Hvid/grå røg efter olie skift

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvid/grå røg efter olie skift

Indlægaf ntt » tirs maj 12, 2015 22:24 pm

Hej Volvosnak

Jeg skiftede olie her forleden og filter, tømte den helt og smed de her 5,5 liter i igen, som der stod i bogen. Tjekkede olien pinden og den står på maks. Alt synes at være iorden efter min mening. Olien jeg satte på var en castrol 0-40w som også står i bogen er iorden. Nå jeg kører en lille tur om aftenen og komme på et tidspunkt til at give den lige lidt hurtig acceleration altså op på 4000 omdr. og der er det ligesom den taber pusten et kort sekund og så skider den en ordenlig hvid/grå sky ud af udstødningen.
Og ryger så hvergang jeg gasser op. Den ryger ikke i tomgang.
Jeg kører en tur i den idag. tjekke olie inden og den står på maks tjekker vand den står på maks. kører en halv time uden at komme i nærheden af 4000 omdr og så prøver jeg så lige igen med at komme derop og den sætter ud et kort øjeblik og igen røgsky...

Det er en Volvo V70 2.4 170 hk 2005 det vil sige faceliftet kørt 371000 overholdt alle service eftersyn

Kan ikke lige komme på mere info i kan få, men spørg endeligt løs hvis der er noget.

håber i kunne komme på hvad det kunne være
2.0 V40 140hk 1998 - 2.4 V70 170hk 2005
ntt
Ny bruger
Ny bruger

Re: Hvid/grå røg efter olie skift

Indlægaf Kingo » tors maj 14, 2015 16:35 pm

Den skal ifølge meget kloge folk herinde køre med
"Du skal vælge denne olietype: "ACEA A5/B5 SAE 0W-30"

Prøv evt at se efter mærkat i motorrum.
Der er vist ændret i smøreanbefalingen siden den blev født.

Nu har den jo kørt en del km så ved ikke om den har behov for lidt tykkere olie- der er der sikkert andre der kan svare på.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf ntt » ons maj 20, 2015 1:25 am

Kingo skrev:Den skal ifølge meget kloge folk herinde køre med

Nu har den jo kørt en del km så ved ikke om den har behov for lidt tykkere olie- der er der sikkert andre der kan svare på.

Ja det har jeg læst, men hvis man kigger i instruktions bogen står der at 0W-40 ikke skulle gører noget at sætte i... Der nemlig en tabel der viser med forhold hvad de forskellige olier dækker ind med hensyn til temperaturer. Men om det så er bare til pynt ved jeg ikke helt.

Men det ihvertfald et problem hvis jeg kører over 4000 omdr. hvis jeg holder mig under sker der ikke noget. Har tjekket olie stand og vandstand hverdag efter og ingen ting er faldet.

Kunne det være ventilstyrne som er slidte og der så opbygger sig olie oppe i huset som kan sive ned i forbrændingen ved de høje omdr??
ntt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf søren 2,4T » ons maj 20, 2015 8:23 am

ntt skrev:
Kingo skrev:Den skal ifølge meget kloge folk herinde køre med

Ja det har jeg læst, men hvis man kigger i instruktions bogen står der at 0W-40 ikke skulle gører noget at sætte i... Der nemlig en tabel der viser med forhold hvad de forskellige olier dækker ind med hensyn til temperaturer. Men om det så er bare til pynt ved jeg ikke helt.

Men det ihvertfald et problem hvis jeg kører over 4000 omdr. hvis jeg holder mig under sker der ikke noget. Har tjekket olie stand og vandstand hverdag efter og ingen ting er faldet.

Kunne det være ventilstyrne som er slidte og der så opbygger sig olie oppe i huset som kan sive ned i forbrændingen ved de høje omdr??

Måske husker jeg forkert, men syntes altid man har sagt at hvid/grå røg betyder vand i forbrændingen. Måske er det ikke olien der er problemet. Jeg kører på 10/40 på min t5, og gjorde det også på den gamle 2,4T. Der har aldrig været noget røg, og ingen af dem har heller brugt olie.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Frede » ons maj 20, 2015 12:59 pm

Hvid røg er noget vand du får brændt af.
Hvis du har blålig røg er det olie der bliver forbrændt.

En nærliggende tanke ville være at toppakningen er ikke så god mere, når du så gir den lidt gas kommer der vand ind et sted = hvid røg.
Frede
Bruger
Bruger

Indlægaf ntt » tirs jun 02, 2015 3:30 am

Det i hvertfald ikke vand, da det ikke bliver brugt...
ntt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf gälleryd » tirs jun 02, 2015 9:39 am

Hvor meget körer bilen, jeg mener korte ture så der ikke er noget der bliver varmt, olie, vand osv, for en Volvo der ikke bliver varm, der vil komme slugte i vandet pga den aldrig bliver varm, og vdr olie så er det vigtigt at den får det rigtige olie, mine körer bla på 0-30 castrol, men vil da godt vide lidt om dit köre mönster, for sådan du skriver vdr bilen, det skal den helt sikkert ikke göre.
05 modellerne skal have en anden olie, end dem fra 00-04, og det er vigtigt at din bil bliver kört varm en gang pr mnd, så kondensvand i olien kan brände väk, og har du haft en computer på bilen, der er bare ppc og vida-dice som kan göre det ordentligt på de modeller.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf Chavez » tirs jun 02, 2015 16:24 pm

gälleryd skrev:...og det er vigtigt at din bil bliver kört varm en gang pr mnd, så kondensvand i olien kan brände väk

Hej Gälleryd / andre.

Hvor mange kilometer kan anbefales til en lang tur, så netop at bilen bliver kørt tilstrækkelig varm?
Det kommer vel lidt an på hastighed også?
Så vil jeg da i al fald sørge for, min kan komme ud at røre sig en gang om måneden. Mindst. Det kniber så nok lidt om vinteren...

Mvh.
Patrick
V70 * 2,5 * 20v * aut. * 1999
Brugeravatar
Chavez
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Nørrejylland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj