Retningslinier for brug af galleriet

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Retningslinier for brug af galleriet

Indlægaf Anders » man nov 26, 2007 14:56 pm

I galleriet kan du fremvise billeder af dine køretøjer til beskuelse og eventuel beundring af siden andre brugere.

Det er i øjeblikket ikke muligt at lægge billeder ind på vores server, da vi simpelthen ikke har plads nok. Derfor må du først uploade dine billeder til en eller anden form for host-service, og derefter linke til dem når du opretter dit indlæg. Eksempler på gratis billedhosts:

http://imageshack.us
http://photobucket.com

Vi vælger i første omgang ikke at lave nogle restriktioner på hvor mange eller hvor store billeder du må vise i dit indæg. Vi beder dog om at du ikke opretter mere end ét indlæg pr. køretøj, og at du selvfølgelig holder dig til relevante fotos. Stødende eller irrelevante billeder vil blive fjernet, og evt. påtalt.

Håber i vil nyde denne nye mulighed for at fremvise og sammenligne jeres kære automobiler.
Med venlig hilsen
Anders B. Worm
Administrator
Brugeravatar
Anders
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 21:10 pm
Geografisk sted: Gadbjerg, Danmark

Indlægaf Ulrik Friis » søn feb 17, 2008 2:29 am

Jeg vil godt bidrage med lidt info om, hvordan man skruer et billede sammen så det kan vises på nettet, uden at den computer, der skal vise det, kløjs i det. Det kræver et billedbehandlingsprogram, men dem findes der flere af på nettet, som ikke koster noget. Bl.a. Picasa, som er glimrende. Jeg bruger selv Photoshop.

0. Sørg for at billedet er i RGB mode (så kan du manipulere det)
1. Beskær billedet, så kun det du vil vise er med.
2. Sæt opløsningen til 72 dpi (hvis ikke det allerede er det)
2. Skalér billedet ned (sæt størrelsen på billedet), til fx. 800x600 pixel. Lad være med at skalere op, det bliver grimt og uskarpt (pixeleret).
3. Justér evt. levels (jeg ved ikke hvad det hedder på dansk)
4. Gem billedet som en JPG fil med en kompression på 30% af den oprindelige størrelse. I Photoshop findes en funktion, der hedder Save for web. Her kan du finjustere kompressionen af billedet.

Så vil billedet antage en rimelig "tyngde", så det nemt lader sig transportere på nettet.

Billedet herunder fyldte oprindeligt 3 Mb, men efter beskæring og tilpasning er det nede på 78 Kb, en reducering af den oprindelige "tyngde" med 97% - hvilket også er "tungt", men billedet er også stort: 1024x759 pixels. Det passer fint på min skærm, som har en opløsning på 1440x1050. Men det er alt for stort for en skærm, som bruger en opløsning på 800x600 pixels.


Billede


Så vidt så godt. Nu fremstiller du så de billeder, du vil vise, og uploader dem på fx. photobucket.com, som jeg har gjort. Nu skal billederne så vises her i forumet.

Gå ind på photobucket.com og find det billede frem, du vil vise. photobucket.com fremstiller selv thumbnails af dine billeder (små udgaver), så du skal sørge for at du kalder billdet i den rigtige størrelse frem. Så højreklikker du på billedet, og i menuen vælger du Egenskaber for billede. På engelsk hedder det properties. Her vil du kunne aflæse URLen for billedet. URLen for ovenstående billede ser sådan ud: http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... /front.jpg. Denne URL kan du kopiere ved at markere den med musen og taste Ctrl+C. Indsæt så URLen her i dit indlæg (Ctrl+V), markér den og klik på knappen Img lige ovenover skrivefeltet - bingo.

Photobucket.com tilbyder et link til billedet, hvor man (i stedet for at højreklikke og alt det der) klikker på Direct link, hvorefter linket er kopieret og man sætter det så ind på siden.

Go' fornøjelse!!!
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Retningslinier for brug af galleriet

Indlægaf mikkel987 » søn mar 29, 2015 11:32 am

Er det ok at uploade billeder hvis de reduceres i størrelse som vist i overstående?.
Jeg syntes ofte billederne i forum forsvinder efter måneder/år hvis man benytter de uploade tjenester.
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm


Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster