støj fra transmissions linie S 60 02`

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

støj fra transmissions linie S 60 02`

Indlægaf svehan » ons apr 17, 2013 19:42 pm

Hej Volvo folk.!

Har fået udpræget støj fra kobling/ gearkasse efter garantiskift af dual mass svinghjul og kobling. Har reklameret mange gange, hvor værkstedet har haft gearkassen nede nogle gange. Desværre har det ikke givet ønsket resultat. Støjen udmønter sig i leje raslen under tilkobling ved acc. og koldstart ved temp. under frysepunktet, samt udpræget rumlen/ vibrationer ud i karossen. Motorophæng øverste samt foreste er skiftet. værksted har tjekket vacuum ophæng og fundet dem ok. Kan dette skyldes forkert mont. af svinghjul eller er gearkassen ved at gå til????.

Har nogle erfaringer med løsninger om disse støjproblemer. Forhandler sår hele tiden tvivl om at bilen bare skal lyde sådan, men har jeg ikke ret i at en sådan model er ganske lydløs.

Bil: Volvo S60 d5 år 2002 man. med 149 tkm på klokken.
svehan
Ny bruger
Ny bruger

Re: støj fra transmissions linie S 60 02`

Indlægaf gälleryd » tors apr 18, 2013 13:59 pm

Hej svehan,du skriver det er et garantiarbejde,er det en ny gearkasse og ny kobling eller er det hele brugt,da mener jeg kobling,udrykkerleje,slavecylinder osv...og NEJ bilen skal ikke lyde/larme/hoppe som en rallybil,det er trods alt en bil der koster en halv mil fra ny af....vh gälleryd
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf svehan » tors apr 18, 2013 19:39 pm

Hej Galleryd. Tak for dit svar!!. Har på garanti fået skiftet svinghjul, kobling og udrykkerleje (Alt er nye dele). Udrykkerlejet er skiftet 2 gange. Støjen er gået fra raslen ved koldstart til lejestøj ved tilkoblinger. Bilen udsender endvidere en masse vibrationer til karossen. Jeg har rusken i både pedaler samt gearstang. Kan du ud fra disse informationer, give mig en mening om hvad der er galt. (Andres meninger er også meget velkomne). mvh Svehan
gälleryd skrev:Hej svehan,du skriver det er et garantiarbejde,er det en ny gearkasse og ny kobling eller er det hele brugt,da mener jeg kobling,udrykkerleje,slavecylinder osv...og NEJ bilen skal ikke lyde/larme/hoppe som en rallybil,det er trods alt en bil der koster en halv mil fra ny af....vh gälleryd
svehan
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf gälleryd » lør apr 20, 2013 7:30 am

Hej svehan,ud fra det du beskriver kan det godt lyde som noget ubalance i svinghjulet,jeg mener at der er selvjusterende kobling på din model,og der skal man have det rigtige värktöj til det??,hvad med din gearkasse...er den også helt sprit ny??,er problemet der i tomgang eller når du körer ??,må jeg spörge om hvad grunden var til dit gearkasse/koblings bytte,for det lyder for mig som om der er misset noget,eller en defekt et eller andet sted.....jeg vil håbe at der er andre på dette hammergode forum,der kan komme med input til at få löst dit problem...vh gälleryd
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf ivor » lør apr 20, 2013 10:56 am

Hej
Der kan være mange muligheder og måske flere årsager.
Et eller andet der er monteret forkert således at der er en mekanisk forbindelse mellem motor/gearkasse over til karrossen.
Forkert type DMF/Trykleje. Prøv at undersøge res.dels nr.
En rulle der faldet af i trækaksler under demontering/montering.

Lad os endelig høre når du har fundet "synderen"
Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf svehan » søn apr 21, 2013 20:30 pm

Hej alle sammen!!!.
Mange tak for Jeres indlæg. Har skrevet med forhandler, som skriver: en bil der er så gammel og har kørt så mange km, vil have naturligt slid og at derfor lyde derefter. En volvo med 163 hk D5 motor, har i min verden ikke kørt ret mange km, når der står 151000 km på tælleren. Har siden konsulteret Vores lokale volvo forhandler med henblik på, at fast slå om min s60 har overnaturligt støjniveau. Værkføren fra volvo mente det kunne være vacuum ophæng samt svinghjul eller kobling der er årsag til støj gener.
Som opsupplerende info kan jeg berette at der kun er skiftet svinghjul, kobling samt trykleje, gearkassen er org. gear og har ikke været rørt. Årsag til udskift: raslende lyde i tomgang. Har selv været indepå at svinghjul er forkert mont. og at dette ikke er ordentligt centreret. Og nu derfor har ødelagt leje/r ved højgearaksel?. Har erfaret at selve kobling skal forspændes helt præsist, men ved ikke om dette kan give disse støj gener- hvis forspænding ikke er korrekt.(Skriv hvis der er mere info om bilen i har brug for)
Iøvrigt meget interesant med jeres bud vedr. trykleje samt svinghjul mm. GIV meget gerne flere bud, så vi sammen kan finde en mulig årsag til mit problem. På forhånd tak.
Lige et sidste spørgsmål fra mig, til jer super eksperter. Hvordan kan svinghjul fejl mont. er der ikke styrebolte/ nitter el. lign. så der ikke sker fejl montager?.

Med venlig hilsen Svehan
svehan
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf svehan » søn apr 21, 2013 20:57 pm

Til galleryd!!!!

Sorry fik ikke besvaret dine spørgsmål fuldt ud.

Støj kan opdeles i 3 lyde.
1. Vibrationer som er der hele tiden, voldsomst lige efter opstart, så aftagende og senere ved fuld drifttemt igen stigende.
2. Lejelign. støj som optræder en eller to gange efter opstart og næsten hele tiden ved drifttemt.(tilkoblinger ved igangsætning og gear skift).
3. raslelyde som nogle gange optræder i tomgang efter opstart, eller ved gentagne til/frakoblinger i frigear ( optrædende ca når koblings pedal er 3 cm nede). Har i øvrigt mange rusk i pedaler og gearstang som følger motor omdrejninger. Gearstang rusk forsvinder hvis jeg fører gearstang helt frem i f.eks. 3 gear.
Håber jeg har besvaret dine spørgsmål, ellers skriv indlæg med flere spørgsmål.
tusinde tak Mvh Svehan
svehan
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Klågem » søn apr 21, 2013 21:32 pm

Det Lyder som et defekt trykleje. Specielt når lyden fremstår ved et let tryk på koblingen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf svehan » søn apr 21, 2013 23:01 pm

Hej Klågem!!!.

Tusinde tak for dit svar!. Tryklejet er skiftet 2 gange nu, inden for 4000 km. Så noget ødelægger tilsyneladende tryklejet. Har en følelse af, at når selve "koblingspladen" lige præsis rører ved svingshjulsflade, rusker det rundt pga manglende centrering. Altså ved lidt mere end end let fod på koblingspedalen. Har du evt. andre ideer, ud fra min beskrivelse?. Hører gerne mere fra dig!
På forhånd tak!!!!

Mvh
Svehan
svehan
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Klågem » man apr 22, 2013 0:41 am

Koblingspladen sidder klemt fast mellem svinghjul og trykpladen når du ikke rører pedalen. Når du så træder på pedalen kommer tryklejet ind og trykker på trykpladen og så begynder lejet at dreje rundt.. Så selve koblingspladen centreres første gang der har været trådt på pedalen. Fejlen ligger i lejet eller trykpladen. Og når det ene leje efter det andet smutter vil jeg tro at det er trykpladen der er skæv. Eller svinghjulet er skævt
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » man apr 22, 2013 0:43 am

Hvor kommer du fra?
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf ivor » man apr 22, 2013 10:23 am

Hej
Det er det sædvanlige bavl fra bilhandlere.
Kan du få oplyst hvilke reservedelsnumre der er blevet brugt.
Hvis det er en garantisag må du forlange at bilen bliver repareret hos en kompetent person.
Ellers find et andet værksted.
Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf svehan » man apr 22, 2013 17:52 pm

Hej Klågem og Ivor!!!

Til Klågem jeg bor i århus syd.
Ivor, jeg har desværre ikke res. nr. da det har været en garanti reparation. Det eneste jeg har er kvittering fra forhandlerens samarbejds partner. Svinghjul zms, har fået at vide at det skulle være fra Sachs. koblingsleje csc, og koblingssæt hvor der ikke står mere. Der er skiftet 10 svinghjuls bolte, differentiale pakdåser, gearolie 75/90 og div hjælpemidler. Siger disse info Jer noget????.
Håber at høre fra Jer igen.

Til alle der følger med og kommer med inlæg. Kan jeg berette at jeg nu sammen med forhandler skal prøvekøre bilen, for at fast slå om bilen har unormal støj. For som forhandler siger den er jo 10 år gammel og har kørt mange km ( 11/2002 og 151000km).

Tusinde tak og giv gerne flere indlæg- med jer i baghånden føler jeg endelig opbakning.

Med venlig hilsen
Svehan
svehan
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Klågem » man apr 22, 2013 18:50 pm

Bilen er jo ikke kørt til endnu. Det er jo ikke en lada! 150000 er ikke nogen km for en Volvo
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf svehan » fre maj 03, 2013 17:50 pm

Hej alle sammen. Har nu været hos aut. volvo værksted sammen med værkfører fra bilforhandleren jeg købte bilen hos. Stadig frustreret!!!! Volvo kunne ikke komme med en konkret dianose, de sagde måske svinghjul men dog en blanding af flere ting- som skulle kunne frembringe disse raslelyde. Forhandleren har tilbudt tilbagekøb, men med en af skrivning på 2kr pr. km.(sindsygt når man sammenligner med andre volvoèr på alder med min. har udregnet et gennemsnit afskrivning på 16 øre pr km) Så det ser ud til, at forhandler søger at, via afskrivning lade mig betale en del af gildet.
Har youtubet svinghjulsproblemer og lydmæssigt tyder det på at det er herfra lydene kommer. Har nu, også fået mere rusk i gearstang ved slip og gasgivning. Dette er kun udslagsgivende ved kørsel over strækning på ca50 km eller mere. Det var lige opdate info fra en frustreret volvo ejer.

Med venlig hilsen
Svehan
svehan
Ny bruger
Ny bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj