Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Polarbjørn » tirs maj 22, 2012 23:55 pm

Long time no news......

Mit problem løste sig selv - da fejlen simpelthen blev "væk" :!:
Det troede jeg i al fald i et par måneder til den kom igen for en tid siden :cry:

Har så håbet på at lykken stod mig bi og at den ville forsvinde igen nu her da vognen står for sit 6-års syn - men nej lampen lyste stædigt hver gang bilen blev startet - øv.

14.000 + moms og montage for en ny "DEM" boks er godt nok en sjat at betale for en lille blikæske som vejer maks 300 gr afmonteret.

Ifm mit første "nødråb" til VOLVOSNAK om sagen fik jeg kontakt til Klågem - og sendte ham en ny PM om han havde et råd......

Han var frisk og vi fik "blikæsken" afmonteret og kigget efter med lup :?: - så meget fin ud - ingen korrosion, ingen olielækage fra sensorer (trykvagt) kun en svag raslen som var der nogle "sandkorn" indeni.......

What to do nu - bestille en boks som værkstedet mente - eller "engineere" videre.
Valgte det sidste - kunne ikke tabe noget andet end lidt tid......

Klågem kendte én som "kunne" elektronik og ville kigge på blikæsken i weekenden hvor der skulle en dåseåbner på den.
Startede dog med at checke "hvad" der kom ud af signaler (strøm) fra dåsen til en oliepumpe som sidder lige nedenunder. :idea:
Jo ganske rigtigt kom der 13,5V et kort øjeblik fra start og til fejlmelding bliver sat - så falder det til lidt over 0 (spøgelsesstrøm kaldte han det vist nok ....)

Nå så, - rigge et batteri til for at se om pumpen kunne køre med direkte fødning :?:
Nope, - ingen reaktion - Klågem havde doktor stetoskopet på ( = lang skruetrækker :lol: )

Tænke tænke :? - kan det så være pumpen i stedet for DEM-boksen :!:

Tja, valgte i hvert fald at lade blikæsken sidde og fik bestilt en ny pumpe, og filter samt ny olie - da det jo ville løbe af systemet.
For en sikkerheds skyld også en trykvagt.

Kørte så igen idag op til Klågem - for at få slagtet pumpen :evil:
Krævede så lige at kardan blev løsnet for at flange på diff. kunne trækkes af - ellers kunne pumpe ikke demonteres.
Det var forudset og en ny pakdåse indkøbt også :wink:

Skrue, skrue, og vupti så var pumpen ude - så fin ud, næsten som ny - og olien heller ikke slem, kun let farvet ikke direkte sort og "føltes" rimeligt ren.
Mærkeligt med den pumpe - nå men død var den jo - så "kappen" kom af så man kunne se el-motoren.
Nå-da-da- lidt olie kom der ud af samlingerne og virkede generelt fedtet - så det var sikkert en pakning (o-ring) på akslen som havde lækket og taget livet af den.

Filterskift nu da der var bedre plads med pumpe ude - det så heller ikke slemt ud.
Påfyldningsskrue ud så der kom luft til det sidste olie at løbe ud.
I med ny pumpe - skifte pakdåsen på diff for en sikkerheds skyld nu da den var indkøbt - fylde med olie.

Slette fejlkoder (DEM 0006 - BCM 0095)

Starte - hurra - pumpe kører - ingen fejlmelding :D :D :D :D

Prøvekørsel - success - gruset sprøjter nu igen op fra baghjulene når der er bid :lol: :lol: :lol: :lol:

Hvad kan man så lære af dette :?:

Man skal lytte til hvad kloge mennesker siger (på Volvosnak :D ) og ikke bare punge ud fordi et værksted har koblet komputer til ens bil.
Der er for mange derude som kun kan skifte de dele som fejlkoderne siger - uden at tænke tingene igennem.

Nuvel - der er jo selvfølgelig heller ingen som vil betale en mekaniker på et værksted for at gå i tænketank ........
....... men, hvis jeg havde lyttet til mit værksted og skiftet "blikæsken" først - havde det sikkert lydt sådan : Desværre din pumpe er også defekt - det bliver lige ekstra 3.500 + moms og montage for den oveni.

Det betyder nu at jeg lige har "fundet" pengene til sommerferien 8) - da jeg vel reelt har sparet 14.000 + moms og montage til en DEM boks.

Stor tak til Klågem for hans vid - og assistance.

Han skiller sikkert pumpen ad for at se hvad der var galt ....... :P (han kan slet ikke la' være...)

PS - Har forøvrigt en helt ny sensor (trykvagt) til salg nu - fik ikke brug for den :mrgreen:
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Volvo siden 78´ (121 B20A / 164 B30A / 244 B23A / 940 Turbo / V70 140 / XC90 D5 aut 185)

Polar siden 85´ (470 / 570 / 550GLE / 590GLE / 520CTH)
Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs sep 28, 2010 19:49 pm
Geografisk sted: Nibe

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Claus » ons maj 23, 2012 2:12 am

Hej
Det er dejligt at høre at der er ildsjæle som brænder for vores fælles interesse.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Ulrik Friis » ons maj 23, 2012 8:01 am

Succeshistorier ka' vi ik' få nok af. Keep them coming! Vi kipper med flaget for Klågem!
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Klågem » ons maj 23, 2012 22:17 pm

Jeg Takker for de fine ord Polarbjørn.
Jeg sætter lige nogle billeder ind så alle kan se hvad problemet va. Og ja. Jeg har splittet pumpen ad. Jeg kunne ikke lade væ´r :roll:
Billede
På dette foto har jeg taget hætten af pumpen, og kunne tydelig se at den var vædet i olie.
Billede
Her ser man toppen af elmotoren. Og der ses det at støv og olie er blandet sammen med kontaktfladerne.
Billede
Filteret på pumpen er afmonteret. Bemærk hvor rent det er.
Billede
Her ses tandhjulspumpen som heller ikke fejler noget.
Billede
Pumpehuset
Billede
Elmotoren med aksel til pumpen.
Billede
Pakdåsen som er skyld i det hele.
Billede
Og her er elmotoren indvendig.
Billede
Og endnu et indvendig fra.

Jeg syntes godt nok at det er rystende at et værksted kan bonge PB for gennemmåling af ledninger og så bare sige at styreboksen til 4-hjulstrækket er defekt. Hvis de bare havde læst lidt på lektien og kigget i Vadis ville de kunne måle at der kom strøm ud af styreboksen. Og at pumpen fik strøm uden at køre.

Jeg må da indrømme at jeg er lidt stolt over at kunne lave PB´s bil uden at ruinere ham.
Lidt kongelig må man vel have lov at være. :lol:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf johqui » ons maj 23, 2012 23:05 pm

Godt gået og godt arbejde. Det var meget værdifulde informationer.

Jeg skal ved næste service have efterset og målt min styreboks (Antiskridsikring - service påkrævet, fejlkode DEM-000B forkert værdi i olietryk "Öldruck ferhlerhaft Wert"
og BCM-0095 kommunikation mellem styringsenheder, kommunikationsproblemer med DEM "Kommunikation zwischen Steureungseinheiten, Kommunikationsprobleme mit DEM. Værkstedet mener, at det kan være boksen eller bare en løs forbindelse. De vil gerne have bilen et par timer, så jeg håber, at de gør deres arbejde ordentligt. Men nu ved jeg jo heldigvis det med pumpen.
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: lør aug 07, 2010 15:29 pm
Geografisk sted: 6000

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Klågem » ons maj 23, 2012 23:21 pm

johqui skrev:Godt gået og godt arbejde. Det var meget værdifulde informationer.

Jeg skal ved næste service have efterset og målt min styreboks (Antiskridsikring - service påkrævet, fejlkode DEM-000B forkert værdi i olietryk "Öldruck ferhlerhaft Wert"
og BCM-0095 kommunikation mellem styringsenheder, kommunikationsproblemer med DEM "Kommunikation zwischen Steureungseinheiten, Kommunikationsprobleme mit DEM. Værkstedet mener, at det kan være boksen eller bare en løs forbindelse. De vil gerne have bilen et par timer, så jeg håber, at de gør deres arbejde ordentligt. Men nu ved jeg jo heldigvis det med pumpen.
Johnny

Pumpen kan du hurtigt selv kontrollere.
Du piller stikket af på styreboksen under bilen. Og sætter 12V til pumpen. Så skal den køre. Gør den ikke det. Så er det en ny pumpe.
Lavt olietryk kan være et stoppet filter. Der sidder 2. Et på pumpen som man kan vaske. Og så sidder der et papirfilter inde i koblingen. Det sidder lige over pumpen. Ellers kan det være din trykventil som ikke virker. Den har PB en helt ny af som han vil sælge. Det tager ca. 10 min. at skifte trykventilen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf johqui » ons maj 23, 2012 23:37 pm

Tak for info :)
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: lør aug 07, 2010 15:29 pm
Geografisk sted: 6000

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf oakey » tors maj 24, 2012 10:51 am

Jeg kan kun sige som Johnny: Godt gået Klågem.
Hvad var det koksgrå snask i fandt ved kommutatoren i pumpen og hvor kom det fra?
En dårlig pakning, eller?

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Polarbjørn » tors maj 24, 2012 17:36 pm

JA - nogen gange betaler det sig at være skeptisk og en smule stædig :lol:

Det sorte snask må jo være en blanding af det meget tynde AOC olie og så støv fra de meget slidte kul i el-motoren - det ene kul ser ud til at være helt væk på Klågem's billede.

Man må huske på at jeg har kørt et års tid med en pumpe som har været on-off i funktion (hvis man skal tro på fejlmelding).

Nu har jeg snakket med flere af mine campingvenner her i de par dage som er gået siden rep. - og én "mindede" mig om en gang for endnu længere tid siden hvor jeg holdt i en lavning med CV bagpå og hvor forhjulene bare spandt rundt i det regnvåde græs.

Dengang troede jeg bare det var fordi DSTC ikke var koblet ud - og for ikke at ødelægge mandens plænegræs yderligere så kom der en Toyota LC og kørte CV på plads.
Fik nemlig ingen meldinger om fejl dengang - og som skrevet så har fejlen også periodevis i mellemtiden været væk - så måske der har været on-off på pumpen i snart to år :shock:

Med alt det sorte "snask" indeni må det være læææænge siden el-motoren har virket.

God pinse til alle - jeg skal ud og pakke CV op til i morgen ..................
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Volvo siden 78´ (121 B20A / 164 B30A / 244 B23A / 940 Turbo / V70 140 / XC90 D5 aut 185)

Polar siden 85´ (470 / 570 / 550GLE / 590GLE / 520CTH)
Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs sep 28, 2010 19:49 pm
Geografisk sted: Nibe

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Klågem » tors maj 24, 2012 23:22 pm

oakey skrev:Jeg kan kun sige som Johnny: Godt gået Klågem.
Hvad var det koksgrå snask i fandt ved kommutatoren i pumpen og hvor kom det fra?
En dårlig pakning, eller?

oakey

grunden til at det hele var sovset ind var pakdåsen i pumpehuset på billede 5 og 7 der var utæt. så er olien rendt ind i el motoren og har virket som bindemiddel for støv fra kul. det er så alt det slam som man kan se på de andre billeder.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Nomac » tors maj 24, 2012 23:44 pm

Respekt og hatten af for klågem!

