Motorophæng og vibrationer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorophæng og vibrationer

Indlægaf Holm » søn jan 26, 2014 18:28 pm

Hej alle
Jeg er den glade ejer af en v70'er D5 fra 2001 med 280000 på klokken. Jeg har haft tiltagende vibrationer fra motoren der har forplantet sig i kabinen. Min konklusion var at motorophængene skulle skiftes. De to vakumstyrede ser umiddelbart fine ud, og der er også vakum på. Derfor har jeg idag skiftet det øverste, ophænget ved gearkassen ( hedder vis moment-ophæng) og det nederste højre ophæng der sidder lige under AC-kompresseren.
Hvis ikke der var vibrationer i kabinen før, så skal jeg da lige godt love for at der er det nu efter de nye ophæng er monteret. Det er meget fustrerende, og jeg vil gerne høre jeg gode Volvo-folk om I har lignende erfaring eller viden omkring dette?

Vh. Holm

Vil du være forrest i flokken, skal der stå Volvo på blokken !

Volvo v70 2,4 D5 årg. 2001
Holm
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Hjørring

Re: Motorophæng og vibrationer

Indlægaf Holm » ons feb 05, 2014 20:22 pm

Hej alle, og tak for alle indlægene!!!!

jeg har idag gjort en mærkværdig opdagelse. I min frustration over de stadige vibrationer i karossen, til trods for skift af de tre ikke vakumstyrede motorophæng, prøvede jeg blot at løsne møtrikkerne på moment-ophænget der hvor det er monteret på bundrammen- ALLE VIBRATIONERNE FORSVANDT !!!!!! En mekaniker fortalte mig at der netop ved hullerne i bundrammen var en mulighed for at justere en smule på ophænget, da hullerne her er en smule ovale. Men lige godt hvordan jeg justerer så kommer vibrationerne tilbage lige så snart jeg spænder møtrikkerne igen. Min konklusion er at der på det nye momentophæng er for faste og måske for lidt flexible bøsninger. Skurvet.dk, hvor ophænget er købt, skriver da også på hjemmesiden at det er en mere slidstærk version med polyuretanbøsninger, som måske giver en lidt hårdere affjedring. Jeg kan da ikke forstå at det kan være meningen at bøsningerne skal være så hårde at de ikke kan optage vibrationerne fra motoren! Måske monterer jeg bare det gamle slidte ophæng igen, så er der ikke nær så mange vibrationer som nu. Er der andre herinde der har erfaring med noget lignende, så komment'er gerne !

V.h Holm :D

Holm
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Smedehansen » tors feb 06, 2014 8:31 am

Jeg læste faktisk på et svensk forum at der var en der havde samme problem efter skift af det samme ophæng, han havde også brugt det fra skruvat. Han skiftede til et originalt, og vibrationer var væk, det var fordi at de hårde bøsninger ikke optog vibrationerne.
Jeg har stadig ikke fået kigget på min jeg har jo stadig en smugle vibrationer, men minimalt. Men er det nødvendigt at justere på ophængene, og gav det noget. Jeg har stadig vibration når min går fra gas til tomgang især når man køre af motorvejen og kobler ud, men de aftager når bilen holder stille, eller efter ca 5-10 sek og hvis man holder gas på når den triller er det heller ikke samme vibrationer. Så jeg ved ikke om mit problem er ngt med vacuum styring.
Smedehansen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Eskilstrup

Indlægaf Holm » tors feb 06, 2014 8:41 am

Hej smedehansen, og tak for indlægget.
Der er en mulighed for en minimal justering i de ovale huller i bundrammen, men i mit tilfælde giver det overhovedet ingen ting. Du kan prøve at afmontere momentophænget i mens den står i tomgang og se om der er forskel. Det undrer mig at disse polyuretanophæng sælges hvis der er problemer forbundet med at de ikke "æder" vibrationerne.

Holm
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj