Råd om køb af V70....

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Råd om køb af V70....

Indlægaf Cringvig » søn jun 10, 2012 18:45 pm

Hej alle

Jeg ved det har været op før men jeg har lige brug for nogle råd ang. køb af V70.
Indtil nu har vi haft en Peugeot 207 SW 1.6HDi med fornuftigt moment motorstørrelsen taget i betragtning og jeg havde egentlig bestemt mig for en 140 eller 170HK men er nu kommet i tvivl om man bliver træt af momentet eller mangel derpå i længden.
Skulle man købe en 2.5T med flere kilometer på tælleren eller betale mere for en yngre model.
Prisen er jo ca 50.000kr mere for en turbo men set over de mange år jeg har planer om at have den så er det måske godt givet ud.
Jeg skal ikke ræse men dog trække en bådtrailer rundt på ca 1100kg og måske med tiden en som er tungere.
Dette er en af grundene til at skifte den franske ud da det kun måtte have 1150kg på krogen.

Dog har jeg ikke et pengetræ i baghaven.... :) Så her er hvad jeg har på hånden

V70 som kommer ind sidst på ugen og som jeg ikke har set standen på.
Det er en 2.4 140Hk
2007 model indregistreret sidst i 2006
1 ejer
98.000km
Alle service hos Volvo
Manuel gear
Fart pilot
Træk
Sort læder.
Sølv grå
Pris 170.000kr

Så har jeg været at se på en idag.

2.5T fra 2005
2 ejere
179.000km.
Automat/tronic
Fart pilot
Alarm
Benzinfyr
Sort læder med sølv paneler
Sølv grå
MEGET velholdt både inde og ude.
Ved sidste store service fik den:
Nye bremser hele vejen rundt.
Ny servo pumpe.
Ny tandrem
Ny vandpumpe.
Skyllet gearkassen.
Pris 169.000

Hvad mener I, alle input modtages med tak.

Mvh
Chris
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Odense C

Re: Råd om køb af V70....

Indlægaf Cringvig » søn jun 10, 2012 19:14 pm

Glemte at informere om at vi ikke har det store kørsels behov ca 10.000km om året og bruger ikke bilen til hverdag.
Dog gider jeg ikke rode i den hele tiden og ønsker ikke regninger som på en Fransk bil :)
Den 2.5T brugte en halv liter olie på 8000km er det normalt ?

Mvh
Chris
Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf asterix » søn jun 10, 2012 21:06 pm

Hej.
Jeg går faktisk med nogenlunde samme overvejelser dog kun i forhold til 140hk eller 170hk. Der ikke mange 170hk biler, der det fordi de var dyre i anskaffelse eller er det fordi de minder meget om hinanden i kørestil. Så vidt jeg kan se er der forskel på tophastighed hvad jeg ikke får brug for, samt i 0-100 tid, men jeg er mere intersseret i om der er godt moment ved lave omdrejninger. Er der evt nogen der ved hvor der kan findes momentkuver på de motore. Kan en 140hk lovligt chippes eller er det bedere at købe en 170hk. Jeg ønsker at have mulighed for at udnytte træktøjet til maks (1800kg) derfor interessen for moment og momentkurverne på de forskellige motore og ikke bare et maks moment på et givent tidspunkt.

Mvh Asterix (FK)
asterix
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Cringvig » søn jun 10, 2012 21:28 pm

Hej

Jeg har prøvet både 140HK og 170HK, de 10-20Nm der er i forskel kan jeg ikke mærke og momentet ligger lavere på 140 end i 170.
Snakkede med Hessteknik som sagde det var spild af penge at lave en 140 om til 170.
Tror først man kan afgøre det når man har prøvet at køre med vægt på krogen.

Hvis jeg havde besluttet mig for en uden turbo havde jeg intet imod at gå efter 140HK udgaven.

Har været og se på en del biler men det undrer mig de er så slidte i kabinen dog undtaget af den jeg så idag.
Vi snakkede om det var kendt med fusk på tælleren eller det er fordi det er leasing biler og lign ?

Hvad har I andre af oplevelser omkring dette ?

Mvh
Chris
Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf asterix » søn jun 10, 2012 22:26 pm

Ok tak for insparket.
Jeg syntes at forsikringerne godt kan tage lidt hårdt fat hvis man vælger en turbo udgave. Det er blandt andet derfor jeg vælger turbo udgaven fra samt dårligere benzin økonomi. For mig handler det om at få en god Volvo der kan klare det daglige behov samt at kunne klare at bære en lidt tungere last.
Jeg ved fra andre bilmærker at motore der ummidelbart ligner hinanden i data kan være vidt forskellige så derfor mit spørgsmål. Nå ja jeg har helt glemt at byde dig velkommen som Volvo køre Cringvig :D Jeg har kørt volvo siden 1994 og har aldrig været i tvivl om det er det rigtige :D :D

Ang fusk med tælleren så har jeg da jeg købte den sidste Volvo fået udlæst hvad motorstyringen havede logget. Jeg mener at det ligger i motorstyringen og det kan gøres med en tester, derfor vil jeg ikke være bange for fusk, hvis det bliver kontrolleret inden køb.

Jeg leder stadig efter momentkurver på 140hk, 170hk og så turbomodellerne, for at kunne sammenligne.

Mvh ASterix (FK)
asterix
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf ivor » man jun 11, 2012 7:22 am

Hej
Nu nævner du forsikringspriser.
Det kunne være interessant hvis alle der er tilmeldt dette forum skriver ind og oplyser hvad de betaler, model osv.
Der blev lavet en undersøgelse for nogle år siden på: http://www.volvovo240.dk.

Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf johqui » man jun 11, 2012 17:46 pm

Ang. forsikringer. For to år siden stod jeg og skulle vælge mellem mellem V70 D5 AWD og XC70 D5. Det selskab, som jeg havde, ville slet ikke forsikre XC 70. Jeg prøvede et andet. Der var XC 70 væsentlige dyrere end V70 AWD. Begrundelse: XC 70 er en 4-hjulstrækker i forsikringsverdenen.
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 6000

Indlægaf Kingo » man jun 11, 2012 20:31 pm

Se evt. Kurver på hhv 140hk og 140hk optimeret til 188hk med bsr sæt: http://www.bsr-tuning.dk/produkter/t645/

Jeg læste et indlæg et sted (DCU camping forum?) hvor en var meget begejstret efter bsr optimering - han skrev vist den var bedre til at trække campingvogn.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Claus » tirs jun 12, 2012 12:54 pm

Hej Chris
Jeg kan kun anbefale en turbomodel med lavtryksturbo.
Vil man sætte en BSR på den kommer der mange kræfter ud af den.

Men hvad kan du så bruge dem til, et slæbested som er meget skrå kan selv ikke 140 hk stå fast så 170 , 200 eller mere hjælper ikke.
Hvis det skal være en V70 bør du overveje en AWD eller en CX70
En anden mulighed ville være en 940 med baghjulstræk den kan også komme op (ned mintre du er kommet så langt ned, at slæbestedet er feddet)
940 giver også stor køre glæde, og den fås også uden man behøver et pengetræ.

Hvis du tager konen med på råd så ender det nok med en balingo/partner :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kingo » tirs jun 12, 2012 16:55 pm

Claus, hvis en 207 kan komme op af slæbestedet, bør en v70 140 hk så ikke også kunne gøre det samme på samme (normale) slæbested?
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » tors jun 14, 2012 18:09 pm

Hej Kingo
Som jeg også skriver er det lige gyldigt om den har 140 hk eller 250hk problemet er forhjulstrækket.
Jeg har hængt på et slæbested med min S70 193hk og 800 kg på krogen og kunne ikke komme op da bilen ikke kunne stå fast.
Jeg fik et knæk i stoltheden en gang vi var på Urhøjgård camping og skulle op af bakken på grusvejen og måtte opgive da den bare gravede huller.
Samtidig kom der en glad ejer af en 740 og en campingvogn på samme størelse og bare kørte op.
Jeg var lille da jeg fik fat i ham for at få ham til at trække mig op!! Nu har jeg firhjulstræk og ingen problemer.

Det var en lille historie fra det virkelige liv :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kingo » tors jun 14, 2012 20:11 pm

For nogen år siden lejede vi et hus i Toscana hvor der var en meget stejl grusnedkørsel - vi var afsted i en ford focus og jeg (store klovn....) bakkede den ned.
Den ville naturligvis ikke op igen og gravede huller i gruset og var på vej ned ad siden der var 3-4 meter ned... Jeg kørte med Goodyear Eagle F-1 - det gjorde absolut ikke problemet mindre ;) Jeg måtte bøje nakken og gå ned på den lokale bar og bed om hjælp - hjælpen kom hurtigt og med et smil - 1 stk.ældre fiat panda (OK - det var en 4x4;) ) og et tov gjorde at jeg blev trukket op på vejen og alle var glade - jeg kunne ikke lade vær at grine over at være blevet "reddet" af en fiat panda så stoltheden nåede ikke at blive berørt.

Jeg er stadig interesseret i at høre om du mener at den førnævnte 207'er ville kunne have trukket din båd op det sted hvor din Volvo måtte gi op? Jeg synes det er meget rart at vide da jeg en dag håber at få overtalt fruen til at vi (jeg...) anskaffer en mindre motorbåd på trailer til fiskeri i Øresund - og det skal da med i ligningen hvis du siger at V70 er noget møg på et standard slæbested. Jeg troede egentlig at den var så næsetung at den burde kunne klare de samme ting som andre forhjulstrukne biler. (Jeg er lidt usikker på om de situationer fra det virkelige liv du beskriver, er lidt ud over det sædvanlige?)
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Cringvig » tors jun 14, 2012 20:48 pm

Hej alle

Først tak for indlæg, dejligt med respons.
Ang. 207 1.6hdi så trækker den egentlig fint men vs. Benzin så skal der lidt til at have samme moment.
Jeg bakker aldrig mere i end til fælgkanten på trailer og er altid kommet op ellers er det bare at knække så bilen holder skævt.
Samtidig 2 stopklodser under baghjulene bundet sammen med en snor som går over anhængertrækket så de følger med op.
Så glider man aldrig i :)

Nu til sagen :)
Jeg har jo fundet en V70 som jeg havde været ude at prøvekøre og den var rigtig fin og trak fornuftigt.
Dagen efter sendte jeg overkommandoen alene ud på en prøvetur og da hun kom tilbage lød svaret den V70 skal vi ha :)
Så hvis alt går efter planen henter vi den imorgen, lad mig høre jeres mening.

V70 2.4 T5
2005
118.000km
180.000kr
Mørkeblå
Crom på kofanger 
Spoiler
Xenon lys
Træk
Org Volvo alu fælge
Vinter hjul
Niveau regulering
Undervognsbehandlet i år
Nye bremser hele vejen rundt.
Tiptronic
Grå læderkabine med alu lister
Rti
Tlf
Hu 850
Alarm
Børnesæder
El sidespejle
Benzin fyr
Og alt det normale udstyr.

Bilen er den fineste vi har set både i kabine og ude.
FDM test viste kun at bagdækkene skulle skiftes inden længe. 
Fuld service bog
Købt og kørt i düsseldorf indtil 2010.
Har snakket med tidligere værksted og de har holdt den med olieskift på gearkasse osv.

Hvad mener I ?

Mvh
Chris

Ps. Vil fruen ha en berlingo så er der ikke noget at bygge et forhold på siger jeg bare.
Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Peter_C » tors jun 14, 2012 21:55 pm

asterix skrev:Jeg leder stadig efter momentkurver på 140hk, 170hk og så turbomodellerne, for at kunne sammenligne.

Mvh ASterix (FK)

Momentkurver: http://www.volvoclub.org.uk/tech/V70_August_2002.pdf

Cringvig skrev:Hej alle
Så hvis alt går efter planen henter vi den imorgen, lad mig høre jeres mening.

V70 2.4 T5
Hvad mener I ?

En T5 er en højtryksturbo. Den har uden tvivl kræfter nok, men hvis bilens primære formål er trækdyr, ville jeg mene en lavtryksturbo var mere egnet.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Cringvig » tors jun 14, 2012 22:01 pm

Hej Peter

Jeg er helt enig men så tit og langt trækker vi heller ikke, her på Fyn rammer vi jo hurtig vandet :)
Var det langture sydpå havde jeg gået efter diesel.
Den er faktisk billigere i grøn afgift end 2.5T
Og så syntes jeg ikke der er meget udstyr i de danske 2.5T

Mvh
Chris
Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger