Import og registrering af veteran lastbil

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Import og registrering af veteran lastbil

Indlægaf Bandit » ons feb 26, 2014 11:18 am

Jeg går og leger med tanken om at importerer en Volvo C304 (TGB 13) fra Sverige.
Den har jo en total vægt på 4400 kg og en egen vægt på 2800 kg, så den kan vejes ned til 3500kg = B-kørekort, hvilket vil være planen.
Spørgsmålet er så hvordan man skal gøre det.

Veteran lastbiler bliver, så vit jeg kan læse mig til, ikke pålagt registerings afgift, Korrekt :?:
Det åbner op for to muligheder:

1: Jeg køber den i Sverige og får den på danske plader uden at betale ekstra - ligesom en trailer - dog stadig med en total vægt på 4400kg. Når den så er på danske plader kan den så nedvejes (gensynes?) og afgiften betales.
2: Jeg køber den i Sverige og får den nedvejet på "svenske plader" og derefter synet og afgiften indfriet?

Bliver afgiften den samme på de to fremgangsmåder :?:

Jeg har kun fundet en C304 i DK (http://tgb13.raredog.dk/), som i øvrigt også er nedvejet til 3500kg. Den er dog konveretert til Diesel, så officielt bør den ikke gå som veteran.
Jeg har ikke kunne opspore hvor ejeren holder til.
Bandit
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Import og registrering af veteran lastbil

Indlægaf Bandit » fre feb 28, 2014 8:27 am

Kom til at tænke på¨om man overhovedet kan registrerer en bil med 7 sæder som lastbil. Lastrummet er jo mindre end kabinen.
Nogle der ved noget?
Bandit
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Import og registrering af veteran lastbil

Indlægaf englewood » fre feb 28, 2014 9:37 am

For et par år siden var jeg nede ved ham nede i Gjerlev mellem Hadsund og Randers og forhørte mig om en af de 3 akslede modeller og da var prisen for sådan en 55.000- synet og køreklar på plader.
Senere på året var jeg forbi ham udenfor Randers og kiggede på de forskellige modeller han har stående og han har rent ud sagt en helvedes masse Volvo Lapplander i alle mulige og umulige afsgygninger.

Men ja,på lastbil fra udlandet betales der ikke afgift. Kun moms.
Men hvis man så selv importerer og vejer den ned til lille kørekort kommer der jo nok reg.afgift på alligevel.
Med hensyn til antal siddepladser i en bil som er registreret som lastbil er jeg lidt i tvivl.
Det er jo nok lidt anderledes i f.eks. Sverige hvor sådan et køretøj tit er registreret som Terrængbil og ikke lastbil.
På svensk B-kørekort må man jo køre personbil op til 3500kg SAMT Terrængbil uanset totalvægt.
Noget med at militæret så ikke behøvede at bruge penge på C-kort til deres drenge. :mrgreen:
Men ellers har jeg hørt flere fortælle at en Lapplander som lastbil ikke skulle være så pokkers dyr i vægtafgift og forsikring her hjemme.
Men hvis du har mulighed for det,så prøv at tage en tur fobi John Staaling udenfor Viborg og se de forskellige modeller.
De der med 3 aksler og isoleret alukasse som har været brugt til bl.a. Radiobiler ville sgu være fine som autocampere og så er du vel forbi
problemet med antal siddepladser. :mrgreen:

http://www.staaling.dk/default.asp?page ... g=dk&pkt=9

Ham i Gjerlev har sine Lapplander biler under rubrikken Trucks. http://www.bachint.dk/shop/trucks-20c1.html
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skørping.

Tilbage til Diverse