Instrumentbords beklædning i Amazon

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Instrumentbords beklædning i Amazon

Indlægaf Amazon » tors mar 27, 2008 22:28 pm

Hej.

Jeg har lige købt nyt instumentbords beklædning til min Amazon. Hvilken lim er bedst egnet, bare noget alm kontaktlim? Kan det holde til den store temperatur forskel (sommer/vinter). Er det nødtvendig at lime den?

Mvh
Den snart færdige Amazon. ;-)
Amazon
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Ingemann » tors mar 27, 2008 23:39 pm

Er det ikke spændt på med clips i kanterne?

Nu skriver du "snart færdige Amazon"

Vis nogle billeder :D
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf VolvoSport » søn mar 30, 2008 14:49 pm

Hej

Jeg har selv prøvet at skifte beklædning på instrumentbordet i en Amazon jeg havde engang.
Jeg fulgte en vejledning, som jeg fandt i et gammelt medlemsblad fra Amazonklubben, mener jeg det var. Måske jeg kan finde artiklen et sted i gemmerne.
Men jeg kan huske, at jeg brugte noget speciallim til påklistring af skummaterialer på metal. Og det er jo det man gør, da beklædningen er af skum og selve instrumentbordet er af metal.
Og det er især vigtigt at rengøre instrumentbordet 100% for rester af den gamle beklædning og limrester. Og så skal metallet slibes mat.
Den type lim jeg købte var noget der skummede op, når det blev hældt ud på fladerne. Jeg kan ikke huske navnet på limen.
Dernæst skal helebeklædningen presses på plads og fastgøres meget omhyggeligt med tape over det hele og der skal man være meget omhyggelig ved "rundingerne" omkring selve speedometer så beklædningen ikke slipper underlaget igen. Det er lettest at være 2 personer, så den ene kan holde beklædningen fast, medens den anden montere tapen.
Det er forøvrigt lettest, hvis man tager selve speedometeret ud. Så er det lettere at få beklædningen til at sidde helt perfekt ind bag ved instrumentet. Ligeledes skal den lange gennemgående cromliste forsigtigt afmonteres og de sorte metalinddækninger ved forruden i bunden og op ad A-stolpen.

Foretag operationen i en godt opvarmet garage e.l. så instrumentbordsbeklædningen ikke er kold og stiv, hvilket gør den sårdeles besværlig at arbejde med. Når den er varm, er den meget mere fleksibel og medgørlig.

Der sad ingen clips på den beklædning jeg afmonterede.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf VolvoSport » søn mar 30, 2008 15:06 pm

Hej igen

Så fandt jeg artiklen i netop Amazonen (medlems blad for Amazon Klub Danmark).
Artiklen hedder: Udskiftning af instrumentbordspolstring og er i gengivet i blad nr. 10 fra september 1996 på side 18 og 19. Skrevet af Kim Frandsen og godt gengivet med fotos.

Skriv evt. til Ole Callesen (formand for Amazon Klub Danmark) http://www.volvoamazon.dk/.
Det kan være du må få en kopi af artiklen, eller at han har et ekstra eksemplar af bladet liggende, du kan købe.

Limen hedder forøvrigt: Polyuretan Skumlim

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Jeppe » søn mar 30, 2008 23:03 pm

VolvoSport skrev:Hej igen

Så fandt jeg artiklen i netop Amazonen (medlems blad for Amazon Klub Danmark).
Artiklen hedder: Udskiftning af instrumentbordspolstring og er i gengivet i blad nr. 10 fra september 1996 på side 18 og 19. Skrevet af Kim Frandsen og godt gengivet med fotos.

Skriv evt. til Ole Callesen (formand for Amazon Klub Danmark) http://www.volvoamazon.dk/.
Det kan være du må få en kopi af artiklen, eller at han har et ekstra eksemplar af bladet liggende, du kan købe.

Limen hedder forøvrigt: Polyuretan Skumlim

Mvh Christian

Hej

Hvis du sender mig en mail på jeppe@volvoamazon.dk så scanner jeg artiklen ind som en pdf og sender til dig.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf VolvoSport » søn mar 30, 2008 23:57 pm

Ja der kom lige en hjælpende hånd fra et bestyrelsesmedlem.
Jeg er jo kun menigt medlem, og ville ikke begynde at bryde et evt. copyright.
Bladrede lige alle mine klubblade fra Amazonklubben igennem. Der er altså en fantastisk stor mængde gode råd og ideer til de herlige Volvo Amazon.
Tror næsten man kan sætte en hel Amazon istand udelukkende ved hjælp af alle de artikler.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Amazon » man mar 31, 2008 17:36 pm

Hej.
Tak for jeres svar. Jeg kan godt hører det ikke er noget man bare lige gør, med den ene hånd i lommen.

Her har du min mail Jeppe: elcamino@ofir.dk
Glæder mig til at se artiklen.
Men jeg kan da begynde at slibe.

Den gamle sad ikke med nogen clips. Kun limen, cromelisten og stål listen ved ruden holdt den på plads.

Jeg skal nok få lagt nogle billeder ind Ingemann :wink:
Amazon
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Odense

Tilbage til Diverse