af Black TDI » lør maj 14, 2011 0:05 am
hej hvalpen med flere.
Som beskrevet i en anden tråd tidligere, havde min V70 tdi fra 99 nogle mærkelige "udsættere", den blev med mellemrum utroligt sløv i optrækket, det kunne tage en formiddag at komme på 120, og så pludseligt tog pokker ved den, og så kørte den helt normalt... i en periode, for så at blive sløv igen, den gule motorfejl lampe lyste også for fejlmelding..
Når den kørte normalt, kunne den også godt sende nogle ret heftige kulsorte røgsignaler... når den var sløv, var der heller ingen røg.
Jeg forsøgte rådet fra flere med luftmassemåleren, en sag til små 1400kr, uden effekt.. motortesteren sagde dysenålsføler, eller motor topføler...
Dysenålsføleren medvirker så vidt jeg har forstået det,til en mindre forstilling af indsprøjtningstidspunktet, den sidder fastmonteret i en af dyseholderne(nr4). Jeg fik fat på en brugt ved et motorværksted, resultat: fejlkoder kunne ikke slettes, og den kørte nu med konstant nedsat kraft.
De byttede den til en anden, nu kører bilen helt normalt og har gjort det små 10000km siden sidste skift, lampen for fejl slukkede af sig selv og har ikke været tændt siden.
Ved samme lejlighed blev begge tandremme, vandpumpe, alle 5 dyser, filtre og alt olie skiftet og pumpen justeret med ur.
nu trækker hun igen normalt, skifter gear bedre end før og ryger ikke nær så meget som før.
Lang historie, men jeg vil måske overveje dysenålsføleren?
Stikket til den er iøvrigt ikke nemt at komme til, det nemmeste er at tage alle dyserørene af, så er der bedre plads