Joker el. Sommer

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Joker el. Sommer

Indlægaf volvobrynk » man dec 17, 2012 15:07 pm

Hej

Klågem, du er og bliver en lyseslukker. Men erfaringer har vist at du ved hvad du taler om!

Jeg kan ikke se hvad der skulle være af problemmer mht. prisen/afgiften.
Jeg ser sådan her på det;

Jeg er udlært mekaniker, og arbejder som svejser. Så jeg kan bygge skroget selv.
Afgiften er på en veteranbil fastsat efter en nøgle, udfra en procentsats af bilens handels værdi ( eller nypris minus 30%, hvis de ikke handles) og så en grøn afgift udfra hvilke miljø klasse den falder i( a-f).
Så afgiften bliver, efter mit skøn, i omegnen af hvad man giver for en 140.

Så er der kun hvis der skal laves en form for test af svejninger, ultralyd/magneto-flux/røngent/penetrant. Men det kan jeg ikke forestille mig der skal, fordi det har ikke været procedure tidligere. Og man kan få den forhåndsgodkendt af ham der inspicere rammer og lign. for f-styr'et. Så det ikke er nogen tvivl om kvaliteten af svejningerne.
Andre bud/råd?
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Klågem » man dec 17, 2012 16:36 pm

volvobrynk skrev:Hej

Klågem, du er og bliver en lyseslukker. Men erfaringer har vist at du ved hvad du taler om!

Jeg kan ikke se hvad der skulle være af problemmer mht. prisen/afgiften.
Jeg ser sådan her på det;

Jeg er udlært mekaniker, og arbejder som svejser. Så jeg kan bygge skroget selv.
Afgiften er på en veteranbil fastsat efter en nøgle, udfra en procentsats af bilens handels værdi ( eller nypris minus 30%, hvis de ikke handles) og så en grøn afgift udfra hvilke miljø klasse den falder i( a-f).
Så afgiften bliver, efter mit skøn, i omegnen af hvad man giver for en 140.

Så er der kun hvis der skal laves en form for test af svejninger, ultralyd/magneto-flux/røngent/penetrant. Men det kan jeg ikke forestille mig der skal, fordi det har ikke været procedure tidligere. Og man kan få den forhåndsgodkendt af ham der inspicere rammer og lign. for f-styr'et. Så det ikke er nogen tvivl om kvaliteten af svejningerne.
Andre bud/råd?

Det er netop det sidste du skrev Jeg tænkte på.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Klågem » man dec 17, 2012 21:30 pm

Jeg har idag snakket både med min kollega og med vores support inde fra trafikstyrrelsen.
Som jeg har forstået dig vil du bygge en bil fra bunden. Altså en kopi af Joker. du vil selv lave et chassis og evt karrosse. Drivlinie har du så tænkt dig fra en ældre Volvo.
Problemet opstår hvis du ikke har en donerbil til at kopiere. Så skal det hele kontrolleres og testes. Rammen skal til Tyskland for at blive testet (ikke at jeg tvivler på dine evner som svejser eller mekaniker) men det koster nok 100KG at få rammen testet og godkendt i Tyskland. samtidig med bliver bilen registreret den 31-12 det år den bliver færdig (f.eks 2013) og så er det de regler der gælder for sikkerhed og miljø. Altså så får du problemer med miljø af en F.eks gammel B20 maskine. Abs airbag osv kommer du også til at slås med.
Men hvis du nu kunne få fat i tegningerne af Joker og så kopiere dem. Så har du en dansk donerbil. og den kan blive registeret som en gammel bil. Altså så slipper du for bøvlet med al den moderne teknik.
Jeg håber at det giver mening det korte referat som jeg fik fra vores support. Mailen er fortrolig og derfor kan jeg ikke smide den ind her :cry: .
Men jeg ville tage kontakt til trafikstyrrelsen og forklare dem om din ide. Så du ikke pludselig står med en flot bil som har kostet en bunke penge. Men som du ikke kan bruge til noget som helst.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf volvobrynk » ons dec 19, 2012 11:27 am

Jeg ville lave den præcis som den originale, ellers er den ikke det jeg vil have!

Jeg regner med at jeg vil gå efter at få mål og detaljer fra den originale. Jeg ville mene at hvis jeg byggede den som de havde gjort det, så burde det heller ikke være nogen tvivl om det er replika.

Men jeg går bare udfra at det var okay at bygge som "den gang".

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » ons dec 19, 2012 14:04 pm

volvobrynk skrev:Jeg ville lave den præcis som den originale, ellers er den ikke det jeg vil have!

Jeg regner med at jeg vil gå efter at få mål og detaljer fra den originale. Jeg ville mene at hvis jeg byggede den som de havde gjort det, så burde det heller ikke være nogen tvivl om det er replika.

