Pas på hvis du skal på ferie i Tyskland.

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Pas på hvis du skal på ferie i Tyskland.

Indlægaf Volvo 960 » man dec 10, 2007 23:50 pm

Nye regler i Tyskland. :roll:

Fra Udenrigsministeriets side.

FLERE TYSKE BYER OPRETTER MILJØZONER
Flere tyske byer som Berlin, Hannover og München opretter miljøzoner for bykernen.

Det får fremover betydning for dit køretøj, alt efter hvor meget det forurener. Det betyder at fremover må kun køretøjer med miljømærkat i forruden køre ind i byerne med skiltet miljøzone.

Hvis man ikke har en mærkat i forruden, og alligevel overtræder denne lov kan man risikere en bøde på 40 euro.

Køretøjer ældre end 1993 kan ikke opnå mærkat.
Dieselkøretøjer ældre end 1997 kan ikke opnå mærkat.
Køretøjer fra 1997 og til og med år 2000 (rød mærkat).
Køretøjer fra 2001 - 2005 (gul mærkat).
Køretøjer fra 2006 og fremefter (grøn mærkat).

Reglerne er allerede trådt i kraft, men flere byer er først klar til at håndhæve reglerne fra 2008. Reglerne strammes gradvis op og fra 2010 må kun køretøjer med grøn mærkat køre ind i disse miljøzoner.

Miljømærkater der koster mellem 5 - 10 euro kan købes på de tyske TÜV stationer.

Redigeret 27. november 2007
Steen

Tidligere Volvo'er.
Volvo V50 1.8 årg. 2004
Volvo 855 2.5 aut. årg. 1996
Volvo 965 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 745 2,0 GL årg. 1990
Volvo 964 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 744 GL 2,0 årg. 1990
Volvo 264 2,7 GLE aut. årg. 1978
Volvo 245 2,3 GLT årg. 1987
Brugeravatar
Volvo 960
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sydsjælland

Indlægaf Shadows » lør dec 15, 2007 10:56 am

Der er da noget der halter her :shock:

Biler fra 94-96 er ikke nævnt.

Forurening har vel ikke noget med alder at gøre. Jeg tror en Range Rover fra igår med 4.6 liter Supercharged forurener mere en alm. Golf fra 1999

Jeg var i Munchen for 14 dage side, og der var da ingen skilte på gader og lign. Samt så jeg ikke nogle "nye" typer mærker på de biler som jeg parkerede ved siden af.

Med det er da rart at se, at myndighederne gør noget for miljøet, mens de øverste selv kun kører i benzin-V8'ere :?
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Regler

Indlægaf Volvo 960 » lør dec 15, 2007 14:00 pm

Nu er det godt nok ikke mig der har lavet reglerne, det er et klip fra den Danske Ambassade i Berlins side, så mon ikke den er god nok. Forøvrigt er det forskelligt hvilke byer der er tilmeldt og hvornår det træder i kraft i byerne.
På linket her kan du få yderligere information : http://www.umwelt-plakette.de/
Du kan også se klippet direkte fra den danske Ambassade i Berlin:
http://www.ambberlin.um.dk/da/menu/OmOs/NytFraAmbassaden/FlereTyskeByerOpretterMiljoezoner.htm
Steen

Tidligere Volvo'er.
Volvo V50 1.8 årg. 2004
Volvo 855 2.5 aut. årg. 1996
Volvo 965 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 745 2,0 GL årg. 1990
Volvo 964 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 744 GL 2,0 årg. 1990
Volvo 264 2,7 GLE aut. årg. 1978
Volvo 245 2,3 GLT årg. 1987
Brugeravatar
Volvo 960
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sydsjælland

Indlægaf Shadows » lør dec 15, 2007 15:26 pm

Det ikke dit indlæg jeg anfægter - ingenlunde :wink: Kun indholdet :cry:

Men det er det sædvanlige pladder fra de offentlige myndigheder, og deres dobbelt moral omkring miljø kontra ussel mammon i statskassen. Hvad hjælper det på miljøet at man ikke må køre i sin bil et bestemt sted. Forløbelig så vælger man jo bare de byer fra (ihvertfald som turist)
Her er det jo også flot at udenrigsministeriet via ambassade i DE gengiver sådanne mangelfulde regler.

Jeg læste også lige i FDM's Motor om dette tiltag.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons dec 19, 2007 21:58 pm

Du må lige skære den med dobbeltmoralen ud i pap for mig. Jeg forstår ikke det du skriver. :x

Det hjælper på miljøet i byerne, hvis der kører færre biler. Og det er selvfølgelig vigtigt at begrænse forureningen på steder, hvor der bor og færdes mange mennesker. Det burde være indlysende.

I det store miljøregnskab gælder det om at begrænse CO2 udledningen, og her gælder det om at udgå kørsel i det hele taget. Og set i det perspektiv er det fuldstændig ligegyldigt om kørslen foregår i byen eller på landet.

Biler fra "tidligere tider" forurener helt klart mere end en moderne bil. Der er langt mere styr på forbrændingen i en moderne motor end i en mere bedaget - dog selvfølgelig med de sædvanlige undtagelser. Alle biler kan ikke skæres over samme kam.

En B18 motor med en dårligt indstillet SU eller Stromberg karburator, slidte platiner m.m. kan forpeste en hel forstad.

På den anden side skal biler med katalysatorer køre med en federe blanding end det er nødvendigt, da katalysatorerne ellers ikke vil virke.

En forbrændingsmotor er iøvrigt en energifrådser så det klodser. Mit gasfyr påstås at kunne udnytte 104% af den fremførte energi til varme fordi det er et kondenserende fyr, men det er selvfølgelig noget sludder, selvom regnestykket ser rigtig nok ud. Men fyret udnytter stort set al den energi der findes i gassen - altså næsten 100%. En benzinmotor kan kun omforme 25-27% af den energi der findes i benzinen til bevægelsesenergi. Turbomotorer ligger i den høje ende. Dieselmotorer er næsten oppe på 40%. Resten går til varme.

En almindelig benzinmotors virkningsgrad er altså rigtig lav. Man opsamler heller ikke bilens bevægelsesenergi ved nedbremsninger, den energi går også til varme.

Nu er det teknisk nemmere, at omdanne energi i fossil brændsel til varme end til bevægelse. Der er rigtig mange mellemregninger, hvis man skal bevæge sig. Så det er nok lidt unfair at sammenligne et gasfyr med en forbrændingsmotor.

Men - Hvis vi bare kunne transportere os rundt i indretninger, som er forsynede med motorer, som kan omforme 70-80% af den tilførte energi til bevægelsesenergi - så kan vi tale om reducering af forureningen. Indtil da skal politikerne tilrette tingene bedst muligt, hvilket de gør udfra de data de har til rådighed, samt de holdninger de har.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Shadows » tors dec 20, 2007 10:38 am

Ulrik Friis skrev:Du må lige skære den med dobbeltmoralen ud i pap for mig. Jeg forstår ikke det du skriver. :x

Jamen jeg skal da forsøge.... :wink:

Er biler der kører rundt inde i bymidten den største forureningskilde?
De penge man skal betale, hjælper de på miljøet? Næppe, de ryger lige i den store kasse. I stedet for at finde løsninger på problemet. Tænk hvis alle de penge vi betaler i miljøets navn gik til inovation på området.
De små penge som det drejer sig om her, hjælper jo ikke på vores adfærd. Vi køber bare mærket (hvis man kan!) og kører videre og hvad hjalp det. Hvis nu mærket kostede 50.000 så hjalp det på miljøet, fordi så blev flertallets biler væk fra byerne og man gå rundt i den rene luft og kigge på de riges biler, som nok stadigvæk var der :wink:

En 50'er hjælper squ'ette på miljøet :twisted:

Hvad forurener mest? At jeg kører i min nuværende bil med f.eks. forbrug på x CO2 pr km i yderligere 3 år end at jeg beder en stor fabrik om at fremstille en ny i morgen og så smider den gamle bil ud?

Nu var by-problemtikken fra Tyskland, men i Danmark skulle lastbiler for et par år siden eftermontere partikelfilter. Men skulle kommunernes lastbiler? Nej da - det koster jo penge, lad de private gøre det. "Vi sviner bare videre".

Et andet eksempel, Græsplæner. Der er ingen miljøkrav eller tilskud/sanktioner overfor benzindreve maskiner som bruges til dette. Hvad hjælper det at du kører rundt i en Lupo, når du sviner mere per lørdag du slår græset, end dit bilforbrug årligt?

Desuden er det jo påfaldende så mange som sammeligner (også jeg 8) ) forbrug på lupo'er - Det er jo en udgået model for flere år siden!

I Danmark lavede man afgifter der tilskyndede køb af brændstoføkonomiske biler for nyligt. Men, hvad hjælper det, når de biler der kan det. er nogle små potter som ikke kan bruges til at fragte familien rundt i.

...og så længe vi her i forumet bevæger os rundt i Volvo'er - kan vi umuligt være fortalere for at bekæmpe miljø-forurening. Så skulle vi have valgt et andet mærke. :cry:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Marsvin » tors jan 17, 2008 22:54 pm

Forbudene trådte i kraft 1. januar 2008.

At de så ikke mener at der er katalysator på en bil før 1993 er så noget helt andet. Men det kan man så dokumentere via registreringsattesten og alligevel få et mærke til en del af områderne.
Venlig hilsen

Johnny Ramm.
Volvo 244 DL 1987, B230K/A med over 500K Km på klokken.
Marsvin
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 6000 Kolding

Indlægaf Shadows » ons jan 30, 2008 10:54 am

mere info her om hvordan man får disse mærker
Motor-magasinet
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » man feb 11, 2008 21:17 pm

Her kan du købe plakaten på nettet. Du skal enten have scannet din registreringsattest, så du kan uploade den, eller også kan du faxe den.

http://www.umwelt-plakette.de/
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Shadows » tirs feb 12, 2008 9:21 am

Ulrik Friis skrev:Her kan du købe plakaten på nettet. Du skal enten have scannet din registreringsattest, så du kan uploade den, eller også kan du faxe den.

http://www.umwelt-plakette.de/

Du kan også købe dem hos FDM.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Frit emne