Projekt: B234

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Projekt: B234

Indlægaf Ingemann » søn maj 06, 2012 21:57 pm

Jeg starter lige en ny tråd med et motorprojekt! Det er lidt sjovere at holde tingene adskildt!

Motoren kommer fra en 740GLT, og har gået 291.000km. Holder rigtig fin kompression inden adskillelse.
Hele tanken med projektet er, at den skal monteres i min 142. Den holder sig indenfor de øvre grænser, som Volvo har foreskrevet til bilen, og det gør, at jeg holder mit på det tørre hvad angår loven. Samtidig opnår jeg en del ting i forhold til hvad jeg har med den nuværende motor. Standard laver motoren 159hk, og det i sig selv er ganske fornuftigt til 1125kg bil. Jeg laver ikke særligt meget om på motoren, men den bliver nuldret lidt i kanterne, når man nu er i gang (for dumt at lade vær). Derudover får jeg en bedre økonomi end med den nuværende motor og samtidig også en meget mere stabil motor, som starter hver gang og kører rigtigt uanset om det er 30 grader eller -10, og med årene er det nu en gang sådan nogle ting der tæller. Jeg kører ikke så mange km om året i bilen, men dem jeg kører vil jeg gerne nyde! Samtidig får jeg også ca. 30hk mere end jeg har nu og ikke mindst en bil med en motor, som man ikke ser særligt tit. Ofte bliver de ombygget til turbo, og den vej har jeg ikke tænkt mig at gå.

Status pt er at motoren er splittet af, gået efter og vasket og blokken er blevet malet selvom jeg nok ikke bruger den alligevel. Blokken på B234F er anderledes end B230, og for mit vedkommende betyder det, at jeg ikke har mulighed for at flytte strømfordeleren et andet sted hen på den nuværende blok. Den sidder pt på bagsiden af topstykket som på de nyeste 8V motore, og der er der ikke plads til den uden at man bygger brandvæggen i bilen om. Det kunne jeg også gøre, men jeg vil helst ikke. Løsningen på det problem er at jeg finder en B230-blok og bygger på, og det er det jeg pønser på nu.
Ellers skal motoren op og stå lodret. Dvs. at jeg monterer et bundkar fra en B20'er og bygger oliepumpen om. Pladsen på indsugningssiden af topstykket er trang, så der bliver bygget en speciel indsugningsmanifold. Udstødningsmanifolden er selvfølgelig også speciel, men den er noget nemmere at gå til.

Her er lidt stemningsbilleder og projektet kommer til at forløbe fra nu og indtil foråret hvor bilen forhåbentlig er ude og køre med den nye motor!
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Enjoy
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Projekt: B234

Indlægaf Hovn » søn maj 06, 2012 22:07 pm

:D
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf teamdunk » man maj 07, 2012 9:12 am

er det ikke bedre at kører med fordeler løs tænding eks. med mega squirt..

en tænding som er standard kan ikke være på siden motoren så skal der noget underligt fordeler dæksel til, da den kommer til at side inde under topstykket

har også set andre der har kortet lidt af selve huset på tændingen så den bedre kunne være der..
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4281 Gørlev

Indlægaf Ingemann » man maj 07, 2012 13:31 pm

teamdunk skrev:er det ikke bedre at kører med fordeler løs tænding eks. med mega squirt..

en tænding som er standard kan ikke være på siden motoren så skal der noget underligt fordeler dæksel til, da den kommer til at side inde under topstykket

har også set andre der har kortet lidt af selve huset på tændingen så den bedre kunne være der..

Det er jeg klar over! Indtil videre gider jeg ikke have speciel motorstyring på. Overvejede en Motronic 2.8 fra Opel C20XE, men om det er meget nemmere ved jeg ikke..
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Bronco » man maj 07, 2012 15:32 pm

Først vil Jeg sige at Jeg rigtig godt kan lide dine tanker omkring dit projekt. Men så har Jeg lige nogle spørgsmål: Feks. ang det med tændingen, altså Jeg ville heller aldrig ændre på torpedopladen, Jeg har set flere eksempel på dette og det ser helt forfærdeligt ud. Men min tanke/ide/forslag er kunne man evt ikke blot rykke motoren lidt frem istedet ?? En anden ting ? Har Jeg forstået dig ret så vil du køre med indsprøjt.? i den henseende er Jeg jo så måske en tak ældre end dig for Jeg ville helt klart montere motoren lodret (det er bare så smukt) og så putte 2 dobb. karburatorer på den. Det vil i den sidste ende også være den absolut nemmeste løsning, efter min mening.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf teamdunk » man maj 07, 2012 21:51 pm

havde engang også købt mig en 234f jeg havde en plan om skulle i min da værende 242, men droppede projektet da det ville blive for besværligt med tændingen...

smed en B21ET i stedet for det var nemmere..

kan godt li dit projekt, har også gernet ville bygge en 234 med en del flere hk på sug..hvordan ser tids planen ud med hele bilen... er den kører klar til sommer?
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » man maj 07, 2012 22:27 pm

Bilen kører i sommer - med den B20 jeg byggede for nogle år siden.
Det går bestemt ikke opgaven nemmere at lave den med kaburator! Der er absolut ingen plads på den side af motoren, når den står lodret, som den skal. Jeg er blevet kedelig på det punkt. Jeg gider ikke kaburatore mere.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf teamdunk » tirs maj 08, 2012 11:31 am

det er nok heller ikke den store effekt at hente og så skal det justeres :?

har du fået kigget på manifolden? hvordan du vil lave den?
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tirs maj 08, 2012 11:51 am

teamdunk skrev:det er nok heller ikke den store effekt at hente og så skal det justeres :?

har du fået kigget på manifolden? hvordan du vil lave den?

Jeg har gået og tænkt i den, og har nok regnet ud hvordan det skal laves. Det bliver den originale manifold, der bliver modificeret og brugt delvist. Det er lidt svært at forklare på tekst, men den kommer ikke til fylde meget!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf teamdunk » ons maj 09, 2012 11:33 am

havde en bekendt der havde en 144 med lodret B230F der fyldte manifoldet ikke mere end 20cm i bredden
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » ons maj 09, 2012 11:57 am

En 16V-top er også meget breddere! Der er ikke 20cm fra toppen og hen til bremseforstærkeren. Jeg bliver højst sandsynligt nødt til at sætte en mindre i for at få plads.
Der er en svensker her, som bygger noget, der illustrerer meget fint hvad jeg mener.
Billede
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf teamdunk » ons maj 09, 2012 12:07 pm

er det ikke det samme med 140 som 240 vor sprøjt motorer kører med mindre diameter på bremse forstærkeren..

kan godt se det kan knibe lidt med pladsen :?
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Bronco » ons maj 09, 2012 13:49 pm

Ang. bremseforstærker har Jeg set en meget kreativ løsning på nettet, her var trykstangen forlænget ca. 40 cm så forstærkeren sad så langt fremme at den ikke var ivejen længere, effektivt men ikke kønt.
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Ingemann » ons maj 09, 2012 18:50 pm

Bronco skrev:Ang. bremseforstærker har Jeg set en meget kreativ løsning på nettet, her var trykstangen forlænget ca. 40 cm så forstærkeren sad så langt fremme at den ikke var ivejen længere, effektivt men ikke kønt.

Aldrig i livet!! Det er en lorte-løsning!
Løsningen er bundmonterede pedaler inde i kabinen, ingen bremseforstærker eller en bremseforstærker fra fx en Nissan Micra eller tilsvarende.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Ingemann » ons maj 23, 2012 18:28 pm

Så skiftede jeg lidt mening omkring blokken!
Jeg fik fat i en B230-blok fra en 240, som har strømfordeler monteret ude foran. Det ser jeg som en bedre løsning end løsningen med at ændre i brandvæggen!
En god afvaskning og en klat maling gør underværker!
Billede
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Næste

Tilbage til Bilgalleri