Xenon lygter eller ej?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Xenon lygter eller ej?

Indlægaf diheor » fre jun 12, 2015 19:08 pm

Et rigtig dumt spørgsmål fra en ikke-teknisk anlagt Volvo-mand. Jeg er den glade ejer af en brugt Volvo V70 modelår 2009, som jeg har købt for relativ kort tid siden.

Jeg får en gang i mellem en fejl, der siger "Nærlys defekt pære". Og det er da også rigtigt at den yderste pære i lygtehuset ikke lyser (det er lidt til og fra, nogle gange virker den dog). Men jeg er nu kommet i tvivl, om det er Xenon-pæren, der er defekt eller har en periodisk fejl. Bilen har i følge manual og en knap på midterkonsollen aktive xenon lys. Men jeg er lidt usikker på, om de nu også sidder på bilen.

Se billedet herunder. Yderst til venstre er pæren, der fejler. er det Xenon pæren? Derefter kommer der en pære, som vist hedder H7, men er det ikke "bare" en normal halogen? Den lyser ved langt lys, men lyser Xenon ikke også ved langt lys?

Og til slut: Når pæren lyser indimellem, tyder det så ikke på en løs forbindelse, så jeg ikke behøver skife en dyr xenon-pære (hvis det da der en sådan)?
Vedhæftede filer
xenon.jpg
Lygtehuset
xenon.jpg (482.5 KiB) Vist 3509 gange
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: tirs sep 11, 2012 10:38 am

Re: Xenon lygter eller ej?

Indlægaf Waltersdorff » fre jun 12, 2015 22:01 pm

Hej Diheor,

Jeg har ikke erfaring fra Volvo fra 2009 (kører i bil fra sidste årtusinde :D ), men jeg har kørt i Ford Mondeo 2.5 200HK fra samme årgang.

Pæren til venstre er din xenon (nærlys) pæren har en krum overflade. Pæren til højre for xenon er din H7 (halogen) og er dit fjernlys. Så når du tilkobler fjernlys skulle der gerne være lys i begge pærer.

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Xenon lygter eller ej?

Indlægaf diheor » fre jun 12, 2015 23:23 pm

Waltersdorft: Tak for svar. Har undersøgt lidt nærmere på fejlen. Når bilen startes er der lys i begge Xenon-pærer- Efter ca. 1 minut går den venstere pære ud og der kommer fejl i display. Det fører desuden med sig, at den orange-pærer i venstre side lyser kraftigt, mens den højre slet ikke lyser.

Jeg spekulrer på, at når Xenon kan lyse ved start, så er pæren vel ikke defekt, men det kunne være noget andet elektrisk?
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: tirs sep 11, 2012 10:38 am

Re: Xenon lygter eller ej?

Indlægaf gälleryd » tirs jun 16, 2015 9:30 am

Det kunne saksens väre en af dine balastere, ( dem ser styrerströmforholdene til pärene) der er på vej til at give op :( , start med at få en som ved noget, om Volvo til at se på det, ellers ville det bare blive gätterier, og det kan blive dyrt....
jeg mener en ny lygte komplet, ligger på 7-10.000 kr, jeg köbte nogle til min egen gamle xc70 fra 06 de var til en 13 med r-design ting til, jeg havde håbet en ven kunne bygge dem om, så der passede på min gamle spand, men NEJ det kunne ikke lade sig göre, det er forskellige systemer på bilerne, så nu sidder jeg med lygter komplette, og den plast R-design til tågelyset med p-sencor foran, til en 2013 model :( , men skal nu nok få dem solgt, på et tidspunkt, da folk ikke vil betale de vanvittige priser på lygter....
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster