sms modul start og stop af fyr

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf FnillerFnaller » tors jan 31, 2013 10:23 am

Hej ptheo

Ok - det lyder simpelt. Troede man skulle bruge SMS koderne hver gang !!

Er ved at booke tid på værkstedet, og har spurgt til, om de kan sige noget om, hvor lang tid det tager at montere GSM modulet. Det har de ikke rigtig nogen ide om, men har spurgt tilbage, om jeg kender nogen som har monteret det før, og som kan sige noget om tidsforbruget. Derfor kom jeg naturligvis i tanke om dig, og måske du kan sige noget om, hvad værkstedet skal forvente?

Så - nu er det snart ved at være tid til installationen :D

Mvh
Henrik
FnillerFnaller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors okt 18, 2012 8:52 am
Geografisk sted: Fyn - Odense

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf ptheo » tors jan 31, 2013 15:59 pm

Ja men uden angivelse af bilmodel er det ikke let!
Hvis det er i den gamle modelserie hvor der skal monteres AEM box ....så er der tre ledninger der loddes til AEM box ledninger.....og en der skal loddes på ved REM modulet hvis man vil have reset når bilen startes
Det kan vel gøres påen halv times tid ....
/ptheo
Vadis-Vida-DiCE.....
ptheo
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 13:28 pm
Geografisk sted: 9670 Vesthimmerland

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf FnillerFnaller » tors jan 31, 2013 16:35 pm

Det er en V70 fra 2012.

Mvh
Henrik

ptheo skrev:Ja men uden angivelse af bilmodel er det ikke let!
Hvis det er i den gamle modelserie hvor der skal monteres AEM box ....så er der tre ledninger der loddes til AEM box ledninger.....og en der skal loddes på ved REM modulet hvis man vil have reset når bilen startes
Det kan vel gøres påen halv times tid ....
/ptheo
FnillerFnaller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors okt 18, 2012 8:52 am
Geografisk sted: Fyn - Odense

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf ptheo » tors jan 31, 2013 18:34 pm

Det ændrer jo en del ....nu er der ingen AEM box og tilslutning skal ske bag hanskerum og i rummet under viskerblade.
Min vejledning viser det skridt for skridt , og mit bedste bud er at det kan gøres på et par timer første gang og derefter på ca en time. Første gang skal man jo lige finde tilslutningspunkter osv , samt finde fidusen med at adskille multistik mv
/ptheo
Vadis-Vida-DiCE.....
ptheo
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 13:28 pm
Geografisk sted: 9670 Vesthimmerland

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf FnillerFnaller » ons feb 13, 2013 19:28 pm

Øv, øv og atter øv.

Troede idag skulle være dagen, hvor jeg fortalte at jeg nu også havde fået SMS strying i bilen. Men helt sådan gik det ikke.
Værkstedet har monteret DanHag modulet, men desværre virker det ikke.

Når det tilsluttes, lyser det rødt. Efter ca. 15 sek. kommer der et enkelt kort grønt blink, hvorefter den bliker rødt med ca. 1 sekunds intervaller.
Disse røde blink fortsætter i ca. 50 - 60 sekunder, hvorefer modulet lyser konstant rødt i ca. 10 - 15 sekunder.
Herefter fortsætter det igen med 50 - 60 sekunder med blik, efterfult af 10 - 15 sekunder konstant rødt lys.

Jeg har sikret mig, at SIM kortet virker. PIN kode deaktiveret og det samme er Voicemail. Har haft SIM kortet testet i to forskellige telefoner. Det kan både sende og modtage SMS beskeder.

Hvis jeg kigger i manualen, står denne fejl-kode-blinksekvens ikke beskrevet. Måske er modulet defekt?
Der står derimod, at hvis dioden blinker hurtigt, så er det SIM kortet der er monteret forkert eller der mangler signal eller PIN koden som ikke er deaktiveret. Alle 3 dele kan jeg afvise, da jeg stod på værkstede og testede SIM kortet i en telefon ved siden af bilen.

Nå - mon ikke der er basis for at skrive til DanHag og spørge om de kan regne ud hvad der er galt :(
FnillerFnaller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors okt 18, 2012 8:52 am
Geografisk sted: Fyn - Odense

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf ptheo » ons feb 13, 2013 22:30 pm

Hej

Modulet viser klart at det ikke er kommet på GSM net ...

Normalt er : Efter tilslutning af 12V startes der med konstant rød LED i 15-30sec, hvorefter modulet normalt kobler sig på nettet og blinker grønt med ca 1 sec interval ...

Først derefter kan det konfigureres via en SMS med syntaks der grundindstiller modulet... alternative gå på DANHAG hjemmeside og brug deres side til at konfigurere modulet ....

Hvis du ikke kan få modulet til at gå på GSM net er det da en mulighed at modulet er defekt ... prøv først med et andet SIM kort....

/ptheo
Vadis-Vida-DiCE.....
ptheo
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 13:28 pm
Geografisk sted: 9670 Vesthimmerland

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf ptheo » ons feb 13, 2013 22:48 pm

Vigtig - Vigtig

Et SIM kort må aldrig isættes medens modulet er tilsluttet bilen ! Tag stikket ud af modulet inden det adskilles for montering af SIM kort.

SIM kort er en så gammeldags en konstruktion at de ikke tåler at blive sat i eller taget ud af en telefon med spænding på...

Af samme grund De fleste mobiltelefoner er lavet således at batteriet skal tages ud før der kan monteres SIM kort.....

Det gælder ikke DANHAG moduler ... her er det muligt at komme galt af sted ved at arbejde med modulet tilsluttet bilen ...måske er det det der er sket ?

Det er også muligt at vende SIM kort forkert i GSM modulet .. check med manualen !

/ptheo
Vadis-Vida-DiCE.....
ptheo
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 13:28 pm
Geografisk sted: 9670 Vesthimmerland

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf FnillerFnaller » tors feb 14, 2013 9:54 am

Hej ptheo

Endnu engang 1000 tak for dine værdifulde svar - det er jeg super glad for.

Du har nok ret i at det er problemer med GSM nettet det reagerer på, så det er værd at prøve et andet SIM kort.

Men SIM kortet blev nu sat i - UDEN at der var strøm til GSM modulet.
Da det ikke virkede, blev modulet taget ud af bilen igen, og SIM kortet fjernet. Det blev herefter isat en alm. smartphone for at verificere at der ikke var SIM lås, at der var GSM signal på værkstedet, og at der kunne sendes SMS beskeder til kortet. Dette blev bekræftet da smartphonen startede op uden SIM lås, og der var fuldt signal på telefonen, og den afsendte SMS blev modtaget. Så det virker ikke umiddelbart som om at SIM kortet er defekt.

Ligeledes blev det også tjekket, at SIM kortet blev monteret korrekt i GSM modulet.

Men du har ret - det er stadig en god ide at teste med et andet SIM kort inden jeg evt. skal til at sende det retur til bytning.

Håber jeg lige får tid til at prøve det i aften. Nu er kablerne jo monteret, så det er blot et spørgsmål om at skifte SIM kort og se om det evt. hjælper.
Jeg skriver også lige til DanHag for at høre om de har input i forhold til den fejl-kode LED dioden blinker med.

Vender tilbage....
Henrik
FnillerFnaller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors okt 18, 2012 8:52 am
Geografisk sted: Fyn - Odense

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf FnillerFnaller » tors feb 14, 2013 22:19 pm

Succes :D

Du havde ret ptheo. Det var et problem med SIM kortet. Jeg fik det skiftet og så var der ikke flere problemer.

Jeg har nu fået det konfigureret og testet at det virker.

Alt i alt har jeg betalt 300 kr. for software opdatering, 3 timer a 525 kr. til montering samt GSM modem til 220 euro + fragt.

Jeg har fået det installeret hos bilxtra i Odense hvor de har været meget behjælpelige.

Alt dette havde været helt umuligt uden det fantastiske materiale og hjælp fra ptheo - 1000 tak for det!!!

Håber der er andre der har fået mod på opgaven. Hvis der er spørgsmål jeg kan hjælpe med står jeg gerne til rådighed.

God fornøjelse.
Henrik
FnillerFnaller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors okt 18, 2012 8:52 am
Geografisk sted: Fyn - Odense

Re: sms modul start og stop af fyr

Indlægaf ptheo » tors feb 14, 2013 23:26 pm

Super, monteringspris er nok fair nok når det er første gang det gøres.

Her er der lige lidt tips til den daglige brug brug af fyret ...

1. Sørg for at fyret til stadighed brænder sig selv ren ... ved at lade det køre min 15 min, efter det er tændt...(vigtig ved Diesel)
2. Fyrets daglige køretid i minutter bør ikke overskride bilens køretid ... hvis det er tilfældet skal der lades på Accu ind immellem.
3. Max køretid vinter =60 min .... forår-efterår =30 min ... det sparer strøm
3. Indstalationen påvirker ikke den orginale tvangs drift af fyr ved lave temperaturer og motor igang ... den funktion er der stadig.
4. Til foråret vil du sikkert konstatere at du ikke kan starte fyret ..... Volvo har bestemt at det ikke skal starte ved udetemperaturer på over 15-16°C... så det er ok.
5. Hvis fyret skal testes i varmt vejr ... så køl temperaturføler under venstere spejl ned, med kuldespray eller isterninger (check udetemp i instrument... )

mvh/Ptheo
Vadis-Vida-DiCE.....
ptheo
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 13:28 pm
Geografisk sted: 9670 Vesthimmerland

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster