Hurtig tomgang B18 A

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hurtig tomgang B18 A

Indlægaf Hjorthøj » lør mar 30, 2013 17:18 pm

Hej
Efter at have skiftet manifold, pakninger, strømfordeler og karburator kæmper jeg stadig med en alt for høj tomgang på en B18 A. Motoren går rigtig godt, der er masser af træk, startgas omkring manifold har ingen indvirkning på tomgang - men symptomerne peger på falsk luft.... Karburatoren (Zenith VN 36) er plan i bunden, hvor den spændes på manifold og er indvidere renoveret med ny spjældaksel, nyt spjæld, dyser og økonomiventil.... Stopskruen for gasspjæld har ingen kontakt med gasspjældet, alligevel ligger tomgangen (anslået) på ca. 1500 omdr..

Kan den falske luft evt. stamme fra ventiler, der ikke lukker tæt? Vil Liquid Moly Ventil Sauber evt. hjælpe på dette - eller er det af med toppen for yderligere kontrol?

Mvh

Tom
Tidligere biler - ca. 40 af variende fabrikat fra Datsun 100A van til BMW 525i

Nuværende: Volvo L 3314 N årg. 1965, Nimbus årg. 1939, BMW R100/7 fra 1977 og Peugeot 206 fra 2000
Hjorthøj
Ny bruger
Ny bruger

Re: Hurtig tomgang B18 A

Indlægaf Pede66 » lør mar 30, 2013 22:57 pm

Havde du også problemer med tomgangen inden du skiftede karburator?
Har du tjekket din tænding?

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf olemedV70 » søn mar 31, 2013 7:26 am

Jeg tror ikke ventiler skulle have noget med dette at gøre. Kan Du låne en karburator af en eller anden og prøve, det lyder enten som falsk luft, eller karburatorproblem som utæt spjæld eller lignende. Den kan ikke stå en tand skævt i takthjulene, vel ?
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf Cringvig » søn mar 31, 2013 7:53 am

Jeg havede samme problemer med mine SU'er og det viste sig at være fordi det var spjæl til det amerikanske marked hvor der sidder en lille bypass ventil til noget miljø halløj.
Denne lukkede ikke helt tæt og når der kom lidt luft igennem var det en selvforstærkene virkning.

Er det den rigtige VN36, findes de i forskellige udgaver ligesom VN34 ?

Mvh
Chris
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Odense C

Indlægaf Hjorthøj » søn mar 31, 2013 12:10 pm

Hej igen
Problemet var der også med den gamle karburator, som dog var slidt oval i "halsen" og som trods forsigtig honing, nyt spjæld og spjældaksel ikke kunne lukke helt. Der er såvidt jeg ved 2 forskellige VN 36 - C1757 og 3078 - og den eneste forskel jeg kan få øje på er dysningen, luftskruen over tomgangsdysen er 50 på den ene og 70 på den anden. Jeg har (ved en fejl) også købt en VN 34, som faktisk giver en fornuftig tomgang, men som sandsynligvis ikke kan følge med ved almindelig kørsel. Justering af tænding og platiner er forsøgt utallige gange, faktisk er det sådan, at hvis motoren skal kunne accellerere "rykfrit" skal tændingen være meget tidlig, hvilket giver endnu højere tomgang! (strømfordeleren er vandtæt og skærmet og uden vacuumforstilling)

Ved den tidlige tænding er tomgangen helt nede som den skal være når motoren er kold og lige startet - efterhånden som motoren bliver varm stiger tomgangen og ved driftsvarm motor kommer der konstant små "plot" i udstødningen. Jeg har selv hældt lidt tid at knasten kan være forskudt en tand, men flere har afvist dette idet motoren ikke skulle kunne køre med dette. Når cyl. 1 står til tænding passer det fint med en hældning på ca. 35 grader på drevet til strømfordeleren - og jeg kan ikke regne ud, hvor meget en tands forskydning ville betyde her...?

Dog ved jeg, at man i tidernes morgen på Nimbus-motorcykler lavede en "forskudt" not, som drejede knastakslen en halv tand i forhold til krumtappen for bedre ydelse og motorgang, så det kan vel lade sig gøre?

Tak for input indtil nu

Tom
Tidligere biler - ca. 40 af variende fabrikat fra Datsun 100A van til BMW 525i

Nuværende: Volvo L 3314 N årg. 1965, Nimbus årg. 1939, BMW R100/7 fra 1977 og Peugeot 206 fra 2000
Hjorthøj
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj