My05 front på my04

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

My05 front på my04

Indlægaf v70newbie » ons apr 29, 2015 18:50 pm

Er der nogen her inde der ved om jeg kan skifte min my04 front inkl den små lygte vinduesvaskere ud med en front fra en my05 som har spulere i stedet for?

Mvh
Lars
Volvo V70 2.4 '03
Opel Vectra 2.0 '94
Opel Ascona 1.6 '84
v70newbie
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs jun 18, 2013 22:33 pm

Re: My05 front på my04

Indlægaf gälleryd » ons apr 29, 2015 18:57 pm

Det er der ingen problemer med, der vil nok ikke väre så meget tryk på lygtespoleren, da der sidder en höjttrykspumpe på sprindlerbeholderen på dem der har det originalt, men ellers er det bare tage dine viskere og motor af lygterne, når du har pillet fronten af.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: My05 front på my04

Indlægaf v70newbie » ons apr 29, 2015 19:53 pm

gälleryd skrev:Det er der ingen problemer med, der vil nok ikke väre så meget tryk på lygtespoleren, da der sidder en höjttrykspumpe på sprindlerbeholderen på dem der har det originalt, men ellers er det bare tage dine viskere og motor af lygterne, når du har pillet fronten af.


Må se om jeg kan få højtrykspumpen med :)

Hvor meget skal der til at flytte et par xenon lygter med over? Der er jo noget med at de skal værslev niveaulerende men er det bygget ind i lygten?

Mvh
Lars
Volvo V70 2.4 '03
Opel Vectra 2.0 '94
Opel Ascona 1.6 '84
v70newbie
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs jun 18, 2013 22:33 pm

Re: My05 front på my04

Indlægaf gunsmoke » ons apr 29, 2015 20:53 pm

v70newbie skrev:Hvor meget skal der til at flytte et par xenon lygter med over? Der er jo noget med at de skal værslev niveaulerende men er det bygget ind i lygten?

Mvh
Lars


Hej Lars
Har selv en V70 MY05 med halogen og undersøgte for et stykke tid siden muligheden for at skifte til xenon. Et skifte til xenon vil kræve at du får monteret en føler til niveaureguleringen på bagakslen. Samtidig tjekkende jeg elsystemet til lygterne og efter hvad jeg kunne se føres der ikke noget datasignal frem til elektronikken på xenonlygten. Men der noget med at man skal have kablet med til selve lygten ellers kører jygtejusteringen den forkerte vej. Du kan via eldiagrammet for din bil se om din lygteconnector er fuldt monteret til at understøtte xenon. Samtidig skal lyskontakten udskiftes, så den manuelle lygtehøjdejustering forsvinder.

Optimalt skal der indlæses "xenonsoftware" i computerenhederne. Sikkert også til niveaureguleringen på lyshøjden. Jeg tjekke min Volvo og det så godt nok ud som om denne funktionalitet var tilstede. Hvis dette ikke sker får du bl.a. en pærefejl fordi xenon bruger mindre strøm end halogen. Dette kan omgås ved at sætte en balastningsmodstand ved lygten, men det er noget sjusk efter min mening. Hvis du googler forholdet vil du også se, at der kan bores et hul i en modstand i det system som overvåger pæren, så denne syndes og ikke melder fejl på det mindre forbrug.

Volvos system med kurvelys mener jeg forudsætter en speciel computerboks som den til motorstyringen og automatgearet.

Dette er som sagt som de blinde taler om farverne for jeg har ikke selv prøvet.

Jeg spurgte Volvo Danmark til forholdet og de sagde "no go" til et skifte fra halogen til xenon, men det var dog også tydeligt at medarbejderne bestemt ikke var inde i de tekniske ting, og så er det sikkert lettere bare at sige nej.

Lad os endelig vide hvis du går videre med projektet.
gunsmoke
 

Re: My05 front på my04

Indlægaf Ulrik Friis » ons maj 13, 2015 12:48 pm

Der er indbygget nogle enkelte ting i alle type 2 V70ere, som giver mulighed for xenonlys, bla. kan man shunte strømmen til xenon lygterne ret enkelt. Men det er også det eneste, der er enkelt.

Lovkravene til xenon på nærlyset er:
automatisk højderegulering (Volvo bruger en sensor på bagakslen)
lygtevaskere hvis xenon lyset overstiger en grænse (25watt - vistnok)
nærlyset skal være tændt når det lange lys er tændt

Omkostningerne ved at ændre til xenon er enorme. Nye godkendte xenonlygter koster ca. 5-6.000 stykket. Kan evt. fås brugt for 7.000 samlet. Etablering af sensor på bagaksel samt ledninger og programmering af bilens computere er ikke et gør det selv job. Jeg tvivler på man kan få et aut. Volvo værksted til at lave det. Så skal der installeres et sprinklersystem med højtrykspumpe. Jeg ved ikke om man kan montere en højtrykspumpe i stedet for den der sidder, for her opgav jeg videre research. Men min fornemmelse siger mig, at når man monterer en højtrykspumpe skal der også være en større sprinklerbeholder.

Philips laver nogle halogen H7 pærer som lyser 130% mere end en oprindelig H7 pære http://www.billigbilpleje.dk/product/philips-xtreme-vision-h7-2-stk-130-lys-10659/. Dem bruger jeg og de virker ganske fremragende. Og de er noget billigere end en xenonombygning til 15.000 kr. Det lange lys kan lyse ind i nabokommunen uden problemer, så her er der ikke behov for ændringer.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster