Min ABS lampe lyste periodisk og til sidst lyste den konstant.
Så jeg søgte på nettet for at få noget viden om 850èrens bremsesystem.
Men der var mange gode forslag til min fejl.
Jeg var egentligt lidt forbavset over, hvor mange der søgte efter ABS fejl manuelt og begyndte at skifte reservedele ud, uden at være sikker på om dette var den fejl behæftede del.
Så begyndte jeg at læse om kode aflæsning, men det var meget spredt med oplysninger og på forskellige sprog, så nu har jeg samlet disse oplysninger og mine egne erfaringer, i en slags ABS kodelæsnings lære, som kommer her:
Egen ABS diagnose fejlkoder
A3 1993-1996 Volvo 850 ABS bremsesystem.
Nedenstående er en samling af forskellige ting fra nettet, + mine egene erfaringer, omhandlende fejl i ABS Bremse systemet.
(Delvis GOOGLE oversat.)
Har selv afprøvet det på 850 fra 1993 2,5 10 ventilet 140 Hk. Sedan.
Begynd her:
Tændingsnøgle skal være drejet i position II ( altså som almindelig tænding, når alle lamper lyser på instrument bordet) U D E N at motoren startes.
Find de to diagnostiske modul boxe ( ”A” og ”B”) bag påfyldningsdækslet til sprinkler væsken.
Brug "A"-MODULET , (vist på billedet) der har et diagnose stik, (en jumper), der er gemt i låget i "A" Modulet.
(Hav papir og blyant parat)
Sæt jumperen i hullet A3 og tryk på den sorte knap i et sekund.
Tæl det røde LED lys`antal blink og skriv dem ned
(EKSEMPEL : blink blink – pause – blink blink blink – pause – blink blink = 2-3-2 (som så er tal koden.) Din egen udlæsning er sikkert en helt anden, men husk at skrive dine egne koder ned.)
Tryk på knappen igen i et sekund, og tæl antal: blink-pause-blink-pause- blink, og skriv dem ned.
Hold øje med tal koderne, indtil en af dem gentager sig. Det betyder det at du har læst alle koder.
Nu skal du slette de disse gamle koder:
Du Skal Læse alle koderne før sletning .
Tryk og hold knappen nede i 6-7 sekunder,
slip knappen
Så snart det røde LED lys, tændes igen, tryk igen og hold knappen nede i 6-7 sekunder.
Nu er de gamle koder slettet.
Tryk på knappen i ét sekund og læs koderne igen, du burde få koden:
1-1-1 (ingen fejl).
Slå tændingen fra, tag nøglen ud og start bilen som normalt, check engine lyset skal være slukket, og kør en lille tur, hvor du skal over 40 Km/t , da nogen skriver, at ABS systemet, laver en selvkontrol over den hastighed.
Når du kommer hjem fra turen, gentager du processen med at læse koder.
De gamle koder har du slettet og nu viser den nye kode læsning, den eller de fejl, som er opstået under køreturen, og så er det bare at få dem rettet.
Det er meget lettere, at bruge det indbyggede kode læsnings system, end at søge efter fejl i ABS systemet manuelt, ( hvis man da kan finde dem) ( jeg havde selv 12-14 ”gamle” fejlkoder liggende), før du begynder at poste penge og tid i at udskifte reservedele til måske ingen nytte.
Jeg har selv prøvet at finde fejl manuelt, det er et heste arbejde, og jeg fandt IKKE fejlen.
Efter kodelæsnings proceduren, var min fejl at venstre baghjuls ledning havde steld forbindelse.
Men det var ikke ved hjulet, men fra samlestikket under den store runde metal plade i højre side af bagagerummet og frem til motorrummet, der var steld forbindelse, som jeg fandt ud af med et OHM-Meter.
Hvis nogen finder fejl i min "lærebog", vil jeg selvfølgelig gerne vide det.
Hilsen
Fl.
A3 ABS Koder
(På Svensk)
ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3
Felkod Innebörd
1-1-1 Inget fel upptäckt
1-2-1 V Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
1-2-2 H Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
1-2-3 V Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
1-2-4 H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas
1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning
1-4-3 Styrenhetens minne defekt
1-4-4 Överhettade bromsskivor (endast bilar med TRACS)
2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
2-1-2 H Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
2-1-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
2-1-4 H Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
2-2-1 V Framhjulsgivare - ingen signal från ABS, systemet
2-2-2 H Framhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet
2-2-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet
2-2-4 H Bakhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet
3-1-1 V Framhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
3-1-2 H Framhjulsgivare - bruten krats etter kortslutning
3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
3-2-1 V Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
3-2-2 H Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
3-2-3 V Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
3-2-4 H Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
4-1-1 Inloppsventil för V frambroms, bruten krets eller kortslutning
4-1-2 Returventil för V frambroms bruten krets eller kortslutning
4-1-3 Inloppsventil för H frambroms, bruten krets eller kortslutning
4-1-4 Returventil för H frambroms, bruten krets efter kortslutning
4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning
4-2-2 Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning
4-2-3 TRACS-ventil, bruten krets eller kortslutning (endast bilar med TRACS)
4-2-4 TRACS tryckgivare, defekt eller kortsluten krets (endast bilar med TRACS)
4-4-1 Processfel i styrenheten
4-4-2 Hydraulmodulatorns pumptryck lågt
4-4-3 Elektriskt eller mekaniskt fel l hydraulmodulatorns pumpmotor
4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler