FØRST: Undskyld til øvrige, for denne olie-afsporing i forhold til emnet "duggede ruder" VolvoSport skrev:Den "historie" omkring dine oplevelser med olieforbruget, som stiger ved overgang til langtur efter mange korte ture, står også beskrevet i instruktionsbogen til Volvo 850 og S/V70 II under afsnittet om oliekvalitet
S60-II instruktionsbogen er ganske omfattende, ikke heeelt entydig, men den har også en passus der ikke helt ligner den "Volvosport" refererer til:
Lavt olietrykHvis symbolet tændes under kørsel, er motorens
olietryk for lavt. Stands straks motoren, og
kontrollér oliestanden. Påfyld olie efter behov.
+Inden en længere rejse• Kontrollér, at motoren fungerer, som den skal, og at brændstofforbruget er normalt.
• Kontrollér, at der ikke lækker benzin, olie eller anden væske ud.
...
+Kontrollér regelmæssigtKontroller med jævne mellemrum følgende olier og væsker, f.eks. ved tankning:
• Kølevæske
• Motorolie
...
+Motor med oliemålepind...
Volvo anbefaler, at oliestanden kontrolleres med 2 500 km's intervaller. Den mest pålidelige måleværdi fås med kold motor inden start.
...
+Motor med elektronisk oliestandsfølerDu behøver ikke at træffe foranstaltninger med hensyn til oliestanden, før der vises en meddelelse på displayet
...
+ sidst men ikke mindst
Ugunstige kørselsforholdUgunstige kørselsforhold kan give unormalt høj olietemperatur eller stort olieforbrug. Nedenfor følger nogle eksempler på ugunstige kørselsforhold.
Kontrollér oliestanden oftere ved lang tids kørsel under følgende forhold:
• med campingvogn eller anhænger
• i bjergehttp:
• med høj hastighed
• i temperaturer under -30 °C eller over +40 °C
Ovenstående gælder også ved kortere kørestrækninger ved lave temperaturer.Mange års motor-erfaring siger mig, at Volvo burde have suppleret med"...
Ovenstående gælder også ved hård eller langturs kørsel, efter længere periode med små ture.