Hej
Jeg har en V70 II 2.5T fra 2008.
Jeg er ved at irritere mig grundigt over den speederrespons, der er i bilen og har tænkt mange gange på, om det virkelig er meningen. Jeg har haft Bilias mekaniker til at køre en tur, men den måde som han filede på koblingen gjorde, at symptomet udeblev.
Problemet er:
Ved ganske almindelig igangsætning, hvor man kobler til samtidig med stille og rolig gasgivning og altså ikke øger omdrejningerne nævneværdig inden, at der er koblet til, så sker der det, at ligeså snart omdrejningerne øges til lidt over tomgang, så springer bilen frem, fordi omdrejningerne meget pludseligt øges. Jeg kan IKKE lave en blød og almindelig start uden, at jeg nærmest er overforsigtig og risikerer, at alt og alle bag mig bliver utålmodig. Bilen accelererer kraftigt lige indtil ca 2000 o/m, hvor den så accelerer normalt i forhold til speedertrykket. Det er som om, at det er on/off i den første centimeter af speedervandringen og fra tomgang til lidt over tomgang. Der er jo ganske meget moment i sådan en motor, så virkningen er ret så kraftig (medmindre jeg laver Bilia mekanikerens fedte-start.
Herudover oplever jeg, at der er små "udsættere", når jeg accelererer - dette er hele vejen op gennem registeret. Når bilen er kold, føler jeg, er at den går decideret ujævnt ved neutral gas. Ved 120.000 km service for 2 måneder siden fik jeg nye tændrør hos Volvo Hillerød.
Jeg har tænkt lidt over, om noget af det kan skyldes turborelaterede ting - med åbent vindue, kan jeg meget tydeligt høre turboens hvislen ved acceleration. Det synes jeg ikke jeg har oplevet ved eks. Saab Turbo (slet ikke nær så meget).
Bilia sagde mht. ujævn motorgang, "at det gør de bare" (?). Men det nægter jeg simpelthen at tro på....
Nogen der kan give lidt input??
Tak
Søren