Godt gået :)
S60 2,4 - 140 HK - man. gear - årgang 2002 - BLP 890 HU

Billede
Brugeravatar
Nomac
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: tirs mar 01, 2011 19:47 pm
Geografisk sted: Marstal

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf johqui » søn feb 16, 2014 0:34 am

Lige en opdatering herfra, da jeg nu er sikker på, at mit problem også er løst. En lidt sen opdatering, men jeg måtte lige vente til jeg havde været nede i Alperne, før jeg var helt sikker,
Jeg havde også problemer med jævnlige frakoblinger og fejlmelding af awd og mit værksted kunne ikke nøjagtigt lokalisere fejlen. De skiftede et par sensorer, men det hjalp ikke.
Efter at Klågem havde fundet og afhjulpet fejlen hos Polarbjørn, bad jeg simpelthen mit værksted om at skifte både hydraulikpumpen, filtret og olien, hvilket de så gjorde. Det var også først der, at værkstedet fandt ud af, at der kunne skiftes olie i pumpen. De indrømmede ærligt, at de ikke havde ret store erfaringer i reparationer i awd.
Nu har jeg kørt i over et halvt år uden den nævnte fejlmelding og lige været i Alperne og kørt opad på lange og stejle glatte veje i 3 kvarter i træk uden frakobling og fejlmelding af awd, så nu tør jeg godt sige, at problemet er løst.
Jeg kunne muligvis have nøjes med at få skiftet olien og filtret. Men det ville koste lang tid, og hvis det så ikke havde hjulpet, skulle de derind igen.
Så Klågem har en kasse øl til gode. Jeg kommer ind imellem til Nordjylland.
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: lør aug 07, 2010 15:29 pm
Geografisk sted: 6000

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Klågem » søn feb 16, 2014 10:57 am

johqui skrev:Lige en opdatering herfra, da jeg nu er sikker på, at mit problem også er løst. En lidt sen opdatering, men jeg måtte lige vente til jeg havde været nede i Alperne, før jeg var helt sikker,
Jeg havde også problemer med jævnlige frakoblinger og fejlmelding af awd og mit værksted kunne ikke nøjagtigt lokalisere fejlen. De skiftede et par sensorer, men det hjalp ikke.
Efter at Klågem havde fundet og afhjulpet fejlen hos Polarbjørn, bad jeg simpelthen mit værksted om at skifte både hydraulikpumpen, filtret og olien, hvilket de så gjorde. Det var også først der, at værkstedet fandt ud af, at der kunne skiftes olie i pumpen. De indrømmede ærligt, at de ikke havde ret store erfaringer i reparationer i awd.
Nu har jeg kørt i over et halvt år uden den nævnte fejlmelding og lige været i Alperne og kørt opad på lange og stejle glatte veje i 3 kvarter i træk uden frakobling og fejlmelding af awd, så nu tør jeg godt sige, at problemet er løst.
Jeg kunne muligvis have nøjes med at få skiftet olien og filtret. Men det ville koste lang tid, og hvis det så ikke havde hjulpet, skulle de derind igen.
Så Klågem har en kasse øl til gode. Jeg kommer ind imellem til Nordjylland.
Johnny

Godt at høre at du også er sluppet af med dit problem.
Du er så hjertelig velkommen.
Jeg har altid kaffe på kanden ;-)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf Pede66 » søn feb 16, 2014 12:06 pm

Dejlig tråd at læse.
Folk der hjælper hinanden.
:-)

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Antiskridsikring - service påkrævet ! ***Problem løst***

Indlægaf volvoc30 » tirs apr 26, 2016 11:57 am

Hej
Jeg har netop modtaget denne meddelse på min kones Volvo C30 1,6 benzin fra 2007 kørt 93.350 kilometer.
Er der en der har et bud på hvad det kan være på denne? Tænker det der tidligere er skrevet om her på siden er på AWD modeller.
volvoc30
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs apr 26, 2016 11:52 am

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster

cron