Lille skidt erfaring:
For år tilbage skiftede jeg forruden på et glasværksted i Paris, efter forsikringsselskabets anvisning.
Der var 2 problemer med den isatte ny rude
:
1)Den var ikke jævnt konveks. så vinduesviskerne havde svært ved at nå helt i bund om vinteren. Bosch viskerblade kunne klare opgaven men andre kunne ikke.
2)Den fik ganske mange småridser i løbet af nogen år. Det syntes nærmest som at den var mere modtagelig for ridser end den originale rude. Min danske glasreparatør siger, at det bør være de samme fabrikker som laver ruderne i såvel DK som Frankrig, men indtrykket består.
Min personlige konklusion Får du revner i ruden i udlandet, så kør med det til du når hjem til Danmark igen. Skift ALTID til en rude af anerkendt europæisk fabrikat som f.eks.: Pilkington (
som jeg kun har hørt godt om) eller St Gobain.
Husk også, at stemplet "Original Volvo part" ikke nødvendigvis = top-kvalitet. For at citere en flittig indlægsskriver på Saab-forum:
Hvis SAAB/GM (læs Volvo) så indgår/indgik en aftale om vindspejle med en halv-inferiør Kinesisk rudefabrikant, er det så "originalt"?...
Jeg husker ikke fabrikatet, men de ruder som sidder i mine gamle pramme, er Svenskfremstillede. Er der nogen som kender et lorte-Svensk fabrikat? Det er mere sjældent, end et firkløver i en kløvermark.Tjae.. Det er så Edwins melding, men mine erfaringer siger desværre, at han nok har ret