af Hjorthøj » søn mar 31, 2013 12:10 pm
Hej igen
Problemet var der også med den gamle karburator, som dog var slidt oval i "halsen" og som trods forsigtig honing, nyt spjæld og spjældaksel ikke kunne lukke helt. Der er såvidt jeg ved 2 forskellige VN 36 - C1757 og 3078 - og den eneste forskel jeg kan få øje på er dysningen, luftskruen over tomgangsdysen er 50 på den ene og 70 på den anden. Jeg har (ved en fejl) også købt en VN 34, som faktisk giver en fornuftig tomgang, men som sandsynligvis ikke kan følge med ved almindelig kørsel. Justering af tænding og platiner er forsøgt utallige gange, faktisk er det sådan, at hvis motoren skal kunne accellerere "rykfrit" skal tændingen være meget tidlig, hvilket giver endnu højere tomgang! (strømfordeleren er vandtæt og skærmet og uden vacuumforstilling)
Ved den tidlige tænding er tomgangen helt nede som den skal være når motoren er kold og lige startet - efterhånden som motoren bliver varm stiger tomgangen og ved driftsvarm motor kommer der konstant små "plot" i udstødningen. Jeg har selv hældt lidt tid at knasten kan være forskudt en tand, men flere har afvist dette idet motoren ikke skulle kunne køre med dette. Når cyl. 1 står til tænding passer det fint med en hældning på ca. 35 grader på drevet til strømfordeleren - og jeg kan ikke regne ud, hvor meget en tands forskydning ville betyde her...?
Dog ved jeg, at man i tidernes morgen på Nimbus-motorcykler lavede en "forskudt" not, som drejede knastakslen en halv tand i forhold til krumtappen for bedre ydelse og motorgang, så det kan vel lade sig gøre?
Tak for input indtil nu
Tom
Tidligere biler - ca. 40 af variende fabrikat fra Datsun 100A van til BMW 525i
Nuværende: Volvo L 3314 N årg. 1965, Nimbus årg. 1939, BMW R100/7 fra 1977 og Peugeot 206 fra 2000