Men jeg går bare udfra at det var okay at bygge som "den gang".

Det giver lidt mere mening.
Jeg ville tage en tur til nærum og få en god snak med Ole sommer. Han er en flink mand og vil sikkert gerne give dig nogle fif.. måske vil han også give dig nogle tegninger af bilen.
Intet er umuligt, hvis man har viljen.
Lad os høre hvad projektet ender med.
God fornøjelse.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf volvobrynk » tors dec 20, 2012 19:24 pm

Jeg går ud fra at der ikke er nogen herinde der kender til en adskilt joker billigt til salg eller ukomplet kørende?

Kan det virkeligt passe at der ikke er nogen herinde der har én, har haft én eller skruet på en? Eller måske bare kørt en, som kan byde ind med noget?
Det her må da være stedet for folk der syntes om dette?

Eller er det ved at blive et forum for biler med fejl-hjulstræk? :twisted:

Der er ikke nogen vej uden om, at tale med mesteren selv.
Men der sker ikke noget før jeg er kommet igang med min volv8 eller der er en der vil bytte med min 142 :( .

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tors dec 20, 2012 23:55 pm

Jeg har altid syntes at joker var en sjov bil! jeg kan godt lide speciale biler, så er det endnu sjovere med speciale biler bygget på volvo dele. :P

Men det er ikke noget man høre så meget om.

Er det brugt andet fra volvo end drivlinie og spedometer?
Ved man hvor alle syv er?
Hvordan køre den?

Er der nogen her inde der ejer én?

Der holder en hos Europcar i Hillerød som reklamebil - hvem ved om man kan få en prøvetur, har faktisk aldrig hverken spurgt eller tænkt på det?
Hvis du ser på den, kan du se mange volvodele - bla også forlygter og sådan fra 140-serien.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf volvobrynk » fre dec 21, 2012 14:29 pm

Hej

Ingemann - du og jeg ser nok det samme ;-) Jeg ønsker at vide noget om det man ikke kan se. :mrgreen:

Jeg var bare sikker på at der var nogle herinde der havde styr på det. Men det er åbentbart ikke så mange der kender til de biler, selvom det er volvo det meste, og volvo forhandler for resten 8)

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Sander » fre dec 21, 2012 20:21 pm

Ingemann - du og jeg ser nok det samme ;-) Jeg ønsker at vide noget om det man ikke kan se. :mrgreen:

Jeg var bare sikker på at der var nogle herinde der havde styr på det. Men det er åbentbart ikke så mange der kender til de biler, selvom det er volvo det meste, og volvo forhandler for resten 8)

Claus har da meldt tilbage at han har en forbindelse. Du sætter måske også en stor forventning. 7 biler lavet omk 72 73. Det jo ikke en stor udbredelse og der er jo ikke store tekniske konstruktioner, teknik mv. som gør den spændede. Og set i i lyset af prisen. Den kostede den det samme som en 145

her er lidt mere

http://www.a-c-d.dk/Danske%20vogne/bill ... r_1983.jpg

fra denne side

http://www.a-c-d.dk/Danske%20vogne/danske.htm

Her er en dansk klub hvor et medlem har en JOKER

http://www.dvk-loeve.dk/49634009
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf permand » fre dec 21, 2012 20:47 pm

Sander skrev:

Claus har da meldt tilbage at han har en forbindelse. Du sætter måske også en stor forventning. 7 biler lavet omk 72 73. Det jo ikke en stor udbredelse og der er jo ikke store tekniske konstruktioner, teknik mv. som gør den spændede. Og set i i lyset af prisen. Den kostede den det samme som en 145

her er lidt mere

http://www.a-c-d.dk/Danske%20vogne/bill ... r_1983.jpg

fra denne side

http://www.a-c-d.dk/Danske%20vogne/danske.htm

Her er en dansk klub hvor et medlem har en JOKER

http://www.dvk-loeve.dk/49634009

Jeg kan se den er blevet synet i Ringsted, så den er vel til at finde.....

http://www.nysynet.dk/synsrapporten/
Mvh Per
V60 D3 aut. 2012
V70 170 hk aut. 2006
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 268 75 Tågarp

Indlægaf volvobrynk » lør dec 22, 2012 17:24 pm

Jeg ved ikke om jeg "sætter for store" forventninger, men der er en mand herinde der har været
med til at bygge dem, der er en her inde der har samlet reklamerne til den.

Endvidere er her minimum 3 mekanikere, som er udlært ved Volvo, der er de første 10 der bor i nærheden af nærum, der er mindste lige så mange der har set sommers museum.

Der er omkring 80% af alle danske T5-R biler er herinde, der er Danmarks nok eneste 243, en Volvo produceret rustvogn, der er flere Volvo fans end noget andet sted på nettet, derfor er det det mest oplagte sted at efterlyse en joker!

Men okay der er ikke en eneste gang jeg har taget fejl ;-)

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Sander » lør dec 22, 2012 23:02 pm

volvobrynk skrev:Jeg ved ikke om jeg "sætter for store" forventninger, men der er en mand herinde der har været
med til at bygge dem, der er en her inde der har samlet reklamerne til den.

Endvidere er her minimum 3 mekanikere, som er udlært ved Volvo, der er de første 10 der bor i nærheden af nærum, der er mindste lige så mange der har set sommers museum.

Der er omkring 80% af alle danske T5-R biler er herinde, der er Danmarks nok eneste 243, en Volvo produceret rustvogn, der er flere Volvo fans end noget andet sted på nettet, derfor er det det mest oplagte sted at efterlyse en joker!

Men okay der er ikke en eneste gang jeg har taget fejl ;-)

Nemlig. Lige præcis. Udgangspunktet er oplagt og det forstår jeg. Din fordel er at der kun er lavet 7 og den er speciel med glasfiberpladerne indvendig og den deraf vil fatte interesse hos andre som den har gjort hos dig. Din fordel er at den er lavet i danmark og det er danske ingeniører som har været behjælpeligt med rørkonstruktionen af rammen og manden bag lever. Men der er lige en forskel på hvad man efterspørger. Den første linie du skriver er; er der nogen som ved lidt om JOKER. Alle ved lidt om noget og nogen ved meget om noget. Du har fået respons. Der hvor jeg nu vil hen er, at du jo også gerne vil have dem frem der har den store tekniske viden også i selve produktionen således du kan få et indblik i om du selv skal gå igang med at bygge en replika. Prøv lige at skifte JOKER ud med Volvo 240, 140 eller 850. Jeg har også set en JOKER og jeg ville også kunne reparere og udskifte dele på den. Lige så med de andre. Men der er flere som kan meget mere end mig og interessere sig meget mere end mig. Så er der dem som er udlært ved Volvo. Men derfra og så til det skridt til oplysninger mht en replika. Det er jo så forskelligt. Selvom man er udlært i pladeafdelingen og kan skifte bagskærm på en 240. så giver det ikke een en indblik i konstruktions data for tilblivelsen af modellen. En mekaniker fra Volvo er ikke en garanti for at han har en meget stor interesse for opbygning og konstruktion for tilblivelse bare een model. Så Selvom du bor i nærheden og måske har trykket næsen mod Sommers udstillingsrude eller måske endda har monteret glasfiberpladerne. så er det ikke ensbetydende med at du kender til mere end som så. Så det jeg mente med store krav og som nok ikke skinnede tydeligt igennem er overstående
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Claus » søn dec 23, 2012 10:49 am

Hej volvobrynk
Nu har musæet i Nærum lukket for juleferie.
Jeg har en fridag den 4 januar og smutter lige over til musæets bibliotek for at se om jeg kan finde noglet om Jokeren.
Det ville undre mig om der ikke var nogle bygge tegninger.
Går det galt så ved jeg at støbeformen til OScaren ligger der.

Jokeren var bygget da jeg kom i lære i 73 men OScaren var jeg lidt med i.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf volvobrynk » søn dec 23, 2012 20:38 pm

Hej

Til Sander
Jeg er helt med på at det er en sjældenhed, og om muligt mere sjælden på vores siden af færgen;-).

Min eksempler gik mere på at jeg tager i mod hvad jeg kan få med kyshånd, og at dem der har problemmer med deres joker nok henvender sig til en Volvo-mand end til en Jaguar-mand.
Jeg forventer mig ikke meget, men jeg håbede bare på at det nogen der vidste mere mig. Fordi jeg har aldrig set hørt eller rørt en joker.
Den er lavet 11år gør jeg blev født, og dermed 29år før jeg fik kørekort. Så det ville bare overraske mig hvis der ikke var minimum én der har skruet, kørt eller sendt lange øjne efter en joker i deres yngere dag, og efter som der er 3 der har skrevet om 2 forskelige biler, begger på "jeres" side, så er der da nogen der ved mere end mig. Jeg syntes det i sig selv har været over al forventning!
Endnu federe at der er en herinde det har været med til at bygge dem. Det er sgu da "top nice", for at bruge et for mig uvant ordvalg!!
Så jeg håber ikke at jeg lyder utaknemmelig, fordi det er jeg sket ikke. Jeg vil bare vide alt hvad der er værd at vide om emnet inden jeg går videre med mål, vægt og pris, samt høre om der måske er noget jeg har glemt at tænke på i den forbindelse.

Det er mega fedt hvis der er en bruger herinde der er villig til at bruge sin fridag på én tosse som mig med tossede ideer! Det gør mig totalt glad inden i! Tak!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » man dec 24, 2012 10:59 am