Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ulrik Friis skrev:Volvos effektopgivelser er mig bekendt med oktan 95. Og BSRs er med oktan 98.
Jeg forstod heller ikke Klågems regnestykker endsige hvad det var han ville med sine indlæg. Men hvis jeg må få lov at fortolke ham, så var det en godt skjult kritik af BSR, som en del af os herinde ikke giver 5 potter p.. for. Men hvis du ved at lægge BSR softwaren ind kan hive 21% flere hk ud af den er det vel dig der afgør om det er OK. En rigtig trimning vil bare give 25-30%.
Du nævner ikke noget om intercooleren. Den kan jo være fløjtende utæt. Den kan også være pakket med skidt, så den ikke virker ordentligt. 250.000 er mange km, hvor meget kan ophobe sig, så du må i gang med hele fødekæden.

Claus skrev:Hej Ulrik
Tak for Info
Klågem vil gøre BSR til noget politik, og jeg er ikke enig! Den lader vi ligge der!
De 21% som den kan give er jeg meget tilfreds med! den bruges også kun til at trække Campingvogn, og der sparer jeg brændstof med BSR.
Jeg er lige blevet 57 og gidet ikke at køre stærkt mere.
Jeg jagter de Hk jeg mangler, som standard, og intercooleren er noteret den vil jeg også kigge på.
Også tak til Søren som beskrevet om turbo problemer, håber ikke det bliver nødvendig at skifte turboen.

10musse skrev:Der kan være flere årsager til manglede effekt.
Brændstof er uhørt vigtigt, da jeg fik trimmet min T5R hos BSR i Veksjö (som jeg i øvrigt er ganske godt tilfreds med) på deres værksted der, fik jeg at vide minium oktan 98. En anden og oftest overset faktor er den interne friktion i motoren, denne er tit besværliggjort af div. aflejninger af "koks og andet skidt". Ir i indsprøjtnings systemet og skidt i dysser er også faktorer.
Så en god omgang "rengøring" af motoren og indsprøjtnings systemet, og så en god motor olie - køb en dunk "octan boost" der hæver både octan og cetan tallet til tæt på 100, og som også her i den kolde tid "holder" vandet i benzinen nederst i benzintanken. Det kan ikke betale sig, at købe de dyre spec. benziner - køb octan 92 og giv den en skvat "octan boost".
Så tror jeg den er der -
God weekend.
gunsmoke skrev:10musse skrev:Der kan være flere årsager til manglede effekt.
Brændstof er uhørt vigtigt, da jeg fik trimmet min T5R hos BSR i Veksjö (som jeg i øvrigt er ganske godt tilfreds med) på deres værksted der, fik jeg at vide minium oktan 98. En anden og oftest overset faktor er den interne friktion i motoren, denne er tit besværliggjort af div. aflejninger af "koks og andet skidt". Ir i indsprøjtnings systemet og skidt i dysser er også faktorer.
Så en god omgang "rengøring" af motoren og indsprøjtnings systemet, og så en god motor olie - køb en dunk "octan boost" der hæver både octan og cetan tallet til tæt på 100, og som også her i den kolde tid "holder" vandet i benzinen nederst i benzintanken. Det kan ikke betale sig, at købe de dyre spec. benziner - køb octan 92 og giv den en skvat "octan boost".
Hej
Muligvis jeg tager fejl mht. Cetan og etan tallet - jeg arbejder kun med det til dagligt![]()
Men mht. tilsætning af Octane boost så er du helt galt på den, det kan ALDRIG svare sig, at købe de dyre benziner - ALDRIG. Køb en dunk octane boost af anerkendt mærke, det er meget god økonomi i, udover det hæver octan tallet og renser systemet, så køre man også længere literen.
Mht. vand i benzinen så er det netop det tilsatte ethanol der giver problemerne med vand/fugt i systemet - vi har p.t. 21 flymotoere i D service, flere 1000 timer før de skulle have D service, de melder fejl på en masse områder brændstof systemet, pga. visse flyselskaber flyver på brændstof tilsat Ethanol, det fungere p.t. meget dårligt.
God weekend -
Så tror jeg den er der -
God weekend.
Hej 10musse
Lige afklarende. Oktantallet en et mål for benzinens kvalitet i forhold til bankning (og så er der iøvrigt mange andre parametre der beskriver benzinen). Cetan er et tilsvarende mål for dieselolie.
Det kan fint give mening at tilsætte Octane Boost og for at rense mv. Økonomi tror jeg derimod ikke der er. Som jeg husker det skal der en flaske til for at løfte oktantallet og dermed er det dyrere end de ca. 30 Statoil tager for 98 (frit efter hukommelsen) eller Shells ca 1 kr pr. liter.
Det er et gammel trick at tilsætte karboratorsprit til benzinen en gang imellem for at få eventuelt kondensvand ud af tanken. Spritten binder vandet til sig og benzinen binder spritten til sig. I dag behøver man ikke dette. Det er bare at tanke Bio 95 der indeholder 5% sprit. I øvrigt er jeg i tvivl om det i dag er et problem med kondens i tanken. I dag har vi lukkede tanksystemer i både bilerne og på stationerne.

teamdunk skrev:klågem du pisker en stemning op vær gang der er skrevet noget om BSR det er lidt belastende altid og skal læse at du er sur på BSR.... vi ved godt du ikke er tilhænger sådan er det jo....
der er ganske mange der har haft glæde af BSR og de effekter der skrives om lover de ikke men du kan være heldig den for den effekt mange gange er det den højst målt effekt de skriver.. det kan godt ske den skulle have 250hk og 450nm
vis den så "kun" for 230hk og 420nm er det jo som det er der står ikke de for 250hk men der står op til 250hk

10musse skrev:gunsmoke skrev:10musse skrev:Der kan være flere årsager til manglede effekt.
Hej
Muligvis jeg tager fejl mht. Cetan og etan tallet - jeg arbejder kun med det til dagligt![]()
Men mht. tilsætning af Octane boost så er du helt galt på den, det kan ALDRIG svare sig, at købe de dyre benziner - ALDRIG. Køb en dunk octane boost af anerkendt mærke, det er meget god økonomi i, udover det hæver octan tallet og renser systemet, så køre man også længere literen.
Mht. vand i benzinen så er det netop det tilsatte ethanol der giver problemerne med vand/fugt i systemet - vi har p.t. 21 flymotoere i D service, flere 1000 timer før de skulle have D service, de melder fejl på en masse områder brændstof systemet, pga. visse flyselskaber flyver på brændstof tilsat Ethanol, det fungere p.t. meget dårligt.
God weekend -
Så tror jeg den er der -
God weekend.
Hej 10musse
Lige afklarende. Oktantallet en et mål for benzinens kvalitet i forhold til bankning (og så er der iøvrigt mange andre parametre der beskriver benzinen). Cetan er et tilsvarende mål for dieselolie.
Det kan fint give mening at tilsætte Octane Boost og for at rense mv. Økonomi tror jeg derimod ikke der er. Som jeg husker det skal der en flaske til for at løfte oktantallet og dermed er det dyrere end de ca. 30 Statoil tager for 98 (frit efter hukommelsen) eller Shells ca 1 kr pr. liter.
Det er et gammel trick at tilsætte karboratorsprit til benzinen en gang imellem for at få eventuelt kondensvand ud af tanken. Spritten binder vandet til sig og benzinen binder spritten til sig. I dag behøver man ikke dette. Det er bare at tanke Bio 95 der indeholder 5% sprit. I øvrigt er jeg i tvivl om det i dag er et problem med kondens i tanken. I dag har vi lukkede tanksystemer i både bilerne og på stationerne.

Claus skrev:For lige at lande denne vanvittige debat.
Jeg har mine 285 nm ved 3200 omdr uden BSR, og med BSR har jeg 376 nm ved 3400 omdr. Og den ligger de godt 100nm over helt fra de 2450 omdr målingen startede.
Hvor Klågem har fra,at der BSR ikke giver nm ved jeg ikke.
Jeg kan ikke helt forstå hvad du hisser dig op over, det er mig der har køb og betalt min BSR, og er fuld tilfreds med hvad den giver. Den har også snart tjent sig ind.
Og at du understreger dine ord ved at bande, beviser kun din uvidenhed om dette emne.
Din viden på andre områder har jeg stor respekt for.
Olien i vinkelgearet blev kontrolleret da jeg købte bilen og ikke siden, det vil jeg gøre igen og om nødvendigt skifte den, tak Balder.
Det bliver en lang weekend i carporten

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster