Motoren kommer fra en 740GLT, og har gået 291.000km. Holder rigtig fin kompression inden adskillelse.
Hele tanken med projektet er, at den skal monteres i min 142. Den holder sig indenfor de øvre grænser, som Volvo har foreskrevet til bilen, og det gør, at jeg holder mit på det tørre hvad angår loven. Samtidig opnår jeg en del ting i forhold til hvad jeg har med den nuværende motor. Standard laver motoren 159hk, og det i sig selv er ganske fornuftigt til 1125kg bil. Jeg laver ikke særligt meget om på motoren, men den bliver nuldret lidt i kanterne, når man nu er i gang (for dumt at lade vær). Derudover får jeg en bedre økonomi end med den nuværende motor og samtidig også en meget mere stabil motor, som starter hver gang og kører rigtigt uanset om det er 30 grader eller -10, og med årene er det nu en gang sådan nogle ting der tæller. Jeg kører ikke så mange km om året i bilen, men dem jeg kører vil jeg gerne nyde! Samtidig får jeg også ca. 30hk mere end jeg har nu og ikke mindst en bil med en motor, som man ikke ser særligt tit. Ofte bliver de ombygget til turbo, og den vej har jeg ikke tænkt mig at gå.
Status pt er at motoren er splittet af, gået efter og vasket og blokken er blevet malet selvom jeg nok ikke bruger den alligevel. Blokken på B234F er anderledes end B230, og for mit vedkommende betyder det, at jeg ikke har mulighed for at flytte strømfordeleren et andet sted hen på den nuværende blok. Den sidder pt på bagsiden af topstykket som på de nyeste 8V motore, og der er der ikke plads til den uden at man bygger brandvæggen i bilen om. Det kunne jeg også gøre, men jeg vil helst ikke. Løsningen på det problem er at jeg finder en B230-blok og bygger på, og det er det jeg pønser på nu.
Ellers skal motoren op og stå lodret. Dvs. at jeg monterer et bundkar fra en B20'er og bygger oliepumpen om. Pladsen på indsugningssiden af topstykket er trang, så der bliver bygget en speciel indsugningsmanifold. Udstødningsmanifolden er selvfølgelig også speciel, men den er noget nemmere at gå til.
Her er lidt stemningsbilleder og projektet kommer til at forløbe fra nu og indtil foråret hvor bilen forhåbentlig er ude og køre med den nye motor!

Enjoy