Volvo 850 2.0 T5 Motronic 4.3 fejlkode 2-3-1 og 4-3-3?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 850 2.0 T5 Motronic 4.3 fejlkode 2-3-1 og 4-3-3?

Indlægaf Topper » tirs jun 24, 2014 16:10 pm

Hej med jer.

Jeg har nu fået 2 stk. Motronic 4.3 fejlkoder 2-3-1 og sommetider 4-3-3, og mortorfejllampen (lambda symbolet) starter med at lyse, når man kører landevejskørsel og især motorvejskørsel.

Fejllampen lyser så konstant lige indtil, jeg kører et par dage eller 3 i træk, hvor jeg kun køre bykørsel frem og tilbage på arbejde.

Så på 2. eller 3. dagen, slukker motorfejllampen (lambda symbolet) af sig selv.

Så længe, at jeg fortsætter med bykørsel, tænder lampen ikke, MEN ligeså snart jeg skal køre et længere stykke vej på en motorvej f.eks., SÅ tænder lampen igen og forbliver tændt, indtil jeg igen udelukkende har kørt bykørsel i nogle dage i træk.

Jeg er også af og til under motorvejskørsel begyndt at høre en mindre/minimal hylelyd ude fra motorrummet?

Jeg har før løst problemet med den fejlkode, som ligner fejlkode 2-3-1, nemlig fejlkode 2-3-2.

2-3-2 drejer sig om enten for fed eller for mager brændstofblanding i TOMGANG i længere tid.

Den nuværende fejlkode 2-3-1 drejer sig om enten for fed eller for mager brændstofblanding under DELLAST STADIE i længere tid.

Jeg kan huske, at jeg fandt en side fra Volvo vedr. fejlkode 2-3-2, hvor der ved denne kode var noget med 5 fejlsøgningsmuligheder.

Lamda Sonden
Falsk luft/utætheder ved indsugningsmanifold, luftslanger osv...
Luftmassemåleren
Tomgangsregulatoren
EVAP systemet (Evapurator Purge Valve)

Dengang fandt jeg fra en ende ud af, at fejlen var den absolut sidste løsning af ovennævnte, nemlig EVAP ventilen, som sidder oppe ved venstre hjørne af kølerradiatoren set indefra bilens førersædde.

EVAP er i forbindelse med Volvos reforbrændingssytem.

Der sidder en fremløbsventil og en returventil.

Jeg kom lige tilfældigt til at røre med denne EVAP fremløbsventil, hvorefter den klikkede løs (slog til og fra mange gange), og så faldt motorens tomgang fra de høje 1200 omdrejninger pr. minut ned til de normale 850 omdrejninger pr. minut i et stykke tid, hvorefter EVAP ventilen pludselig klikke løs igen, og så steg tomgangsomdrejningerne igen.

EVAP ventilen blev skiftet, og fejlkoden 2-3-2 kom aldrig igen og tomgangen er nu stadig konstant fuldstændig normal, undtagen en yderst sjælden gang imellem, hvor EVAP lige SKAL slå til i et kort øjeblik (dette sker MEGET sjældent! Så at sige ALDRIG).

Der er siden gået meget lang tid, men nu er den nuværende fejlkode 2-3-1 så pludselig dukket op, og den har sikkert næsten ligeså mange fejlsøgningsmuligheder som fejlkode 2-3-2, da disse 2 fejlkoder jo er lidt i familie med hinanden, sådan som jeg ser det.

I et stykke tid inden denne fejlkode kom, fik jeg dog en sjælden gang imellem fejlkoden 4-3-3, som fortæller, at den bagerste bankesensor (føler) er midlertidig fraværende eller gået i stykker.

Denne bankesensor sidder bare desværre meget gemt lige ovenover den sorte boks til Krumtapsudluftningen, og derfor skal man skille en del ad for at få denne efterset eller skiftet.

Da fejlkode 4-3-3 ikke kommer ret tit, men måske lidt oftere efterhånden, tænker jeg lidt på, om der mon er sammenhæng mellem disse 2 fejlkoder?

Hvad mener I?

Med venlig hilsen
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj