Long time no news......
Mit problem løste sig selv - da fejlen simpelthen blev "væk"
Det troede jeg i al fald i et par måneder til den kom igen for en tid siden
Har så håbet på at lykken stod mig bi og at den ville forsvinde igen nu her da vognen står for sit 6-års syn - men nej lampen lyste stædigt hver gang bilen blev startet - øv.
14.000 + moms og montage for en ny "DEM" boks er godt nok en sjat at betale for en lille blikæske som vejer maks 300 gr afmonteret.
Ifm mit første "nødråb" til VOLVOSNAK om sagen fik jeg kontakt til Klågem - og sendte ham en ny PM om han havde et råd......
Han var frisk og vi fik "blikæsken" afmonteret og kigget efter med lup - så meget fin ud - ingen korrosion, ingen olielækage fra sensorer (trykvagt) kun en svag raslen som var der nogle "sandkorn" indeni.......
What to do nu - bestille en boks som værkstedet mente - eller "engineere" videre.
Valgte det sidste - kunne ikke tabe noget andet end lidt tid......
Klågem kendte én som "kunne" elektronik og ville kigge på blikæsken i weekenden hvor der skulle en dåseåbner på den.
Startede dog med at checke "hvad" der kom ud af signaler (strøm) fra dåsen til en oliepumpe som sidder lige nedenunder.
Jo ganske rigtigt kom der 13,5V et kort øjeblik fra start og til fejlmelding bliver sat - så falder det til lidt over 0 (spøgelsesstrøm kaldte han det vist nok ....)
Nå så, - rigge et batteri til for at se om pumpen kunne køre med direkte fødning
Nope, - ingen reaktion - Klågem havde doktor stetoskopet på ( = lang skruetrækker )
Tænke tænke - kan det så være pumpen i stedet for DEM-boksen
Tja, valgte i hvert fald at lade blikæsken sidde og fik bestilt en ny pumpe, og filter samt ny olie - da det jo ville løbe af systemet.
For en sikkerheds skyld også en trykvagt.
Kørte så igen idag op til Klågem - for at få slagtet pumpen
Krævede så lige at kardan blev løsnet for at flange på diff. kunne trækkes af - ellers kunne pumpe ikke demonteres.
Det var forudset og en ny pakdåse indkøbt også
Skrue, skrue, og vupti så var pumpen ude - så fin ud, næsten som ny - og olien heller ikke slem, kun let farvet ikke direkte sort og "føltes" rimeligt ren.
Mærkeligt med den pumpe - nå men død var den jo - så "kappen" kom af så man kunne se el-motoren.
Nå-da-da- lidt olie kom der ud af samlingerne og virkede generelt fedtet - så det var sikkert en pakning (o-ring) på akslen som havde lækket og taget livet af den.
Filterskift nu da der var bedre plads med pumpe ude - det så heller ikke slemt ud.
Påfyldningsskrue ud så der kom luft til det sidste olie at løbe ud.
I med ny pumpe - skifte pakdåsen på diff for en sikkerheds skyld nu da den var indkøbt - fylde med olie.
Slette fejlkoder (DEM 0006 - BCM 0095)
Starte - hurra - pumpe kører - ingen fejlmelding
Prøvekørsel - success - gruset sprøjter nu igen op fra baghjulene når der er bid
Hvad kan man så lære af dette
Man skal lytte til hvad kloge mennesker siger (på Volvosnak ) og ikke bare punge ud fordi et værksted har koblet komputer til ens bil.
Der er for mange derude som kun kan skifte de dele som fejlkoderne siger - uden at tænke tingene igennem.
Nuvel - der er jo selvfølgelig heller ingen som vil betale en mekaniker på et værksted for at gå i tænketank ........
....... men, hvis jeg havde lyttet til mit værksted og skiftet "blikæsken" først - havde det sikkert lydt sådan : Desværre din pumpe er også defekt - det bliver lige ekstra 3.500 + moms og montage for den oveni.
Det betyder nu at jeg lige har "fundet" pengene til sommerferien - da jeg vel reelt har sparet 14.000 + moms og montage til en DEM boks.
Stor tak til Klågem for hans vid - og assistance.
Han skiller sikkert pumpen ad for at se hvad der var galt ....... (han kan slet ikke la' være...)
PS - Har forøvrigt en helt ny sensor (trykvagt) til salg nu - fik ikke brug for den