v70newbie skrev:Hvor meget skal der til at flytte et par xenon lygter med over? Der er jo noget med at de skal værslev niveaulerende men er det bygget ind i lygten?
Mvh
Lars
Hej Lars
Har selv en V70 MY05 med halogen og undersøgte for et stykke tid siden muligheden for at skifte til xenon. Et skifte til xenon vil kræve at du får monteret en føler til niveaureguleringen på bagakslen. Samtidig tjekkende jeg elsystemet til lygterne og efter hvad jeg kunne se føres der ikke noget datasignal frem til elektronikken på xenonlygten. Men der noget med at man skal have kablet med til selve lygten ellers kører jygtejusteringen den forkerte vej. Du kan via eldiagrammet for din bil se om din lygteconnector er fuldt monteret til at understøtte xenon. Samtidig skal lyskontakten udskiftes, så den manuelle lygtehøjdejustering forsvinder.
Optimalt skal der indlæses "xenonsoftware" i computerenhederne. Sikkert også til niveaureguleringen på lyshøjden. Jeg tjekke min Volvo og det så godt nok ud som om denne funktionalitet var tilstede. Hvis dette ikke sker får du bl.a. en pærefejl fordi xenon bruger mindre strøm end halogen. Dette kan omgås ved at sætte en balastningsmodstand ved lygten, men det er noget sjusk efter min mening. Hvis du googler forholdet vil du også se, at der kan bores et hul i en modstand i det system som overvåger pæren, så denne syndes og ikke melder fejl på det mindre forbrug.
Volvos system med kurvelys mener jeg forudsætter en speciel computerboks som den til motorstyringen og automatgearet.
Dette er som sagt som de blinde taler om farverne for jeg har ikke selv prøvet.
Jeg spurgte Volvo Danmark til forholdet og de sagde "no go" til et skifte fra halogen til xenon, men det var dog også tydeligt at medarbejderne bestemt ikke var inde i de tekniske ting, og så er det sikkert lettere bare at sige nej.
Lad os endelig vide hvis du går videre med projektet.