Anders_H skrev:... Problemet er at når der er dug på sideruderne og jeg ruller dem ned kommer de op igen med dug og vand på. På den gamle 240 blev ruderne da skrabt af ...
Jeps, det er lidt en tilsnigelse at kalde disse lister for "skrabelister". Deres primære funktion er ikke at skrabe vandet af, når ruden køres ned, men at holde ruden vind- og vandtæt når ruden er lukket.
Mange biler har derfor en funktion som klemmer ruden 1-1½ mm ud mod ydersiden når den lukker helt til. Det sker for at sikre, at forseglingen er vind- og vandtæt. Det uheldige er så, at efter hånden som gummilisterne bliver gamle, mister listegummiet fleksibilitet og følger ikke med ruden ind mod kabinen, når ruden køres ned. Dermed mister listerne deres skrabe-effekt.
Som Klågem skrev, er det ikke farligt, for vandet løber bare ud i bunden af døren (forudsat drænhullerne er holdt åbne). Faktisk findes der en del biler (herunder Saab 9.3) som ikke skraber ruderne helt rene ved nedrul, selv når de er sprit-nye. At der kan (og vil) komme vand ind i dørene er endnu et argument for at få antirustbehandlet sin bil mens den er ny.
Ofte anbefales det, at smøre disse lister med Silikone-fedt/-olie, for at holde dem smidige. Om silikone vil hjælpe, når listerne først
er blevet stive af ælde, er tvivlsomt.
-Men det er da et forsøg værd
Skal du ud og finde nye lister, så kan du jo prøve hos en hugger først. Sådan nogen gummidele bør være i særdeles lav kurs, hvis de kommer fra ældre biler. Netop fordi gummi bliver stift med alderen. Men du kunne da prøve, for prisen skal være derefter og hvem ved? Måske får du lister fra en bil, hvor ejeren har være omhyggelig med silikonesmøring? Er de billige, kan det da være værd at prøve?