måske du lige skulle opdatere dine data, så andre også kan se i hvilken by/region du hører hjemme - Det øger chancerne for at hjælpe dig ;-))

Brugeravatar
Bigfool
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Topper » ons apr 10, 2013 20:13 pm

Hej Bigfool og alle andre interesserede Volvo venner.

Lige en opdatering på det med for høj tomgang og til tider startproblemer på min Volvo 850 T5 2.0 Stationcar fra 1996.

BEGGE problemer er blevet løst, og man er atter en MEGET glad Volvo ejer!!!

STARTPROBLEMET:

Vi fik yderligere et par fejlkoder vedrørende Key transponder og no contact with antenna.

Dette viste sig at være relateret til startspærren.

Der sidder nemlig en antennering udenom startlåsen, som skal kunne modtage signal fra din bilnøgle til at godkende nøglen i startspærresystemet.

Denne antenne havde åbenbart svigtet periodevis, og duede nu slet ikke længere.

Hvis man satte nøglen forsigtigt ind i startlåsen, registrede den ikke nøglen, MEN hvis man derimod satte nøglen i startlåsen på en lidt mere kontant måde og trykkede den helt ind i fjedertilstanden, ville den pludselig godt modtage signal.

Vi skiftede denne antennering og VUPTI: Der har ALDRIG været et eneste startproblem lige siden!!! Fejlkoderne kommer heller ikke mere!

FOR HØJ TOMGANG:

Vi havde prøvet at teste for falsk luft på både luftslanger, indsugningsmanifold og udstødningsmanifold, men der var absolut INGEN utætheder at finde.

Min lillebror har en Volvo 850 T5 2.3 Stationcar med automatgear fra 1997.

Vi prøvede at teste min Volvo 850'er med min lillebror's bil's luftmassemåler og tomgangsventil (naturligvis en ad gangen).

Luftmassemåleren gjorde ingen forskel, men det gjorde tomgangsventilen umiddelbart.

Motoren kørte pludselig perfekt i tomgang, men lige efter at have kørt en kort tur var den gal med tomgangen IGEN.

Den kørte igen helt oppe på 1200 omdrejninger pr. minut.

Hver gang man frakoblede tomgangsventilen og satte den på igen, gik motoren først normalt i tomgang for derefter at stige i tomgang igen.

Jeg søgte via Google noget om fejlkode 2-3-2 og fik en god artikel om det på engelsk fra en Volvo fan i enten USA eller UK.

Da vi ikke kan måle LIVE data med vores OBD 2 computer, ringede jeg til et autoriseret Volvo værksted, som først sendte mig det samme dokument bare på svensk på en mail.

Dette dokument beskriver fejlkodeinformation om fejlkoden 2-3-2 og/eller 2-3-1, hvornår den opstår og tænder motorfejllampen (lambda symbolet), fejlårsagsmuligheder og fejlsymptomer.

Jeg kan desværre ikke uploade dokumentet, da det er af typen PDF, og det tillader dette board åbenbart ikke.

Da tomgangsproblemet til tider var lidt periodisk, sørgede jeg for at køre bilen en længere tur med turbo-anvendelse og det hele LIGE inden mekanikeren på det autoriserede Volvo værksted fik den ind på deres tester.

På denne måde sikrede jeg mig, at problemet virkelig viste sig, og at fejlkoden blev sat.

Mekanikeren fandt ud af, at der var et problem med EVAP systemet, som også er nævnt som en fejlårsagsmulighed i dokumentet.

EVAP systemet er vidst nok et system i forbindelse med reforbrændingen af benzindampe i motoren.

I dette EVAP system findes der en lille returventil, som mekanikeren mistænkte for ikke at ville lukke.

Når mekanikeren blokkede denne ventil, gik bilen perfekt i tomgang på de 850 omdrejninger pr. minut.

De bestilte en sådan ventil hjem til mig, og min lillebror og jeg monterede den efterfølgende.

Dette hjalp desværre ikke, MEN i forbindelse med at vi skiftede denne returventil, kiggede vi lige lidt på EVAP systemets fremløbsventil, som sidder monteret på kølerens øverste højre hjørne (hvis man står foran bilen og kigger i retning mod bilens frontrude).

Jeg havde nemlig læst et indlæg på nettet OG set en youtube film om, at denne ventils kobberforbindelser i kontakten kan knække med tiden, så der opstår en løs forbindelse, så den ikke kan lukke ventilen.

Derved sender den jo uhæmmet og konstant benzindampe ind i indsugningsmanifolden, så motoren tager omdrejninger, og motorstyringen ikke kan gøre noget.

Da vi rørte lidt ved denne fremløbsventil (frakoblede stikket og satte det på igen), gik motoren pludselig i normal tomgang.

Lidt efter sagde det pludselig klik, klik, klik, klik, klik meget hurtigt efter hinanden, hvorefter tomgangen atter steg i omdrejninger.

Vi var derfor klar over, at denne EVAP ventil var årsag til tomgangs problemet.

Vi fortalte det autoriserede Volvo værksted om vores opdagelse, og de bestilte ventilen hjem til os, hvorefter min lillebror og jeg efterfølgende selv monterede den.

VUPTI: Tomgangen går præcis, som den skal på de 850 omdrejninger pr. minut, uanset om motoren er kold, er driftsvarm eller kører en længere tur med turbo og det hele.

Der har ikke været problem med tomgangen lige siden, og Motronic 4.3 fejlkoden 2-3-2 kommer heller ikke mere, og motorfejllampen (lambda symbolet) holder sig derfor også slukket og har aldrig vist sig siden.

Jeg kan næsten ikke beskrive, hvor lykkelig jeg er over ENDELIG at have fundet tomgangsfejlen, og dette har jo også resulteret i et lavere brændstofforbrug + suverene motor præstationer, som denne motor jo har, når styringen er i orden!!! :wink: :D

KILOMETERTÆLLEREN I SPEEDOMETERET:

Kilometertælleren i speedometeret, har vi ikke nået at kigge på endnu, men vi har hørt, at det nok bare er et tandhjul, som er knækket.

Dette må vi kigge på i nærmeste fremtid. :)

Tak for jeres forslag til løsning af problemerne, selvom de ikke direkte løste problemerne, var de jo medvirkende til, at vi kom på sporet af de egentlige problemer! :D

Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Bigfool » tors apr 11, 2013 18:23 pm

Efter omkring 18 måneder er det jo godt at I endelig fandt fejlen - Bedre sent end aldrig :wink:
Uanset lang/kort periode bekræfter det jo også, at dette forum er et fantastisk mødested for os, der enten har problemer - eller har lært af dem og dermed videregiver erfaringen til andre, virkelig kan bruge dialogen til noget rigtig fornuftigt og konstruktivt - Long live Volvo :D og fortsat held og lykke med 850'eren :mrgreen:

Bedste hilsner - Bigfool ;-)

Brugeravatar
Bigfool
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj