Automatgear vs. Manuelt gear

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Automatgear vs. Manuelt gear

Indlægaf Shadows » søn feb 17, 2008 20:36 pm

Emnet delt fra andet indlæg, da det ikke var relevant for det andet indlæg. Mvh. Shadows

I disse miljø tider, kunne det være fedt hvis man kunne få eftermonteret/opgraderet til f.eks. syv trin i gearkassen ligesom på Audi'er. Både for miljø og for støj - istedet for den urgamle 4-trins
Sidst rettet af Shadows man feb 18, 2008 9:42 am, rettet i alt 1 gang.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Morten VJ » søn feb 17, 2008 21:44 pm

Shadows skrev:I disse miljø tider, kunne det være fedt hvis man kunne få eftermonteret/opgraderet til f.eks. syv trin i gearkassen ligesom på Audi'er. Både for miljø og for støj - istedet for den urgamle 4-trins

Anskaf dig en bil uden morfar gear, eller betal prisen og vær glad for at du ikke kal beruge venstre fod, og højre arm. :roll:
4 gear eller 7 gear på en morfarkasse giver samme økonomi ved konstan hastighed, da de stadig flytter en masse ekstra skrammel rundt i gearkassen.
Pt ligger jeg omkring de 9,5 km/L, Varmeren kører hver dag.
Og dette i en gammel tunet 240 med turbo, og et manuelt gear.

Stop med at klynke, og vær glad for dine 300 hk.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » søn feb 17, 2008 21:51 pm

Morten VJ skrev:
Shadows skrev:I disse miljø tider, kunne det være fedt hvis man kunne få eftermonteret/opgraderet til f.eks. syv trin i gearkassen ligesom på Audi'er. Både for miljø og for støj - istedet for den urgamle 4-trins

Anskaf dig en bil uden morfar gear, eller betal prisen og vær glad for at du ikke kal beruge venstre fod, og højre arm. :roll:
4 gear eller 7 gear på en morfarkasse giver samme økonomi ved konstan hastighed, da de stadig flytter en masse ekstra skrammel rundt i gearkassen.
Pt ligger jeg omkring de 9,5 km/L, Varmeren kører hver dag.
Og dette i en gammel tunet 240 med turbo, og et manuelt gear.

Stop med at klynke, og vær glad for dine 300 hk.

MVH

Morten

Hvis jeg klynkede, så havde jeg solgt den for længst. Men det gør jeg ikke - hverken klynker eller sælger den pga. gearet eller pga. økonomien.

Morfar? Hvorfor egentligt det? En rigtigt morfar kører manuelt gear og regulerer hastigheden med at filen på koblingen, så den ryger :wink:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Morten VJ » søn feb 17, 2008 22:05 pm

Ikke med min kobling :wink:
For så havde han et venstre ben som Arnold.
Og ja den kører til dagligt, fra frederiksund til birkerød, og et par gange om ugen til tåstrup, så jeg ved hvad myldertid vil sige. :twisted:
Men jeg har med vilje fravalgt et dumt automat gear, og det er ikke grundet økonomien.

MVH

morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » søn feb 17, 2008 22:20 pm

Nu skal vi ikke tæske langhalm på det her, MEN hvorfor er et automatgear dumt. Det er en teknologisk smart stykke teknik, som skifter gear for dig og du styrer det med din speeder hvis du vil havde den til at skifte længere ned (og/eller) sætter den i sport-mode. Skal den geare op, slækker du på speederen.

En manuel gearkasse bliver i det gear den er sat i, uanset hvad du gør med speederen (måsker falder den dog ud).

Hvilken gearkasse kan man kalde dum her?
:wink:

Jeg kan forstå i en racerbil på bane, hvor millisekunderne tæller at manuel gear er det rette, men på landevej til persontransport??? Men du er måske en dansk udgave af "The Stig" når du er på landvejen? :?

Men heldigvis er smag og behag forskellig. :D ...og sådan skal det være.
Sidst rettet af Shadows man feb 18, 2008 9:46 am, rettet i alt 1 gang.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Morten VJ » man feb 18, 2008 7:25 am

Dumt fordi du skal bruge unødig ekstra energi på at trække en converter, og en olie pumpe med rundt.
Dumt, da det ikke kan tænke selv. og kan beslutte sig for at geare op midt i et sving. :oops:
De nyere biler har dog så mange ekstra følere, at man næsten ikke mærker at den ikke tænker selv. :)

Behageligt uden tvivl i køkørsel, og i bykørsel.
Men jeg vil ikke betale ekstraregningen i benzin for denne behagelighed.
Og så vil jeg selv bestemme hvilket gear jeg kører i ved frisk landevejs kørsel.

Hvis jeg var landevejens "The Stig", så tror jeg ikke på jeg havde noget styrebrev længere :wink:

PS hvad bruger du egentlig 300 hk til, når det bare er almindelig person transport, at du bruger bilen til :?:

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » man feb 18, 2008 9:38 am

Morten VJ skrev:Dumt fordi du skal bruge unødig ekstra energi på at trække en converter, og en olie pumpe med rundt.
Dumt, da det ikke kan tænke selv. og kan beslutte sig for at geare op midt i et sving. :oops:

Det har jeg dog aldrig prøvet at den gjorde. Du må give den meget gas i landevejssvingene, siden du oplever det som et problem.

Morten VJ skrev:Men jeg vil ikke betale ekstraregningen i benzin for denne behagelighed.
Og så vil jeg selv bestemme hvilket gear jeg kører i ved frisk landevejs kørsel.

Næh, men en kobling skal man jo købe i ny og næ. Den sparer jeg 8)
Du bestemmer jo ikke helt selv hvilket gear du er i, omdrejningerne sætter sine begrænsninger hvilket gear du kan vælge.

Morten VJ skrev:PS hvad bruger du egentlig 300 hk til, når det bare er almindelig person transport, at du bruger bilen til :?:

Om jeg har 300 hk i en tung st.car eller 120 hk i en lille let bil, er underordnet. Men hvis jeg havde den lille, havde du nok ikke sagt noget. :wink: Men jeg har jo en tung dvask gearkasse som jeg skal trække - og så må motoren jo bare være stor nok :wink:

Desuden er det et spørgsmål om trafiksikkerhed som Monrad & Rislund siger: "Jo kortere tid man befinder sig på vejen, jo mindre er chancen for en ulykke" Citat slut.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf manjassen » man feb 18, 2008 20:03 pm

Hej
Jeg må lige være med her. Jeg havde automat i min tidliger bil "Audi" og savner det, men men en pris på 35 kg for en rep savner jeg ikke, derfor bilen blev solgt og jeg valgte en uden.
Kan godt være at det er dyre at køre med i daglig dagen, men hold kæft hvor var det dejligt.
/Jan
Volvo S60 D5
manjassen
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Shadows » man feb 18, 2008 20:09 pm

Som oftest går de i stykker, med dyr rep til følge, når olieskift ikke er passet. Køber man en brugt bil, ved man desværre jo hvordan den er passet.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » tirs feb 19, 2008 23:26 pm

Tror at Morten VJ må have haft et par dårlige oplevelser med aut. gearkasser i løbet af sit liv :D

Jeg har fået forståelsen af at du sandsynligvis aldrig kommer til at føle glæde ved et aut.gear, men der nogle biltyper hvor det i den grad løfter det samlede indtryk af bilen.

Har kørt 945 turbo(+) med både aw71 og m90 kassen og jeg vil personligt aldrig vælge m90eren på den biltype, medmindre den er ombygget til race.

Men jeg vil ikke betale ekstraregningen i benzin for denne behagelighed.
Hvis det er man tænker på ekstraregningen på benzin i forbindelse med aut.gear, så tror jeg at man ofte på forhånd har fravalgt at køre volvo. Er benzinøkonomi en bekymring skal man ikke vælge en gammel volvo.

Dumt, da det ikke kan tænke selv. og kan beslutte sig for at geare op midt i et sving.
Vil nu være mere betænkelig ved at der geare ned... Det er ikke sjovt når det er glat. Har skrevet dette før; Men når man kender sin bil ved man også hvordan den vil opføre sig og med lidt øvelse kan du sagtens holde gearene rundt i sving ved frisk kørsel.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Auto vs manuel

Indlægaf Klågem » ons feb 20, 2008 1:14 am

Auto vs manuel... Jeg kører med manuel.. Det er fint når man kører ud af vejen hvor der ingen trafik er.. Jeg har auto i den lastbil jeg kører i.. Det er suverent.. Man slipper for at skifte gear hele tiden.. (der er lige 16 at vælge imellem) Jeg har prøvet begge dele i personbil... Og må indrømme at der er mange plusser og minusser ved begge dele..men til bykørsel og køkørsel er der kun en ting der dur.. Og hvis man har noget på jydekrogen..
Med hensyn til ræs.. Hvor er koblingen så lige henne????? de fleste biler der bliver brugt til ræs har ligeskårende tænder i gearkassen så der er det unødvendigt at bruge kobling.. Bare et hurtigt ryk i grydeskeen og næste gear er der... Hvorfor spørger man sig selv.. Det er meget hurtigere end at skulle stampe koblingspedalen i bund hver gang
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´