Bedre lyd i en 945

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Bedre lyd i en 945

Indlægaf Volvo4life » ons maj 07, 2014 22:41 pm

Nogle her som har bygget lyd i en 945 serie eller gode råd til valg af højtalere?

Det skal se originalt ud og der skal ikke lige nogle kasser bagi.

Havde en SC802 og orignal premiumpakke med 10 højtalere. Synes der var for meget diskant så B-stolpe sættet blev fjernet og monterede sub ved reservehjul. Det lød bare ikke harmonisk.

Har så skiftet til CT906, fjernet sub og prøvet med 4x clarion 5,25" i dørene men er ikke tilfreds. 964eren kørte med originalt setup med 8 højtalere og den spillede bedre.

Grunden til at jeg prøvede med Clarion var at 2 af dørhøjtalerne var blevet trætte.

Er der delefilter inbygget i det originale ledningsnet?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Re: Bedre lyd i en 945

Indlægaf Ulrik Friis » tors maj 08, 2014 2:20 am

Jeg aner ikke en kæft om 945, men jeg ved noget om god lyd og om højttalere.

Delefiltre er altid loddet ind i den højttaler der skal have filtreret noget fra. Det er især diskanthøjttalere, som skal have filtreret de lave toner fra, da de ellers kan gå i stykker. En mellemtone har også et delefilter hvorimod det er sjældent at bashøjttalere har et delefilter. Et delefilter skal altid sidde så tæt på selve højttaleren som muligt.

Subwoofere er imidlertid undtaget herfra, men de er normalt drevet af en indbygget forstærker eller en forstærker udgang som afleverer det frekvensspektrum der er brug for.

Nogle højkvalitetshøjttalere leveres med separat delefilter. Fx koaxialhøjttalere med en bas/mellemtone enhed hvori der er indbygget en diskantenhed i midten.

Der bør være en ren kobberledning uden elektronik i fra forstærkerudgang til højttaler. Det er vigtigt der ikke er for meget modstand i højttalerledningerne. Prøv at mål dem igennem. Hvis tabet er for stort vil højttalerne ikke få nok effekt tilført og det kan sammen med højttalerens impedans skabe dårlige vilkår for højttaleren, så den lyder dårligt. Ledningerne kan knække hvor de løber ud i dørene.

Hvis dine højttalere i B-stolpen(?) spillede for meget diskant kunne det være dårlige forbindelser eller et defekt delefilter.

Du henter mest kvalitet i lyden ved at købe nogle gode højttalere. Dynaudio laver gode højttalere og Pioneers dyrere serier er også rigtig gode. Du kan hos Backes Ljudbyggeri finde kvalitetskomponenter http://www.backesljud.se/

En tommelfingerregel er, at jo tungere udstyret er jo bedre spiller det. Det gælder især for forstærkere og højttalere.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Volvo4life » fre maj 09, 2014 22:06 pm

Tak for svar. Kender godt til teorien bag, men håbede at der var nogle erfaringen med hvad der passer i dørene, hvilket klart er det største problem.

Det er 4 koaxialhøjttalere fra Clarion der sidder i dørene nu og de virker fint ved almindelig lydstyrke. 960eren kørte med originale højtalere, men havde et sæt 6x9 i hattehylden, så det er nok dem jeg savner.

Skal prøve med nogle 6" og så må de nok få en tur med nedstrygeren for at kunne passe.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf englewood » lør maj 10, 2014 11:12 am

Jeg har netop lige skiftet mine højtalere i dørrerne til Pioneer både for og bag. Men selvom højtalerne er fra den lidt dyrere ende,så har det på ingen måde leveret et lydbillede som var bedre ende de gamle originalmonterede højtalere.
Min erfaring med "god lyd" er at uden en separat effektforstærkere så kommer man absolut ingen steder,da en Headunit ikke kan levere en effekt der er kraftig nok.
Man ser overalt at der reklameres for at en almindelig autoradio kan levere 4x50 Watt, men det er i så fald ikke 4x50 Watt ren lyd og enheden leverer i alle fald ikke denne effekt med de pyttesmå tynde ledninger der sidder som standard i en bil til 12V strømforsyning.
Jeg syntes selv jeg har opnået en "bedre" lyd ved at selv trække en seriøs tyk plusledning helt ude fra batteriet og ind til radioen og selvfølgelig brugt en stelledning fra radioen i samme tykkelse til direkte stel i chassiet.
Men uanset,det der kraftige lydtryk med en seriøs bas i bunden,det får man altså kun med en ekstra forstærker tilkoblet.
I min bil har jeg en ny Pioneer DAB/DAB+ med CD afspiller.
Til denne vil der snart blive koblet en fin gammel JBL GTO6000 forstærkere på 1100 Watt.
Til denne vil jeg fra batteriet trække en 35mm2 plusledning,som burde levere strøm nok til forstærkeren,som osse kobles til en kondensator.
Nu har jeg en sedanbil,så jeg vil lige have lavet et par huller i hattehyllen til et par seriøse Pioneer 6"x 9" højtalere plus at der i bagagerummet
osse vil stå en 10" Subwoofer.
Nu ved jeg ikke hvor tit du fylder dit bagagerum med gods,men jeg ved da at man før på en Volvo stationcar har brugt "hullerne" i siderne i gulvet bagved bagskærmene til højtalere.
Det er ikke så svært at lave et par plader til disse huller og derefter indsætte et par 6" x 9" højtalere.
Ikke at jeg er nogen ekspert indenfor lyd,men jeg plejer at gå efter den regel,at når det gælder højtalere,så har Watt mindre betydning.
Det jeg kigger efter,er at den trækker fra et så lavt nivå som muligt,fordi,det er der bassen ligger.
Altså vil en højtaler med et frekvensomfang på 25-22.000 leverer mere bas end en med 50-22.000. Eller? :shock:

Ville osse gerne have haft nogle bedre højtalere oppe oveni indstrumentpanelet istedet for de originale to-vejs som sidder der nu,men ligesom med hullerne og i den grad skruehullerne i dørrerne,så har Volvo valgt et system som ikke er til at erstatte med standardhøjtalere.
Både i for og bagdørrerne måtte jeg bruge adapterplader for at få mine 5,25" højtalere til at passe.
Så med hensyn til instrumentpanelet er jeg på bar bund.
Men det kan godt lade sig gøre at få bedre lyd i bilen uden at det koster skjorten.
Man skal bare huske på at der ikke må spares på ledningernes kvalitet og tykkelse. Man hører tit at folk har købt svært dyre komponenter men bagefter enten sparer ind på ledninger/kabler eller endnu værre bruger de ledninger til både strøm/stel/højtalere som bilen er født med.
Så vil jeg hellere anbefale at man bruger måske tusen kroner mindre på komponenterne og så bruger de tusen kroner ekstra på ledninger/kabler.
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skørping.

Tilbage til El-system og Instrumenter