Søger bremsekyndig Amazon'ist

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Søger bremsekyndig Amazon'ist

Indlægaf TTcyk » ons maj 21, 2014 23:35 pm

Hej
Da jeg er uden bremsekraft på min 68' Amazon, søger jeg info/nummer på en kyndig person der vil være behjælpelig med lidt Info om, hvad jeg skal starte med at skifte :D

Jeg er tom for væske i beholderen, der er lidt væske i forstærkeren( under det lille dæksel på siden), jeg har ikke observeret at den har lækket væske under bilen nogen steder.

På forhånd tak

Tommy T.
TTcyk
Bruger
Bruger

Re: Søger bremsekyndig Amazon'ist

Indlægaf VolvoSport » tors maj 22, 2014 0:20 am

Hej

Jeg har for 17 år siden prøvet, at min daværende Volvo Amazon 121 B18 1967 pludselig drak al bremsevæsken.
Det skete midt i Århus bymidte efter en biograftur og alle de andre biografgængere fik sig et stort grin, da al bremsevæsken blev suget med ind i motoren, hvilket resulterede i en stor tæt tåge af blå røg.
Det viste sig at være bremseforstærkeren, som var synderen. Den afmonterede jeg og oplevede ikke problemet igen i de efterfølgende 8 år jeg kørte i bilen.
Det var ikke en LUCAS-forstærker, men en anden sort eftermonteret bremseforstærker, som jeg ikke kan huske navnet på.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Henning P » tors maj 22, 2014 8:20 am

Hvis ikke der er væske nogle steder under bilen,
Så er det din hovedcylinder der er utæt, så kan det være at væsken løber bag om og ind i din bremseforstærker.
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København S

Indlægaf VolvoSport » tors maj 22, 2014 10:28 am

Hej

Ja hovedcylinderen kan selvfølgelig også have en defekt.
Da jeg købte den før omtalte Amazon havde den en lidt spøjs bremseeffekt. Så snart man trykkede bremsepedalen lidt ned, kom der meget kraftig bremsevirkning og den var svær at dosere. Bilen var synet og godkendt uden anmærkninger ved levering.
En dag på vej til arbejde ca. 14 dage efter købet af bilen, blev det dog for meget. Under en ganske almindelig nedbremsning ville bremsepedalen pludselig ikke slippe igen og bilen forblev bremset. Jeg kunne kun med nød og besvær få bilen ind i vejsiden og Falck måtte transportere den på værksted.
Det viste sig at være hovedcylinderen, som var synderen. Gummi-bælgen var simpelthen blev trukket bagom og derved blokeret af bremsevæsken.
Man kunne dengang købe et reparationssæt til hovedcylinderen og den blev fikset.

Jeg har efterfølgende tænkt over, om det har været bremseforstærkerens skyld. Hvis den har virket for kraftigt og derved hevet for hårdt i hovedcylinderen. Men det ved jeg som sagt ikke.
Der gik et par måneder inden jeg fik problem med bremseforstærkeren og den blev afmonteret.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser